Aviseringar
Rensa alla

Bör Arbetsförmedlingen läggas ner?


Ämnesstartare

Skrev in mig där efter gymnasiet, men har aldrig talat med dem sedan dess. De verkade inte så hjälpsamma.

Jag är inte säker på om jag vill ta bort det helt, men klart skala ned och forma om.


   
SvaraCitera
Exner

aristoteles:
Skrev in mig där efter gymnasiet, men har aldrig talat med dem sedan dess. De verkade inte så hjälpsamma.

Jag är inte säker på om jag vill ta bort det helt, men klart skala ned och forma om.

Hur skulle du omforma det=?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen: 75 Miljarder? Herregud.

mmm d är mkt fikabröd 


   
SvaraCitera

dazed:

Det är uppenbart att det är en myndighet som brottas med ganska stora legitimitetsproblem idag, kanske måste man i sånt fall lägga ner och starta upp igen. Det var trots allt en tämligen framgångsrik myndighet för några årtionden sedan långt innan man blev en pengasluss till jobbcoacher och Percy Nilegård-entrepenörer.  Jag tror hur ineffektivt det än har blivit så skulle att ta bort 25 miljarder från sysselsättningsansträngningar troligtvis minska sysselsättningen och antalet lyckade matchningar på arbetsmarknaden.

Fast du kan inte jämföra den tidigare myndigheten med dagens, som att de skulle ha samma funktion. Förr var hela funktionen med arbetsförmedlingen att just förmedla jobb. Det fanns ett överflöd av jobb, arbetssökande kunde gå in till arbetsförmedlingen och till exempel säga att de inte vill ha ett diskjobb, så kunde arbetsförmedlarna ge förslag på jobb utöver det. Idag har hela den förmedlingstjänsten automatiserats, och kallas numera för platsbanken (han nämner det i artikeln). Platsbanken kräver runt 12 anställda för att fungera korrekt, ändå har arbetsförmedlingen mer än 11 000 anställda. Dessa arbetsförmedlare sysslar ju inte med den ursprungsfunktionen, utan vad deras arbete handlar om är kontroll. Arbetsförmedlingen har alltså flyttats från att handla om förmedling till att handla om kontroll av arbetslösa. Att den ens bidrar till sysselsättningen (utöver kanske platsbanken) är alltså en myt, och en välkänd myt bland politiker.

Med det säger jag inte att arbetsförmedlingen inte har ett syfte som den verkar idag. För att ha arbetslinjen som ideologi vilket våra politiker har så är denna kontroll av arbetslösa en av grundstenarna till att det ska fungera. Problemet ligger bara i att folk tror att deras uppgift är att förmedla jobb trots att de har övergett den uppgiften för länge sedan. Man borde istället vara ärlig med myndighetens egentliga syfte så skulle det inte vara en lika hatad myndighet.


   
SvaraCitera

Vilken hunkig admin vi har.


   
SvaraCitera

Som det fungerar nu så är det ju åt helvete iaf. Fyfan den ångesten jag fick varje gång jag gick dit. Sen den där tramsiga aktiviteten man hade också. Usch usch usch. 


   
SvaraCitera

Chibibbi:
Tycker man kan konkurrensutsätta AF. Bättre ju fler som kan hjälpa människor få jobb.

Det här är också ett påstående man kommer för lätt undan med. Det handlar snarare om att straffa folk för att de inte har en sysselsättning. Om det verkligen handlade om att "hjälpa" folk så borde man ju göra det till en frivillig aktivitet att delta i AF-projekt. Varför behöver man då ta bort människors bidrag om man inte deltar?


   
SvaraCitera

qazedctgb:

Tycker af har en utjämnande effekt gör att man inte måste ha connections men klart de måste funka bättre ha fler av e jobb som faktiskt finns och så vidare. Mindre tramskurser och coacher 

dazed:

Detta.

Senast jag tittade fanns det 40 000 lediga jobb och 400 000 arbetslösa. Hur ska AF trolla för att få ihop det?


   
SvaraCitera

Tennsoldat: Senast jag tittade fanns det 40 000 lediga jobb och 400 000 arbetslösa. Hur ska AF trolla för att få ihop det?

senast jag kolla sa jag att alla jobb somfinns inte finns hos arbetsförmedlingen.
Det är nog så att det inte finns lika många jobb som arbetslösa men det är väl inte ens i närheten arbetsförmedlingens fel?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Osäker

Är inte helt insatt i hur allting fungerar men under dem åren jag var inskriven så fick jag 0 jobb via dem. Om man nu inte räknar med ett sommarvikariat där arbetsplatsen själv hittade min profil på Arbetsförmedlingens hemsida och kontaktade mig. Nu har jag ett jobb som jag inte fick via dem heller och är glad att jag inte står inskriven där längre.

Papper hit och dit. Aktiviteter som ska göras annars får man inga pengar, vilket är rätt i sig men när man skickas till en aktivitet som man inte ens har någon nytta av eller ens fått vara med och bestämma om man vill vara med i känns det dumt. Kändes som att man mer gjorde diverse saker för att allt var så fyrkantigt och tvunget att göras snarare än att man lärde sig något av det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Senast jag tittade fanns det 40 000 lediga jobb och 400 000 arbetslösa. Hur ska AF trolla för att få ihop det?

Finns betydligt fler jobb än så. Jag fick tag i mitt nuvarande jobb efter tips från en som jag känner. Arbetsplatsen behövde dessutom 8st nya personer som skulle få heltidsarbete.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tennsoldat:

Fast du kan inte jämföra den tidigare myndigheten med dagens, som att de skulle ha samma funktion. Förr var hela funktionen med arbetsförmedlingen att just förmedla jobb. Det fanns ett överflöd av jobb, arbetssökande kunde gå in till arbetsförmedlingen och till exempel säga att de inte vill ha ett diskjobb, så kunde arbetsförmedlarna ge förslag på jobb utöver det. Idag har hela den förmedlingstjänsten automatiserats, och kallas numera för platsbanken (han nämner det i artikeln). Platsbanken kräver runt 12 anställda för att fungera korrekt, ändå har arbetsförmedlingen mer än 11 000 anställda. Dessa arbetsförmedlare sysslar ju inte med den ursprungsfunktionen, utan vad deras arbete handlar om är kontroll. Arbetsförmedlingen har alltså flyttats från att handla om förmedling till att handla om kontroll av arbetslösa. Att den ens bidrar till sysselsättningen (utöver kanske platsbanken) är alltså en myt, och en välkänd myt bland politiker.

Med det säger jag inte att arbetsförmedlingen inte har ett syfte som den verkar idag. För att ha arbetslinjen som ideologi vilket våra politiker har så är denna kontroll av arbetslösa en av grundstenarna till att det ska fungera. Problemet ligger bara i att folk tror att deras uppgift är att förmedla jobb trots att de har övergett den uppgiften för länge sedan. Man borde istället vara ärlig med myndighetens egentliga syfte så skulle det inte vara en lika hatad myndighet.

Visst hjälpte det att det fanns en mer jobb men man var också en del i en funktion där man sökte hela tiden på ett nästan näringslivdarwinistiskt sätt effektivisera näringslivet vilket ledde till behov av omskolning och matchande. Den sk. solidariska lönepolitiken slog ut de ineffektiva företagen. Det var inte bara kartotek med jobb.

Och visst är AF skit idag, del i ett audit society.


   
SvaraCitera

Orange:

Finns betydligt fler jobb än så. Jag fick tag i mitt nuvarande jobb efter tips från en som jag känner. Arbetsplatsen behövde dessutom 8st nya personer som skulle få heltidsarbete.

Jo på platsbanken fanns det senast 40 000 jobb (det varierar förstås). Men om man är väldigt generös och säger att det finns 70 000 jobb utöver platsbanken. Då är det fortfarande 90 000 arbetslösa.


   
SvaraCitera

André Vifot Haas: Ja, lägg ner!

Allt utom platsbanken, ungefär. Tennsoldat uttryckte det hela utmärkt, finns väl egentligen inte så mycket att tillägga. Arbetsförmedlingens funktion är inte längre att förmedla arbete - utan snarare att kontrollera så att folk söker arbete, så att de kan få ekonomisk stöd - och förmodligen skulle de inte kunna sköta den uppgiften särskilt bra i dagens samhälle heller, så det är lika bra att skrota det och ersätta med nån typ av kontrollmyndighet som du tyvärr måste dras med om du inte har ett jobb, alternativt (och alldeles för idealistiskt, men ändå...) medborgarlön.


   
SvaraCitera

Lägg ner skiten. Dom leker bara Polis och tvingar en med dessa jävla idiotiska aktivitetsrapporter. Jävla trams.


   
SvaraCitera