Aviseringar
Rensa alla

Bör män arbeta i förskolor?


Ämnesstartare

Missade att det fanns en tråd kring ämnet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW:
Nja, i takt med att feminismen tagit över mer i samhällsdebatten har ju fler och fler män sökts sig till förskolor samtidigt som det på väldigt många arbetsplatser har införts kvotering för att jämna ut skillnaderna något. Att fler män idag arbetar på förskolor har absolut att göra med hur samhället förändrats till ett mycket mer politiskt korrekt genusmedvetet samhälle där det är viktigare att upprätthålla den jämställda utopin än att garantera kvalité och att de bäst lämpade får arbete, i detta fall framför att garantera barns trygghet.

Okej, konstig analys. Snarare har det ju att göra med att jobben blivit färre och att branschen öppnats upp för män på ett helt annat vis. Jag har själv arbetat på flera förskolor. Ett av få jobb som är hyfsat lätt att få om man är ungdom och inte har så mycket erfarenhet. De äldre männen som jobbat där har stannat för att de tycker om barn och tycker om lärande, samma anledningar som många kvinnor i branschen har. Jag tycker att du har en väldigt negativ och fördomsfull syn på män om du tror att alla män är potentiella pedofiler.


   
SvaraCitera
mynona

NiklasW: Ja

om man är bra på att arbeta med barn beror på personlighet inte på kön; kvinnor kan också vara pedofiler; det är naivt att tro att alla av samma kön är likadana som att tro att alla med samma hudfärg är likadana; och det motverkar jämlikhetenbatt återigen reservera barnomsorg för kvinnor. 

De som vill förbjuda det stödjer uppfattningen att män bara tänker på sex och av naturen är oförmögna till sexuell självbehärskning. Det tyder på en mycket låg uppfattning om män och är ett exempel på hur även män missgynnas av könsnormerna. 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Ja. ett första steg till ett bättre samhälle är att överge könsfixeringen.


   
SvaraCitera
mynona

NiklasW: (trams)

...och så grälar du med Jhad/Sägmig/The Big Bad Wolf om "islams kvinnoförtryck". 


   
SvaraCitera

NiklasW:
Fast det är ju väldigt stor skillnad mellan kvinnors eventuella utsatthet på jobbet av manliga arbetskamrater och barns utsatthet på sin förskola av manliga förskolelärare. Går inte att jämföra, det förstår nog även du.

det är en väldigt liten del av alla män som begår sexuella övergrepp på barn, det finns betydligt fler som begår sexuella övergrepp på kvinnor. 

att döma ut alla män för att en mycket liten andel begår den typen av brott tycker jag är helt efterblivet. som mynona säger finns det dessutom kvinnor med dragning till barn. kanske är det bäst att vi skapar robotar som tar hand om barnen istället!?


   
SvaraCitera

NiklasW: Nja, i takt med att feminismen tagit över mer i samhällsdebatten har ju fler och fler män sökts sig till förskolor

jag antar att tanken aldrig slagit dig att det kanske tidigare fanns män som egentligen ville arbeta med barn, men inte kunde pga rådande samhällsklimat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln: Jag tycker att du har en väldigt negativ och fördomsfull syn på män om du tror att alla män är potentiella pedofiler.

Naturligtvis är inte alla män pedofiler, men alla pedofiler är i princip män. Hade män inte arbetat på förskolor hade övergreppen kunnat minimerats. Och att barn inte ska råka ut för övergrepp är viktigare än något annat i det anseendet. Jag ser hellre att 99 helt normala män inte får arbete som förskolelärare än att en pedofil får det. Mäns rättighet till att arbeta i förskolor kan aldrig vara vitkigare än barns rätt att slippa övergrepp. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: det är en väldigt liten del av alla män som begår sexuella övergrepp på barn, det finns betydligt fler som begår sexuella övergrepp på kvinnor. 

att döma ut alla män för att en mycket liten andel begår den typen av brott tycker jag är helt efterblivet. som mynona säger finns det dessutom kvinnor med dragning till barn. kanske är det bäst att vi skapar robotar som tar hand om barnen istället!?

Som sagt, barnens rätt till trygghet framför männens rätt till förskolearbete. Jag dömer gladeligen ut alla män för att få slippa höra vidriga historier om hur barn blivit utsatta för sexuella övergrepp av manliga pedofiler, även om dessa utgör en ytterst ytterst liten minoritet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Ja

Antingen det eller att vi förbjuder män över huvud taget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona: om man är bra på att arbeta med barn beror på personlighet inte på kön; kvinnor kan också vara pedofiler; det är naivt att tro att alla av samma kön är likadana som att tro att alla med samma hudfärg är likadana; och det motverkar jämlikhetenbatt återigen reservera barnomsorg för kvinnor. 

De som vill förbjuda det stödjer uppfattningen att män bara tänker på sex och av naturen är oförmögna till sexuell självbehärskning. Det tyder på en mycket låg uppfattning om män och är ett exempel på hur även män missgynnas av könsnormerna.

Har aldrig sagt att alla män är likadana. En övertygande majoritet av alla män på förskolor är naturligtvis inte pedofiler och skulle med naturligtvis aldrig ens få för sig att begå övergrepp. Men det är inte den majoriteten detta rör, utan detta handlar om den minoritet av män som utsätter barn för sexuella övergrepp. Genom att ta bort alla män från förskolor finns inte denna minoriteten. Att neka mäns rätt till förskolor gör jag gärna för att slippa att barn utsätts för sexuella övergrepp. Tror också att de flesta föräldrar med barn på förskolor delar den uppfattningen. Känns som att ni i tråden saknar förståelse för hur vidrigt pedofili är. Det känns nästan som att det i er värld är viktigare att bryta könsnormerna, som du utrycker det, än att garantera barns trygghet, vilket vi hade kunnat göra om män överhuvudtaget inte fick arbeta i förskolor. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

BudoFlywhore: Ska vi verkligen få jobba överhuvudtaget?

Är inte frågan om de skall få existera?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, duuh. Det finns kvinnliga pedofiler också, men dessa upptäcks inte lika lätt då folk inte tror sådant om kvinnor. Det finns mig veterligen ingenting i män som gör att de begår övergrepp på barn utan det har med andra faktorer än kön att göra.
Ska soc gå in och ta alla ungar som har pappor/umgås med manliga släktingar också? Nä.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

NiklasW: vilket vi hade kunnat göra om män överhuvudtaget inte fick arbeta i förskolor.

hade också kunnat lösas med högre utbildning, hårdare och mer djupgående kontroller före anställlning. Men förstår om du på inget sätt ser det som ett alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: högre utbildning,

dock kan också pedofiler utbilda sig


   
SvaraCitera