Aviseringar
Rensa alla

Bör sexköpslagen avskaffas i förmån för statliga bordeller?


Ämnesstartare

smisk:

att vi inte riktigt är redo för det.

Men hur ska vi någonsin bli redo för det om alla hellre stoppar fingrarna i öronen och skriker nej?

smisk:

Annars tror jag att det skulle bli för mycket, att det skulle bli en ketchup-effekt av det hela.

En ketchup effekt av vadå? Statliga bordeller? Horor? Sexturism? Tänk såhär. Om det görs rätt, så kommer du aldrig märka någon förändring i ditt liv medan hundratals, kanske flera tusen personer kommer få det väldigt mycket bättre.


   
SvaraCitera
smisk

Venfort:

Men hur ska vi någonsin bli redo för det om alla hellre stoppar fingrarna i öronen och skriker nej?

Venfort:

En ketchup effekt av vadå? Statliga bordeller? Horor? Sexturism? Tänk såhär. Om det görs rätt, så kommer du aldrig märka någon förändring i ditt liv medan hundratals, kanske flera tusen personer kommer få det väldigt mycket bättre.

Ptja, i mitt huvud utspelar sig ett scenario av bordelltäta gator i stockholms innerstad, med lättklädda tjackhoror som står och vinkar in män på gatan.
Och det jag menar med ketchupeffekt är mest att först kommer inget, och sen sprutar allt ut och bildar kaos. Att helt plötsligt en dag göra sexköp lagligt skulle bli för mycket att hantera. Jag säger inte att alla med ett fungerande könsorgan skulle gå runt och sälja resp. köpa sexuella tjänster, men jag tror absolut på en markant ökning av båda sidorna.

Det jag tror mest på är något slags statligt monopol under mycket kontrollerade former, likt Moonlite Bunny Ranch i Nevada. Fast även det skulle behöva fasas in och provas innan. Annars skulle det bli en chock för lilla landet lagom [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

För att feministerna inte är ute efter jämställdhet utan är ute efter att göra livet så surt och odrägligt som möjligt.

Jag kan peka ut väldigt många fel i vad du säger, men det är inte det som är poängen med den här tråden. Om du har en genuin insikt i hur införandet av bordeller skulle motverka det feministiska arbetet får du gärna dela med dig. Har du inte det så är dina (och mina) åsikter om feminism och feminister din egen och totalt irrelevant. Okies? [smile]

antrax:

Fast det sticker lite i ögonen.

Varför? Jag kan förstå att tanken känns lite ovan, men kan du komma på ett enda argument varför sex inte ska tillåtas som handelsvara?


   
SvaraCitera

Venfort:

Wouldn't we all? [smile]

Liberaler skulle nog uppnått nirvana ifall det så skedde.

Venfort:

Nja, jag tror det mest handlar om ett missriktat försök att göra det säkrare för sexsäljarna. Jag förstår inte hur fan de tänkte. Alla var korkade på 90-talet.

ja, det var väl lagens egentliga syfte. Men det tar ju inte väck att den är diskriminerande gentemot dom som köper.


   
SvaraCitera
smisk

smisk:

[y]

Venfort:

[smile]

öh förresten, skit i vad jag skrev, jag var visst för trött för att läsa ordentligt.


   
SvaraCitera

Venfort:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Jag tycker inte vi ska ha statliga bordeller. Jag förstår inte varför, när vi istället kan verka för att ingen ska leva i en sådan utsatt situation att de tvingas till prostitution.

Men jag tycker också vi lika gärna kan avskaffa sexköpslagen om den inte ger effekt. Vilket jag kan tänka mig att den inte gör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

smisk:

Ptja, i mitt huvud utspelar sig ett scenario av bordelltäta gator i stockholms innerstad, med lättklädda tjackhoror som står och vinkar in män på gatan.

Absolut inte! Det skulle vara alldeles fördjävligt. Det jag syftar på är precis som du säger själv, Moonlite Bunny Ranch i Nevada eller Pascha i Köln. Jag vill inte införa något red light district i centrala Göteborg, utan diskreta och intetsägande hus som ligger lite avsides utanför Stockholm, Göteborg och Malmö.

Typ såhär fast utan affischen.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

smisk:

öh förresten, skit i vad jag skrev, jag var visst för trött för att läsa ordentligt.

Nej, varför då? Du kom fram till att du håller med om mitt förslag även om du anser att det ska införas långsamt och försiktigt snarare än över en natt. Vilket jag kan förstå. [smile]

framtidstron lever:

Jag förstår inte varför, när vi istället kan verka för att ingen ska leva i en sådan utsatt situation att de tvingas till prostitution.

Klart vi kan, men det betyder inte att folk kommer att sluta vilja köpa och sälja sex. Att säga att alla de som jobbar som sexsäljare tvingas till det är oerhört respektlöst mot de som faktiskt är det. Jag förstår att du själv inte kan tänka dig att sälja sex, men det handlar inte om dig så vad du kan tänka dig att göra och inte spelar ingen som helst roll i det här sammanhanget. Jag försöker inte göra en karriär som pimp, jag vill genuint förbättra situationen för ALLA som jobbar med att sälja sex eftersom samma lag som är tänkt att skydda dem är direkt skadlig för dem.


   
SvaraCitera

smisk:

Enligt mig är sex något privat och mellan två människor som tycker om och respekterar varandra. Inte något man ska betala en främling för.
Enligt mig, då.

Fast det är väl ändå något som var och en skall kunna bestämma vad sex är, eller? Inget som staten skall lägga sig i.

framtidstron lever:

Jag förstår inte varför, när vi istället kan verka för att ingen ska leva i en sådan utsatt situation att de tvingas till prostitution.

Är väl ett jobb som allt annat, även om det råkar vara något en del jobbar med för att de inte har sett någon annan utväg. Men är väl precis samma med arbetslösa som tar exempelvis städjobb de egentligen inte vill ha för att få in pengar.

Finns ju exempel på en del människor som trivs som prostituerade också.


   
SvaraCitera

framtidstron lever:

Jag tycker inte vi ska ha statliga bordeller. Jag förstår inte varför, när vi istället kan verka för att ingen ska leva i en sådan utsatt situation att de tvingas till prostitution.

Det är ju lite av en etablerad myt att inga kvinnor aktivt skulle välja att bli prostituerade. Det finns många förmåner med yrket. Exempelvis snabba och enkla pengar, vet inte hur mycket man tar men ett papp i timmen eller mer är väl inte allt för ovanligt skulle jag tro. Ett annat är dom flexibla tiderna, att man kan välja själv när man vill jobba och inte. Vissa ser det inte som ett problem, och kan hantera den psykiska belastningen som dom allra flesta skulle fått.


   
SvaraCitera

Venfort:

Varför?

Venfort:

tanken känns lite ovan

+ hellre:

framtidstron lever:

verka för att ingen ska leva i en sådan utsatt situation att de tvingas till prostitution.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

antrax:

+ hellre:
framtidstron lever: verka för att ingen ska leva i en sådan utsatt situation att de tvingas till prostitution.

Venfort:

Klart vi kan, men det betyder inte att folk kommer att sluta vilja köpa och sälja sex. Att säga att alla de som jobbar som sexsäljare tvingas till det är oerhört respektlöst mot de som faktiskt är det. Jag förstår att du själv inte kan tänka dig att sälja sex, men det handlar inte om dig så vad du kan tänka dig att göra och inte spelar ingen som helst roll i det här sammanhanget. Jag försöker inte göra en karriär som pimp, jag vill genuint förbättra situationen för ALLA som jobbar med att sälja sex eftersom samma lag som är tänkt att skydda dem är direkt skadlig för dem.


   
SvaraCitera

Venfort:

Jag kan peka ut väldigt många fel i vad du säger, men det är inte det som är poängen med den här tråden. Om du har en genuin insikt i hur införandet av bordeller skulle motverka det feministiska arbetet får du gärna dela med dig.

Det är naturligtvis bara en åsikt. Men du ställde en fråga, och jag svarade på den. sedan är det väl inte helt irrelevant då sexköpslagen diskuteras, och feministerna är dom största anhängarna till denna lag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lethuc:

feministerna är dom största anhängarna till denna lag.

Jag är feminist och jag tycker att sexköpslagen är helt åt helvete.


   
SvaraCitera

Venfort:

Jag förstår att du själv inte kan tänka dig att sälja sex, men det handlar inte om dig så vad du kan tänka dig att göra och inte spelar ingen som helst roll i det här sammanhanget.

Ojdå, det där var inlärt.

Nej, jag tycker inte heller huruvida jag kan tänka mig att prostituera mig eller inte har något att göra med detta.

Venfort:

Att säga att alla de som jobbar som sexsäljare tvingas till det är oerhört respektlöst mot de som faktiskt är det.

Jag tror nog det fåtalet prostituerade som gör det för att det är deras passion i livet att sexuellt tillfredsställa andra förstår att jag utgår från majoriteten som av sociala, ekonomiska eller psykosociala skäl tvingats till sitt yrke.
Så att det är oerhört respektlöst håller jag inte alls med om.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron lever:

Jag tror nog det fåtalet prostituerade [...] jag utgår från majoriteten som av sociala, ekonomiska eller psykosociala skäl tvingats till sitt yrke

Oj, förlåt. Jag visste inte att du är speciellt insatt i ämnet och vet precis hur de sociala omständigheterna ser ut för prostituerade i Sverige och övriga världen. [tired]


   
SvaraCitera