Aviseringar
Rensa alla

Början på uppsats om förintelsen/andra världskriget


Ämnesstartare

MOBBA MIG INTE! [no-no]

Ska göra en uppsats/novell/random om andra världskriget i jag-form. Så här har jag börjat.

Planen är att berättelsen startar när hon ligger och är på väg in i typ en gaskammare, dö av svält eller liknande och tänker tillbaka. Ska berätta om när nazisterna tog henne och hennes familj, hela storyn liksom. Troligen kommer Mengele också in i bilden på något sätt. Vad tror ni? Vet att det är mainstream så det behöver inte nämnas.

Det gör ont i hela min kropp och jag orkar knappt hålla huvudet uppe. Hungern, vars spår brukade skära upp mig inifrån, har försvunnit och kvar finns bara en sorts tomhet. Jag är täckt av smuts och kan inte känna mitt högra ben längre, och någonting sticker i ena ögat. Vad gjorde de med mig? Marja ligger bredvid mig på det hårda, kalla stengolvet. Sover hon? Paniken greppar tag i mig för en sekund, men jag ser hennes avmagrade bröstkorg röra sig och tar ett djupt andetag av lättnad. Jag sluter mina ögon och tanken för mig till en gul sommaräng. Jag hör någon vissla på en somrig melodi. Jag minns ett stort trähjul, som stod lutat mot husväggen. Det var gammalt och slitet, men när pappa reparerat det skulle det fungera perfekt till hans vagn. Det luktade halm i stallet och Rosa frustade när jag snubblade in genom den stora stalldörren. Först blev jag glad, men insåg snart att hon hälsade morgonhöet mer än hon hälsade mig. Jag hörde pappas grova stämma.
- ”Claudia! Kom in!”
Jag rusade in i huset och mamma hade

....


   
Citera
Ämnesstartare

Been there, done that [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det finns tusentals olika saker om förintelselögnen redan, det räcker nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det meningen att ni ska skriva uppsatser genom offrens ögon och beskriva överdrivet grymma saker?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Är det meningen att ni ska skriva uppsatser genom offrens ögon och beskriva överdrivet grymma saker?

Yes. Det är ju hela poängen att vi ska fatta hur hemskt osv osv det är så vi inte kommer växa upp till nazister och vilja göra om det [rolleyes]

Anyway, NÅGON som har något att tycka om texten/idén?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Yes. Det är ju hela poängen att vi ska fatta hur hemskt osv osv det är så vi inte kommer växa upp till nazister och vilja göra om det [rolleyes]

Det är bra att ni får lära er vilka åsikter ni ska ha [y]

Texten verkar vara hyfsat bra skriven, även om det är något som jag inte direkt skulle roas av att läsa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mengele denna travliga herre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Det är bra att ni får lära er vilka åsikter ni ska ha

Texten verkar vara hyfsat bra skriven, även om det är något som jag inte direkt skulle roas av att läsa

Absolut, toppen [y][rolleyes]

Det är väl aldrig direkt roande att läsa om typ förintelse och död.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Det är väl aldrig direkt roande att läsa om typ förintelse och död.

Jag syftade mer sättet du skrivit det på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ad_Hoc:

Jag syftade mer sättet du skrivit det på

Några förslag på vad jag ska göra åt saken, eller är jag bara körd för att jag skriver som jag gör?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför inte skriva i jag-form som Amon Göth eller någon annan härlig SS-Officer, mycket roligare ju!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Junpei:

Varför inte skriva i jag-form som Amon Göth eller någon annan härlig SS-Officer, mycket roligare ju!

Det skulle jag kunna göra ju. Men så mycket jobbig jobbig research [sad] Kanske om någon random soldat ist.


   
SvaraCitera

mjölk:

Det skulle jag kunna göra ju. Men så mycket jobbig jobbig research Kanske om någon random soldat ist.

Du ska väl bara skriva ett kort utdrag? Räcker med att veta vart mannen befann sig inom din tidsram för historien och hur han generellt betedde sig för att kunna skriva något vettigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera