Aviseringar
Rensa alla

Bör fildelning legaliseras?


Ämnesstartare

André Vifot Haas: Ja!

Jag finner det tämligen förargande när det gäller i alla fall i musikartisters fall hur mycket som går till skivbolaget och hur mycket artisten får. Ja, legalisera det.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Trodde du var liberal. Tomte.


   
SvaraCitera

Inte för att verka alltför nyliberal här, men jag tycker att fildelningsfrågan är ett typexempel på en situation där marknaden inte hunnit ikapp tekniken och därför börjat begränsa den. Antingen borde man låta marknadsaktörerna hitta lösningar som folk är villiga att betala för, eller så ser vi till att alla delar på resurserna från första början och uppmanar folk att skapa fri kultur för att det är något man brinner för. Att hämma tekniken genom att kriminalisera informationsflödena känns bakåtsträvande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Trodde du var liberal. Tomte.

Inte direkt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Nej!

Bara om det är förenat med att på ett bra sätt skaparna av materialet fortfarande tjänar pengar sina verk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas: Ja!

Politiken hänger inte alls med. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten:

Trodde du var liberal. Tomte.

Däremot tänker jag fortsätta att fildela 50GB upphovsrättsskyddat i veckan en bra tid framöver. Kalla mig hycklaren number one Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Däremot tänker jag fortsätta att fildela 50GB upphovsrättsskyddat i veckan en bra tid framöver. Kalla mig hycklaren number one Rodnar

Vad menas med fildela? Ladda ner eller ladda upp? Själv har jag varken laddat ner eller upp på typ ett halvår. Kalla mig hycklaren number two. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten: Ladda ner eller ladda upp?

både och ofc, är ingen jävla leecher heller 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

både och ofc, är ingen jävla leecher heller 

Men du vill ändå att det ska vara illegalt? Varför?

Jag var nog en "leecher".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten: Men du vill ändå att det ska vara illegalt? Varför?

Ja, därför om det var legalt skulle en betydligt större mängd hålla på med det, så stor mängd att de stora filmbolagen ej hade tjänat tillräckligt på att göra bra filmer. Icke!

tror ej på det här med "fri kultur", allt det där kommer suga stenhårt, människor lägger inte ner tusentals timmar i studios för att skapa snygga filmeffekter de inte får betalt för. :s 

Jag ser helst att att straffen för olovlig fildelning blir ännu högre! På så vis räds allt fler och förhoppningsvis låter bli, så att vi entusiast-pirater, väl skyddade bakom diverse olika identiteter kan fortsätta med vår hobby med mindre skada i filmbranschen 🙂  

Personligen fildelar jag enbart filmer & TV-serier, dessutom köper jag allt jag tankar så fort avsnitten/filmerna hittar ut på den svenska marknaden i rätt format. 🙂   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON: tror ej på det här med "fri kultur", allt det där kommer suga stenhårt, människor lägger inte ner tusentals timmar i studios för att skapa snygga filmeffekter de inte får betalt för. :s

Fast när det gäller filmskapare så finns det mängder av sätt att tjäna pengar exempelvis på när folk går på bio. På samma sätt som det finns mängder av sätt för musikskapare att tjäna pengar. Att man kan ladda ner en halvpissig version av någon film på nätet gör inte att folk helt kommer strunta upplevelsen att gå på bio.

Filmskaparna badar redan i pengar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knekten: Att man kan ladda ner en halvpissig version av någon film på nätet gör inte att folk helt kommer strunta upplevelsen att gå på bio.

Men att en stor del gör, har själv varit i det träsket! 

Knekten: Filmskaparna badar redan i pengar.

Om fildelning på det här viset var tillåtet hade de inte gjort detta länge till.. Icke!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får väl i första hand dela upp upphovsrättsskyddat material i form av musik- och video/film samt dataprogram.

Vad beträffar musik- och video/film tror jag inte att försäljningen skulle minska nämnvärt eftersom det fortfarande är många som vill ha den fysiska skivan och/eller filmen.

Dataprogram är knepigare.

Men generellt anser jag - JA - legalisera eller kanske snarare avkriminalisera!

Så jag röstar mao JA


   
SvaraCitera

varför känns frågan så retro? 


   
SvaraCitera