Aviseringar
Rensa alla

Bör Arbetsförmedlingen läggas ner?


Ämnesstartare

Det är säkert många av er som någon gång har haft kontakt med Arbetsförmedlingen. Själv skrev jag in mig där efter studenten, gick på några menlösa möten och sökte några menlösa jobb. Tillslut tröttnade jag och fixade anställning på egen hand – och sedan dess har jag inte haft någon som helst kontakt med AF. 

Idag skriver Eric Björklöf på DN. Åsikt att Arbetsförmedlingen bör läggas ner och att de 75 miljarder som myndigheten omsätter istället kan fördelas till försvaret, rättsväsendet, vård och omsorg samt till infrastruktur.

[...] jag är nog inte ensam med att känna till ytterst få som faktiskt får jobb via Arbetsförmedlingen. Nästan alla jag känner gör som jag gjorde, sökte jobb på eget bevåg utan inblandning av Arbetsförmedlingen.


   
Citera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Annat förslag ...

Det är uppenbart att det är en myndighet som brottas med ganska stora legitimitetsproblem idag, kanske måste man i sånt fall lägga ner och starta upp igen. Det var trots allt en tämligen framgångsrik myndighet för några årtionden sedan långt innan man blev en pengasluss till jobbcoacher och Percy Nilegård-entrepenörer.  Jag tror hur ineffektivt det än har blivit så skulle att ta bort 25 miljarder från sysselsättningsansträngningar troligtvis minska sysselsättningen och antalet lyckade matchningar på arbetsmarknaden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, lägg ner Arbetsförmedlingen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lika självklart som att lägga ner monarkin typ


   
SvaraCitera

André Vifot Haas: Nej, men AF måste förbättras!

Tycker af har en utjämnande effekt gör att man inte måste ha connections men klart de måste funka bättre ha fler av e jobb som faktiskt finns och så vidare. Mindre tramskurser och coacher 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

qazedctgb:

Tycker af har en utjämnande effekt gör att man inte måste ha connections men klart de måste funka bättre ha fler av e jobb som faktiskt finns och så vidare. Mindre tramskurser och coacher 

Detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Finns privata alternativ som är bra med Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tycker man kan konkurrensutsätta AF. Bättre ju fler som kan hjälpa människor få jobb.


   
SvaraCitera
mens
 mens

André Vifot Haas: Nej, men AF måste förbättras!


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Du menar inte meningslösa? 


   
SvaraCitera

Ja något måste ju göras, men om man nu skulle lägga ned skiten så vet jag inte vad man skulle göra istället. För som sagt, just nu gynnar ju AF typ enbart Percy Nilegård- entreprenörer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Ja, lägg ner!

arbetsförnedringen. urk. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.. Alternativt förbättras markant 


   
SvaraCitera

75 Miljarder? Herregud. Är tveksam om man bör lägga ner det helt men det bör ju inte kosta sådär mycket pengar för den lilla nytta det faktiskt gör. A-kassorna och fackförbunden borde kunna ta över mycket av det AF gör.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Kanske. In med medborgarlön och istället ev. fördela den tidigare knappt befintliga funktionenunder andra instanser.


   
SvaraCitera