Aviseringar
Rensa alla

Bör Sverige bli en republik ?


Töntt
Ämnesstartare

Om ja - förklara gärna varför  Mycket glad

Personligen så tycker jag det är bra som det är, men jag gillar inte kungen... Rullar ögonen
Han sitter bara där lite smått efterbliven och lever på våra skattepengar.


   
Citera

Är lite orolig för när Victoria tar över, monarkins popularitet lär ju skjuta i höjden, både karismatisk och med en aura av godhet, allt CG inte har.


   
SvaraCitera

Jag vill främst ha kvar monarkin för att den är politiskt oberoende och att man har samma statschef en väldigt lång tid utan ett populistiskt valjippo för att välja president. Det finns ingen politiker i Sverige som jag skulle vilja se som president.


   
SvaraCitera

JA 


   
SvaraCitera
Töntt
Ämnesstartare

S3ON:
JA 

Varför ? 


   
SvaraCitera

Töntt:

Varför ? 

Monarkin är f1 fjantig, bakåtsträvande och kostar pengar utav bara fan. 


   
SvaraCitera

hade princip bara kunnat tänka mig att tänka annorlunda om ngn utav prinsessorna ville gifta sig med mig  Rodnar


   
SvaraCitera

det brukar talas en del om att Sverige får tillbaka det vi investerar i kungafamiljen och mer därtill, då kanske man får ställa sig frågan vilka det är som betalar och vilka som drar in de pengar som denna utsökta "representation" genererar.

kungafamiljen är en relik som inte hör hemma ens i den politiska periferin, den representerar mer minnet av dåtidens totalitära förtryck än vad den representerar Sverige. Kungafamiljen och hovet bör därför avskaffas två gånger om, liksom de flesta andra gamla institutioner och ordningar.


   
SvaraCitera

Kungahuset kan få existera, men privatiserat


   
SvaraCitera
Exner

nej


   
SvaraCitera
Töntt
Ämnesstartare

S3ON:

Monarkin är f1 fjantig, bakåtsträvande och kostar pengar utav bara fan. 

Sant


   
SvaraCitera

Eller så stryker vi Monarkin ur vår grundlag bara. Finns ingen världslag som tvingar oss att byta till Republik bara för att vi skall få slippa Monarki. 


   
SvaraCitera

S3ON: Monarkin är f1 fjantig, bakåtsträvande och kostar pengar utav bara fan.

onödigt elak: kungafamiljen är en relik som inte hör hemma ens i den politiska periferin, den representerar mer minnet av dåtidens totalitära förtryck än vad den representerar Sverige. Kungafamiljen och hovet bör därför avskaffas två gånger om

.

Hjärta


   
SvaraCitera

Jag stödjer kungahusets fortsatta existens så länge CG abdikerar till förmån för Victoria. 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Buddah:
Eller så stryker vi Monarkin ur vår grundlag bara. Finns ingen världslag som tvingar oss att byta till Republik bara för att vi skall få slippa Monarki. 

Tänkte skriva exakt detta. Varför ersätta med något annat? Dock så gör kungen "reklam" för Sverige och är ett ansikte utåt, så en del av arbetsuppgifterna lär behöva göras utav någon annan och det tror jag inte sittande regering har tid för. Något kommer behöva inrättas eller utökas på någon vänster.. 


   
SvaraCitera