Aviseringar
Rensa alla

Börjar inte feministpolitiken bli löjlig nu?



   
Citera

Det handlar ju främst om att snöröjningen i Stockholm (och storstäder överlag) är under all kritik. Och lägg av med det där jävla vägsaltet, åååhArgArg


   
SvaraCitera
time
 time

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att du verkar ha missförstått dels vad feministisk politik är och dels vad artikeln egentligen handlar om. Artikeln försöker lyfta fram att åka mer kollektivt under vinterhalvåret. Snöröjningen fokuserar på biltrafiken först och främst. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Det har inte så mycket med feminism att göra, det här är miljöpolitik. Tänk om, tänk rätt.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Fattade inte vad människorna bakom den där artikeln ville komma fram till, alla vägtrafikanter lider lika mycket oavsett om dom sitter i en buss eller en bil när gatorna inte plogas... 
Tror att ibland kommer alla välviliga tankar inte ut helt välformulerat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI:
Fattade inte vad människorna bakom den där artikeln ville komma fram till, alla vägtrafikanter lider lika mycket oavsett om dom sitter i en buss eller en bil när gatorna inte plogas... 

bussarna fastnar väl mer elr, då drabbar det typ rätt många o så..


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Mahalageasca:

bussarna fastnar väl mer elr, då drabbar det typ rätt många o så..

nej det skulle jag inte påstå. Det stora problemet om man ska se på snöröjning är att vägarna snöröjs först, men den här lilla detaljen ta sig till och från busshållplatser är inte lika prioriterat, där är det största problemt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lol   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time:
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att du verkar ha missförstått dels vad feministisk politik är och dels vad artikeln egentligen handlar om. Artikeln försöker lyfta fram att åka mer kollektivt under vinterhalvåret. Snöröjningen fokuserar på biltrafiken först och främst. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Det har inte så mycket med feminism att göra, det här är miljöpolitik. Tänk om, tänk rätt.

orkar ej läsa artikeln, men tänker dra slutsatsen att den kritik mot de ludditer som är ansvariga för att vi ännu inte bor i gigantiska, avskärmade arkologier som är sammankopplade med maglevtåg (gärna underjordiska, eller upphöjda i gigantiska glastuber som sträcker sig genom landskapet), eller som inte kräver snöröjning och andra barbariska stenåldersaktiviteter som vi som samhälle borde växt ifrån.

således är det inte miljöpolitik, utan futurism och antiluddism som är artikelns budskap.

vid det laget kommer vi även vara cyborger, och kön kommer vara överspelat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NEMI: nej det skulle jag inte påstå. Det stora problemet om man ska se på snöröjning är att vägarna snöröjs först, men den här lilla detaljen ta sig till och från busshållplatser är inte lika prioriterat, där är det största problemt.

det är ju lugnt för mig som är kille och ung


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att du verkar ha missförstått dels vad feministisk politik är och dels vad artikeln egentligen handlar om. Artikeln försöker lyfta fram att åka mer kollektivt under vinterhalvåret. Snöröjningen fokuserar på biltrafiken först och främst. Fler kvinnor än män åker kollektivt. Det har inte så mycket med feminism att göra, det här är miljöpolitik. Tänk om, tänk rätt.

Det är svårt att inte göra en feministisk koppling när det är artikelförfattaren som sätter en könsdimension på frågan. Annars hade han inte talat om män/kvinnor utan bilister/gångare eller persontrafik/kollektivtrafik. Nu gör han både och, men ligger ingen vantolkning i att han får det till en könsfråga även med andra omkringliggande faktorer inblandat.


   
SvaraCitera
time
 time

Vehnk:
Det är svårt att inte göra en feministisk koppling när det är artikelförfattaren som sätter en könsdimension på frågan. Annars hade han inte talat om män/kvinnor utan bilister/gångare eller persontrafik/kollektivtrafik. Nu gör han både och, men ligger ingen vantolkning i att han får det till en könsfråga även med andra omkringliggande faktorer inblandat.

Jag säger inte att artikeln var lite märkligt formulerad, men det gör det ändå inte till en direkt feministisk fråga och jag tyckte det var löjligt att använda den som exempel för att "feminismen gått för långt".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

time: Jag säger inte att artikeln var lite märkligt formulerad, men det gör det ändå inte till en direkt feministisk fråga och jag tyckte det var löjligt att använda den som exempel för att "feminismen gått för långt".

Är ju också sällan samma författare till rubriken som till själva artikeln, så det behöver inte alls bli som avsett.


   
SvaraCitera
time
 time

Nachac:

Är ju också sällan samma författare till rubriken som till själva artikeln, så det behöver inte alls bli som avsett.

Precis, det med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker att man istället borde arbeta för att kvinnor ska ha möjlighet att äga en bil och detta mot bakgrund av att jag träffat kvinnor som vill ha en bil men inte har råd och kvinnor tjänar mindre än män så därför har ofta männen en fördel i sammanhanget. Sedan finns det också en aspekt som är att jag känner till par där bilen är mannens och kvinnan får låna den ibland men föredrar att mannen kör och använder den därför dem betraktar bilen som något som är till för män.

Jag vill se mer jämlikhet, lika möjligheter för män som kvinnor att köra bil. Så upplever jag inte att det är idag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det verkar bra att ta mer hänsyn till kollektivtrafiken vid snöröjning. dock skulle man behöva lägga mer resurser på preventiva åtgärder vad gäller lokalbanor och pendeltåg, då de brukar klappa ihop varje vinter, snarare än att ploga gångbanor vilket förvisso är trevligt för de få gångtrafikanter som finns men inte eliminerar någon av vintertrafikens logistiska bromsklossar o flaskhalsar.

artikeln är inte ett tecken på att "feministpolitiken har gått för långt". fånig, paranoid, småsint tolkning.


   
SvaraCitera