Aviseringar
Rensa alla

Bör fildelning legaliseras?


Ämnesstartare

Sju av åtta ungdomsförbund (alla utom Kristdemokratiska ungdomsförbundet) vill legalisera nedladdning av upphovsrättsskyddat material för privat bruk, skriver SVT.

– Den hetsjakt som vi sett på privata människor som har laddat ner, den är väldigt obehaglig. Och det är den som jag tror att många unga vänder sig mot och som ungdomsförbunden går emot, säger SSU:s förbundssekreterare Ellinor Eriksson.


   
Citera
Ämnesstartare

Alltså som person som kanske laddar ned (nu skrev jag KANSKE så våga inte skicka aina på mig) så säger jag ju ja, men som person som lever på att sälja mitt material säger jag nej. Fast nu är jag ju inte en sådan person. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kanske avkriminaliseras eller ge nån enstaka böter.


   
SvaraCitera
Hyfs
 Hyfs

Ja, fildelning är en fantastisk sak för att dela material.  Fildelning ska va lagligt så länge den personen som delar det inte tjänar på det. Alltså så länge det inte sker kommersiellt.

Jag håller med vänsterpartiet i denna frågan att deras utgångspunkter är att det är bra och viktigt att kultur sprids till fler och att upphovsrättsinnehavare måste få betalt för det de skapar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Verkligen inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Nej!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag vet faktiskt inte exakt vad jag tycker i frågan. Å ena sidan tycker jag det är viktigt och bra att all form av kultur ska vara gratis och tillgänglig för alla, å andra sidan vet jag inte hur de som står för själva skapandet skulle kunna tjäna på ett sådant system. Om det går att kombinera detta på ett bra sätt, så säger jag: absolut!


   
SvaraCitera
Gifted

Jag bor i Schweiz. Här är fildelning inte olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

legalize it


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Got to legalize it, don't criticize it
Legalize it, yeah, yeah, I will advertise it


   
SvaraCitera

Om vi hittar ett bra sätt för skaparna att fortfarande få in en del pengar på det så självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Ja!

Att kopiera och dela ut filer för privat bruk utan vinstsyfte skall vara lagligt. 


   
SvaraCitera
Draug

André Vifot Haas: Ja!

Det lär förekomma hur mkt straff och insatser det sätts in emot det ändå.


   
SvaraCitera

ja. idioti att företag ska lobba in teknikfientlig lagstiftning i riksdagen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Ja!

Ja. Kultur ska vara fri. För demokratin och informationsfriheten. Man ska få ta del av vilken information och kultur man vill. Även om man inte har råd att gå på bio och köpa massa skivor. Fri nedladdning. Filmskapare tjänar snuskigt med pengar i vilket fall som helst. Musiker kan göra ett par spelningar om året så får man in pengar där.


   
SvaraCitera