Aviseringar
Rensa alla

Bör man hysa någon lojalitet mot sin arbetsgivare?


Exner
Ämnesstartare

Bryter ut denna diskussion, ur en tidigare tråd; som inledning citerar jag några relevanta inlägg därifrån.

Rödingadjävel:

Skit i det och sök. Viktiga är väl att du får pengar och inte att du genererar cash till deras företag?

.

Exner:

Dagens sämsta råd - gratulerar!

enhimmelskdrog:

men jag får ju inte jobbet om jag är dålig :c

.

Rödingadjävel:

Är det provanställning eller? När du väl är anställt har du ju antagligen arbetskamrater att snacka ihop dig med om hur högt tempo ni tänker hålla och dylikt. De hjälper dig säkert. 🙂

:

Tycker snarare uppmaningar om att vara lojal mot företaget är det sämsta hon kunde fått. De tjänar pengar på hennes arbete, varför ska man bry sig om någon som utnyttjar en?


   
Citera

nej. man kan göra ett bra jobb för sin egen skull, men arbetsköparen har köpt ens tid, inte ens produktion. det finns ingen direkt anledning att vara lojal mot denna.


   
SvaraCitera

tycker man ska vara tacksam över att någon vill anställa en över huvud taget.


   
SvaraCitera

Det heter arbetsköpare, de köper arbetskraft. De kan inte bruka produktionsmedel själva utan behöver extern arbetskraft, de hyr då in denna från arbetarklassen (de som inte äger produktionsmedel) i utbyte mot lön. Lönen motsvarar dock inte det värde du skapar (i så fall hade företaget förlorat pengar på att anställa), utan en del av värdet, mervärdet, stoppar arbetsköparen i egen ficka. Företagen tjänar pengar på vårt arbete och det kallas i marxistisk teori för exploatering. Jag ser personligen ingen som helst anledning att vara lojal mot någon som utnyttjar en.

Relationen mellan arbetsköpare och arbetssäljare, eller kapitalister och proletärer om man föredrar de termerna, är att de vill ha ut så mycket arbete som möjligt ur oss för så liten ersättning som möjligt. Vi däremot (eller de flesta i alla fall, ganska känner personligen ytterst få som på allvar tycker att arbete är något roligt som de vill lägga sin tid på) vill arbeta så lite som möjligt för så hög ersättning som möjligt. Vi har i grunden motstridiga intressen.


   
SvaraCitera

Jobba med det man tycker är kul, livet går ut på att ha så roligt som möjligt. [y]


   
SvaraCitera
Exner
Ämnesstartare

iosib:

nej. man kan göra ett bra jobb för sin egen skull, men arbetsköparen har köpt ens tid, inte ens produktion. det finns ingen direkt anledning att vara lojal mot denna.

Låter det inte ointressant för honom, att betala för att någon gör ingenting?

OF 5:

tycker man ska vara tacksam över att någon vill anställa en över huvud taget.

På det personliga planet är det bra, men känner man så, hamnar man lätt i beroendeställning.

Rödingajävel:

Det heter arbetsköpare, de köper arbetskraft.

Motparten blir sålunda arbetssäljare; själv tycker jag inte att terminologin är det viktiga.


   
SvaraCitera

Exner:

Motparten blir sålunda arbetssäljare; själv tycker jag inte att terminologin är det viktiga.

Rödingajävel:

Relationen mellan arbetsköpare och arbetssäljare

Exakt. Arbetarklass-borgarklass, arbetsköpare-arbetssäljare, kapitalist-proletär, osv. Jag tycker terminologin är skitviktig och starkt ideologiskt laddad. "Arbetsgivare" insinuerar att det skulle vara av givmildhet, någon som är snäll och ger oss arbete, det är helt galet eftersom de gör det av egenintresse för att de tjänar pengar på det. "Arbetstagare" är lika sjukt, låter som att vi nästan är nån slags tjuvar som tar arbete från den stackars "arbetsgivaren" när vi är de som exploateras i relationen.


   
SvaraCitera

Jag arbetar för att tjäna pengar, att tjäna in en stor inkomst till företaget innebär att jag får 33% i lön (t.ex 150.000 intjänat = 50.000 i lön).


   
SvaraCitera

pallo217:

Jag arbetar för att tjäna pengar, att tjäna in en stor inkomst till företaget innebär att jag får 33% i lön (t.ex 150.000 intjänat = 50.000 i lön).

Lönerna höjs inte för att företaget tjänar mer pengar, det är ren lögn att påstå (om du gjorde det, kanske du jobbar på ackord?). Enda gången det stämmer är ifall du arbetar på någon form av ackord eller dylikt, vilket de flesta lönearbetare inte gör.


   
SvaraCitera

Om man inte råkar tycka bra om arbetsgivaren på ett personligt plan så är det inte nödvändigt


   
SvaraCitera

Exner:

Låter det inte ointressant för honom, att betala för att någon gör ingenting?

jo? men det är ju arbetsköparens problem. hur definierar du lojalitet, förresten? ifall man håller en tillräckligt hög produktivitet för att undvika att bli avskedad så gör man ju något, men jag skulle inte kalla det att vara särskilt lojal. man uppfyller bara sin del av överenskommelsen.


   
SvaraCitera

Exner:

rsonliga planet är det bra, men känner man så, hamnar man lätt i beroendeställning.

absolut o andra sidan bor vi i ett land där folk spenderar dagarna med att tjata om att det inte finns några jobb och när man väl har ett så är arbetsgivaren ett svin.

Beroende är vi alla som inte är självförsörjande och det är inte hur enkelt som helst att göra något åt. hur mycket vilja man än har.


   
SvaraCitera

Vad menar du med lojalitet?


   
SvaraCitera

OF 5:

absolut o andra sidan bor vi i ett land där folk spenderar dagarna med att tjata om att det inte finns några jobb och när man väl har ett så är arbetsgivaren ett svin.

Är väl inte alls konstigt? Hela samhället bygger på att tvinga folk till arbete eftersom du utestängs från många samhällsfunktioner om du är arbetslös/inkomstlös, klart folk vill ha jobb då. Jag vill också ha jobb för att få en inkomst, men inte fan bryr jag mig om de som vill tjäna pengar på mig då jag inte vill jobba från första början utan tvingas till det.


   
SvaraCitera

Rödingajävel:

Lönerna höjs inte för att företaget tjänar mer pengar, det är ren lögn att påstå (om du gjorde det, kanske du jobbar på ackord?). Enda gången det stämmer är ifall du arbetar på någon form av ackord eller dylikt, vilket de flesta lönearbetare inte gör.

Jag har en fast lön på 23.000:- varje månad, utöver det får jag extra för arbetande timmar som överstiger 160tim/månad. Utöver det har jag även en prestationslön som innebär att jag får 1/3 utav den intjänade inkomsten till företaget. I slutet av månaden beroende på vilket som ger högst månadslön, baseras lönen antingen på antal timmar eller intjänat.


   
SvaraCitera