Forumet - Börjar inte feministpolitiken bli löjlig nu?

Börjar inte feministpolitiken bli löjlig nu?

795 1 30

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att du verkar ha missförstått dels vad feministisk politik är och dels vad artikeln egentligen handlar om. Artikeln försöker lyfta fram att åka mer kollektivt under vinterhalvåret. Snöröjningen fokuserar på biltrafiken först och främst. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Det har inte så mycket med feminism att göra, det här är miljöpolitik. Tänk om, tänk rätt.

Spana också in:


time: Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att du verkar ha missförstått dels vad feministisk politik är och dels vad artikeln egentligen handlar om. Artikeln försöker lyfta fram att åka mer kollektivt under vinterhalvåret. Snöröjningen fokuserar på biltrafiken först och främst. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Det har inte så mycket med feminism att göra, det här är miljöpolitik. Tänk om, tänk rätt.
orkar ej läsa artikeln, men tänker dra slutsatsen att den kritik mot de ludditer som är ansvariga för att vi ännu inte bor i gigantiska, avskärmade arkologier som är sammankopplade med maglevtåg (gärna underjordiska, eller upphöjda i gigantiska glastuber som sträcker sig genom landskapet), eller som inte kräver snöröjning och andra barbariska stenåldersaktiviteter som vi som samhälle borde växt ifrån.

således är det inte miljöpolitik, utan futurism och antiluddism som är artikelns budskap.

vid det laget kommer vi även vara cyborger, och kön kommer vara överspelat.
time: Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att du verkar ha missförstått dels vad feministisk politik är och dels vad artikeln egentligen handlar om. Artikeln försöker lyfta fram att åka mer kollektivt under vinterhalvåret. Snöröjningen fokuserar på biltrafiken först och främst. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Det har inte så mycket med feminism att göra, det här är miljöpolitik. Tänk om, tänk rätt.
Det är svårt att inte göra en feministisk koppling när det är artikelförfattaren som sätter en könsdimension på frågan. Annars hade han inte talat om män/kvinnor utan bilister/gångare eller persontrafik/kollektivtrafik. Nu gör han både och, men ligger ingen vantolkning i att han får det till en könsfråga även med andra omkringliggande faktorer inblandat.

Vehnk: Det är svårt att inte göra en feministisk koppling när det är artikelförfattaren som sätter en könsdimension på frågan. Annars hade han inte talat om män/kvinnor utan bilister/gångare eller persontrafik/kollektivtrafik. Nu gör han både och, men ligger ingen vantolkning i att han får det till en könsfråga även med andra omkringliggande faktorer inblandat.
Jag säger inte att artikeln var lite märkligt formulerad, men det gör det ändå inte till en direkt feministisk fråga och jag tyckte det var löjligt att använda den som exempel för att "feminismen gått för långt".

time: Jag säger inte att artikeln var lite märkligt formulerad, men det gör det ändå inte till en direkt feministisk fråga och jag tyckte det var löjligt att använda den som exempel för att "feminismen gått för långt".
Är ju också sällan samma författare till rubriken som till själva artikeln, så det behöver inte alls bli som avsett.

Jag tycker att man istället borde arbeta för att kvinnor ska ha möjlighet att äga en bil och detta mot bakgrund av att jag träffat kvinnor som vill ha en bil men inte har råd och kvinnor tjänar mindre än män så därför har ofta männen en fördel i sammanhanget. Sedan finns det också en aspekt som är att jag känner till par där bilen är mannens och kvinnan får låna den ibland men föredrar att mannen kör och använder den därför dem betraktar bilen som något som är till för män.

Jag vill se mer jämlikhet, lika möjligheter för män som kvinnor att köra bil. Så upplever jag inte att det är idag.

tycker det verkar bra att ta mer hänsyn till kollektivtrafiken vid snöröjning. dock skulle man behöva lägga mer resurser på preventiva åtgärder vad gäller lokalbanor och pendeltåg, då de brukar klappa ihop varje vinter, snarare än att ploga gångbanor vilket förvisso är trevligt för de få gångtrafikanter som finns men inte eliminerar någon av vintertrafikens logistiska bromsklossar o flaskhalsar.

artikeln är inte ett tecken på att "feministpolitiken har gått för långt". fånig, paranoid, småsint tolkning.


Untouchable: Jag tycker att man istället borde arbeta för att kvinnor ska ha möjlighet att äga en bil och detta mot bakgrund av att jag träffat kvinnor som vill ha en bil men inte har råd och kvinnor tjänar mindre än män så därför har ofta männen en fördel i sammanhanget. Sedan finns det också en aspekt som är att jag känner till par där bilen är mannens och kvinnan får låna den ibland men föredrar att mannen kör och använder den därför dem betraktar bilen som något som är till för män.

Jag vill se mer jämlikhet, lika möjligheter för män som kvinnor att köra bil. Så upplever jag inte att det är idag.
varför i helvete skulle vi uppmuntra folk till att äga en bil i stockholm?

Leijonsparf:
varför i helvete skulle vi uppmuntra folk till att äga en bil i stockholm?
jag förespråkar inte att man ska uppmuntra folk till att äga en bil, det är upp till varje enskild att avgöra om man vill äga en bil, men jag vill att kvinnor och män ska ha samma möjligheter nåt som de inte har idag pga faktorer som ekonomi och samhällsstrukturer   

Untouchable:
jag förespråkar inte att man ska uppmuntra folk till att äga en bil, det är upp till varje enskild att avgöra om man vill äga en bil, men jag vill att kvinnor och män ska ha samma möjligheter nåt som de inte har idag pga faktorer som ekonomi och samhällsstrukturer   
då kan du ju motivera det med ett argument som inte är efterblivet. det finns rätt många vettiga, och rätt få riktigt dåliga.

Untouchable:
jag förstår inte vad du babblar om
bra argument: honor borde tjäna lika mycket som hanar för samma utförda arbete, pga, varför inte.

bra argument: honor borde tjäna lika mycket som hanar pga, det är en demokratifråga och alla är lika mycket värda.

dåligt argument: honor borde tjäna lika mycket som hanar så att de också har råd att köpa en egen bil när de bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik.

ser du mönstret?