Aviseringar
Rensa alla

Bör Sverige bli en republik ?


PMR: Dock så gör kungen "reklam" för Sverige och är ett ansikte utåt, så en del av arbetsuppgifterna lär behöva göras utav någon annan och det tror jag inte sittande regering har tid för. Något kommer behöva inrättas eller utökas på någon vänster..

Jag tror inte att det här är något problem. Jag tror att exempelvis stora företag som IKEA ger mycket mer effektiv reklam för Sverige än kungen.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Buddah:

Jag tror inte att det här är något problem. Jag tror att exempelvis stora företag som IKEA ger mycket mer effektiv reklam för Sverige än kungen.

Tänkte mer på tillställningar världen över. Jag kan ju dock mycket mer än gärna ta mig an den uppgiften. 


   
SvaraCitera

PMR: Tänkte mer på tillställningar världen över. Jag kan ju dock mycket mer än gärna ta mig an den uppgiften.

Tror nog att utrikesdepartementet kan få en lite större roll att fylla bara helt enkelt, behöver inte vara krångligare än så. 


   
SvaraCitera

Att monarker skulle fungera som "reklam" eller "ansiktet utåt" för Sverige är bullshit. Ingen här i UK vet vem vår kung är, haha. Finns många länder såsom Frankrike, USA osv. som profilerar sig på andra sätt än genom monarker.

De skattepengar som går åt att uppehålla monarkin hade gjort mer och viktigare nytta om de gått till vår gemensamma välfärd, t ex. Finns så mycket som behöver göras för samhället och medborgarna, vi har varken tid eller råd att leka prins och prinsessa. 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Buddah:

Tror nog att utrikesdepartementet kan få en lite större roll att fylla bara helt enkelt, behöver inte vara krångligare än så. 

Oavsett, så är det precis så som du säger; att inget tvingar oss till att byta till Republik. Om detta genomfördes så skulle Sverige förhoppningsvis få ytterligare uppmärksamhet runt om i världen. Party 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Zymba: Att monarker skulle fungera som "reklam" eller "ansiktet utåt" för Sverige är bullshit.

Obs. är inte för monarki. Jag valde fel ordval. Ber om ursäkt. 


   
SvaraCitera

Zymba: De skattepengar som går åt att uppehålla monarkin hade gjort mer och viktigare nytta om de gått till vår gemensamma välfärd, t ex.

Det största problemet jag ser är den demokratiska aspekten. Kungen har brottsimmunitet, vilket i teorin innebär att han skulle kunna mörda en människa utan att bli åtalad eller ens bli avsatt. Detta är något som ingen människa borde vara förunnade i en demokrati, speciellt inte om man har fått fördelen genom att födas in i rätt familj.


   
SvaraCitera

PMR:

Obs. är inte för monarki. Jag valde fel ordval. Ber om ursäkt. 

Det sa jag aldrig, vände mig mot människor generellt som pratar om monarker på det sättet snarare än just dig.


   
SvaraCitera

Buddah:

Det största problemet jag ser är den demokratiska aspekten. Kungen har brottsimmunitet, vilket i teorin innebär att han skulle kunna mörda en människa utan att bli åtalad eller ens bli avsatt. Detta är något som ingen människa borde vara förunnade i en demokrati, speciellt inte om man har fått fördelen genom att födas in i rätt familj.

Helt orimligt, jag vet. Om vi absolut MÅSTE ha en monark ska vi förihelvete välja denna person själva, det känns sjukt medeltida att de "föds in" i monarkin och sedan ska ha alla möjliga sorters privilegium och kunna vara helt pantade i huvudet.


   
SvaraCitera
Töntt
Ämnesstartare

Zymba:
Att monarker skulle fungera som "reklam" eller "ansiktet utåt" för Sverige är bullshit. Ingen här i UK vet vem vår kung är, haha. Finns många länder såsom Frankrike, USA osv. som profilerar sig på andra sätt än genom monarker.

De skattepengar som går åt att uppehålla monarkin hade gjort mer och viktigare nytta om de gått till vår gemensamma välfärd, t ex. Finns så mycket som behöver göras för samhället och medborgarna, vi har varken tid eller råd att leka prins och prinsessa. 

JAAA!!!


   
SvaraCitera

Nja. År 2014 borde man ju inte kunna ärva ett ämbetet statschef.  Men samtidigt tycker jag att det är lite trevligt med en kungafamilj och att de fyller en viktig funktion. Gillar prinsessan Victoria. Kungen är ju störtskön.  Tycker dock att vi borde lägga ner tramset där vi liksom behandlar dem som några utomjordingar, pratar om dem i tredjeperson och inte vågar ställa tuffa frågor. "Tycker kungen att fotboll är roligt?". Blä. Behandla dem som vanligt folk men som representerar Sverige. 


   
SvaraCitera

Kungen får inte en massa pengar, majoriten av pengarna han får används till att restaurera gamla antika byggnader och det han får är ytterst lite, han har inte mycket frihet direkt. Han kan t.ex. inte gå ut på stan eller vara en vanlig människa.

Fuck republik vi tjänar på att fok vill komma hit och se på vårt kungahus och det är unikt att vi har kvar kungahuset. Det kommer hit många turister för att så vårt vakra Sverige med mycket träd och gamla hus, det ska vi vara stolta över.

Kungahuset representerar Sverige och alla som säger att så är det inte har fel, vad de än säger. De åker runt i världen ibland och pratar för Sveriges del, Det gör de kanske inte så ofta men de är en viktig del av Sveriges kultur och den ska vi ta tillvara på.


   
SvaraCitera
Kudhos

could not care less. Kungen är skön. Har hellre kung än president.


   
SvaraCitera

Buddah:

Det största problemet jag ser är den demokratiska aspekten. Kungen har brottsimmunitet, vilket i teorin innebär att han skulle kunna mörda en människa utan att bli åtalad eller ens bli avsatt. Detta är något som ingen människa borde vara förunnade i en demokrati, speciellt inte om man har fått fördelen genom att födas in i rätt familj.

Det har pratats om att man ska ta bort hans immunitet och om han nu skulle mörda någon eller någon i kungafamiljen så skulle han tvångsavsättas och få sitta i fängelse och hans immunitet kan aldrig hålla.

att ''födas in i rätt familj'' så måste jag säga att det kan inte vara kul när de inte har något privatliv utanför sina hus och det skriva ofta om dem och de kan inte tycka vad de vill o de måste vara väldigt försiktiga med vad de säger osv. Att vara i kungahuset kan inte vara lätt alla gånger.


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe: att ''födas in i rätt familj'' så måste jag säga att det kan inte vara kul när de inte har något privatliv utanför sina hus och det skriva ofta om dem och de kan inte tycka vad de vill o de måste vara väldigt försiktiga med vad de säger osv. Att vara i kungahuset kan inte vara lätt alla gånger.

Nej, precis. Det gör det inte mer rätt eller mer demokratiskt, snarare tvärtom.


   
SvaraCitera