Aviseringar
Rensa alla

Börja tävlingsboxa?


Ämnesstartare

Jag är en tjej på snart 16 år och har funderat på att börja på boxning ganska länge.
Har tränat - tränar fort- handboll väldigt aktivt i hela mitt liv, så jag har de fysiska förutsättningarna och allt.
Men jag är en tävlingsinriktad person och är inte intresserad av att bara träna för att det är kul, utan jag vill i så fall börja boxas i matcher.
Jag förstår ju förstås att jag behöver väldigt mycket träning innan jag kan börja gå matcher i så fall, men är det för sent att börja vid 16 års ålder?
Jag menar; de som tränat sens dem var 8 år måste ju kunna knocka ut mig hur lätt som helst då de har träning, teknik, pshyket och allt annat eftersom de tränat ca 8 år längre än mig isf.

Är det någon här som går/har gått på boxning?

Och mina föräldrar är lite off på det, finns det något sätt att förklara på att det inte går ut på att döda varandra på den nivån jag isf kommer att boxas på?

😀


   
Citera

Det är aldrig för sent att börja boxas, Det är ju bara att träna träna träna.. Det är du mot en motståndare // Träna teknik och uthållighet,

En person som har boxats sen han/hon vart tex 10 eller nått sen får möta en nybörjare på 16, behöver inte vara så mycket bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

En person som har boxats sen han/hon vart tex 10 eller nått sen får möta en nybörjare på 16, behöver inte vara så mycket bättre

Oftast så åker ju då dock den nye på dyngstryk 😉
Här snackar vi 6 års erfarenhet inom sporten, teknikträning, styrka, en kondition som heter duga och ett psyke som fungerar för sporten.
Så extremt många är ju slagrädda idag.
Kampsport består ju dock till 30% utav endast psyke. =)
Har du själv tränat någon kontaktsport?

annaahoj:

16 års ålder?

Aldrig för sent hörru! Jag började med Thai-boxning när jag var 16 och det var faktiskt ett utav mina bättre val, otroligt kul!
Kom ihåg att våga ta emot lite smällar och våga svettas skiten ur dig.

Om du har tur, utvecklas fort och tränar mycket så kanske du kan köra din första, lite seriösare, match efter redan 1-3 år om tränarna tycker att du är redo.


   
SvaraCitera

Zittam:

Kampsport består ju dock till 30% utav endast psyke. =)

Lät som en väldigt låg siffra, dubbla den åtminstone. Sen beror det iofs lita på hur man räknar med. [smile]

annaahoj:

Och mina föräldrar är lite off på det, finns det något sätt att förklara på att det inte går ut på att döda varandra på den nivån jag isf kommer att boxas på?

Hmm, tänkte först länka dig till en uppsats jag skrev om ämnet, men insåg snart att den inte lämpar sig för just boxning utan alla andra kampsporter.[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Lät som en väldigt låg siffra, dubbla den åtminstone. Sen beror det iofs lita på hur man räknar med.

Sant, det kan vi troligen göra.
Vi kan nog komma upp till en 60-70% kanske, dock börjar nog detta gälla först när man fått in lite teknik. Tills dess är det bara att våga utföra alla moment. =)+


   
SvaraCitera

testa att tävlingsboxas, det är ju inte som om du skriver på ett kontrakt. du kan alltid sluta ifall det inte funkar [cheers]


   
SvaraCitera

Zittam:

Sant, det kan vi troligen göra.
Vi kan nog komma upp till en 60-70% kanske, dock börjar nog detta gälla först när man fått in lite teknik. Tills dess är det bara att våga utföra alla moment. =)+

ajo, det är klart. Men om vi snackar rent tävlingsmässigt så är det säkerligen nånstans runt 70% som sitter i psyket och allt vad det innebär.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ok, tack så jätte mycket för hjälpen alla! ska bara få mina föräldrar på min sida, sen ska jag nog börja träna så snart som möjligt! 🙂


   
SvaraCitera

Zittam:

Oftast så åker ju då dock den nye på dyngstryk

Man kan ju träna något år innan man börjar 🙂 Alla blir inte proffs föratt dem börjar i tidig ålder 😉

Zittam:

Har du själv tränat någon kontaktsport?

Jag har gått i brottning [cheers] det pågick kanske ett år, men en massa tävlingar vart det, jag var inte den bästa men inte den sämsta heller 🙂 sen sluta dem jag kände och då kändes det bara mysko att fortsätta

sen har jag boxats ett tag, det höll några månader sen hade jag inte tid för det längre.. men det var roligt på träningsmatcherna gick ganska bra 🙂

Jag tror dock att bara man tror på sig själv och är överaktiv och inte bara står still så kommer det gå bra.Var den som går på och träna på defens och offensive så dem flyter på innan man börjar tävla. Står man och tänker hur man ska göra för mycket så man grubblar sig kommer de gå skit..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

Man kan ju träna något år innan man börjar 🙂 Alla blir inte proffs föratt dem börjar i tidig ålder 😉

Ehm, träna nått år innan man börjar?


   
SvaraCitera

Zittam:

Ehm, träna nått år innan man börjar?

att gå på tävlingar 😛 fast många börjar ju för att tävla så 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Olycklig:

att gå på tävlingar 😛 fast många börjar ju för att tävla så 🙂

Jamen det är la klart att man ska gå ett tag.
x)


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera