Aviseringar
Rensa alla

Börja gymnasiet 18 år


Mäsk
Ämnesstartare

Jag är 17 år och har blivit sugen på att börja gymnasiet, jag antar att det är för sent att hoppa in i en linje mitt under en termin så jag får väl helt enkelt vänta tills nästa år innan jag börjar studera.

Är det vanligt att folk börjar gymnasiet senare?

Kommer dom i klassen att se ner på mig på grund av min ålder?


   
Citera

Folk byter linjer och har sig så det är väl inte särskilt ovanligt. Tycker du ska skita i om de andra ser ner på dig, du är väl där för att plugga och inte leka herre på täppan. 


   
SvaraCitera

Nej, ett år hit och dit spelar ingen roll. Dock kan du ju skapa dig ett trevligt försprång genom att börja beta av några kurser under vårterminen kanske?


   
SvaraCitera

känner en tjej som började gymnasiet som 18-åring. hon har många bra vänner i klassen trots att hon är flera flera år äldre än dem. Det viktigaste är att du väljer nåt du tror du klarar av i tre år gymnasiemässigt. men har för mig att man som äldst får vara 18 när man börjar gymnasiet, men boka tid hos någon syo (tex på en skola du vill plugga på) och fråga hur du ska gå tillväga för att börja gymnasiet! bättre att man är ute i god tid 🙂 


   
SvaraCitera

Det är inte konstigt att hoppa in sent! Jag har vänner som är 19 år gamla som precis tagit tag i sina liv och hoppat in i första året på gymnasiet nu, som 19 åringar!

Det är aldrig försent och du är bara 17.. Gör det bara :D!


   
SvaraCitera

Har för mig att man får vara max 20år för att få börja gymnasiet. 


   
SvaraCitera

På gymnasiet är det rätt vanligt att folk går om, hoppar över, hoppar av och gör lite allt möjligt. Jag går sista året nu och en 21-årig tjej har nyligen börjat i vår klass. Ingen har reagerat negativt, utan vi var mest väldigt glada och nyfikna på att få en ny person i klassen och även att hon var lite äldre. Så don't you worry!


   
SvaraCitera
reben

en av mina närmsta vänner började gymnasiet 2010 samma år som vi andra i årskullen tog studenten. han tkte inte det var några problem alls.


   
SvaraCitera

Men göre bara. Det är bättre än inte alls gå gymnasiet utan gymnasiet så har man liksom ingen framtid. Så DO IT! Det fixar du och bryr dig inte om någon frågar varför du började nu. Utbildning är viktigt! Som min skolas gamla motto " Kunskap är makt". Göre, du kommer inte ångra det i alla fall. Du lär ångra det om 10 år om du inte gick gymnasiet. Det här fixar du utan problem.


   
SvaraCitera
time
 time

Tycker inte det är några problem alls. Jag var två år äldre än de jag tog studenten med.


   
SvaraCitera

Det beror väl lite på vilken linje du läser eller? Hört talas om att man kan tenta av vissa ämnen och gå med de i sin ålder. Då var det nog någon som bytte från natur till samhälle tror jag. Fast det gör väl inget att du går med yngre, tror inte att man tänker på det så mycket.


   
SvaraCitera

Är inget konstigt alls 🙂 Som tidigare talare sagt så hoppar folk av och på, byter linjer och allt möjligt halvt hela tiden. Går två år senare än det "normala". Kan ibland känna mig mycket äldre än de jag går med, men det kan jag nog mest tycka är en fördel. Sen får man högre studiebidrag när man är över 20 Skadeglädje


   
SvaraCitera
e96a
 e96a

Du kommer inte ångra dig att du går gymnasiet! Mycket enklare att få jobb. Och som sagt, folk byter linjer lite hipp som happ och ingen bryr sig. I min klass har vi detta år 4 personer som gått om, och de är en del av klassens gemenskap. Om du kan börja nu eller nästa år är nog upp till skolan att bestämma. Om du inte missat för mmycket så kan du kanske börja detta år.

Lycka till!


   
SvaraCitera

en kille i min klass fyller 21 i vår, så nä inte ovanligt 


   
SvaraCitera