Aviseringar
Rensa alla

Börjar inte feministpolitiken bli löjlig nu?


Ämnesstartare

mpt:hv: artikeln är inte ett tecken på att "feministpolitiken har gått för långt". fånig, paranoid, småsint tolkning.

Varför lägger artikelförfattaren en könsaspekt som egentligen är onödig i sammanhanget tror du? Är inte det lite vad som avses med att "ha gått för långt"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:
Jag tycker att man istället borde arbeta för att kvinnor ska ha möjlighet att äga en bil och detta mot bakgrund av att jag träffat kvinnor som vill ha en bil men inte har råd och kvinnor tjänar mindre än män så därför har ofta männen en fördel i sammanhanget. Sedan finns det också en aspekt som är att jag känner till par där bilen är mannens och kvinnan får låna den ibland men föredrar att mannen kör och använder den därför dem betraktar bilen som något som är till för män.

Jag vill se mer jämlikhet, lika möjligheter för män som kvinnor att köra bil. Så upplever jag inte att det är idag.

varför i helvete skulle vi uppmuntra folk till att äga en bil i stockholm?


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

varför i helvete skulle vi uppmuntra folk till att äga en bil i stockholm?

jag förespråkar inte att man ska uppmuntra folk till att äga en bil, det är upp till varje enskild att avgöra om man vill äga en bil, men jag vill att kvinnor och män ska ha samma möjligheter nåt som de inte har idag pga faktorer som ekonomi och samhällsstrukturer   


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

jag förespråkar inte att man ska uppmuntra folk till att äga en bil, det är upp till varje enskild att avgöra om man vill äga en bil, men jag vill att kvinnor och män ska ha samma möjligheter nåt som de inte har idag pga faktorer som ekonomi och samhällsstrukturer   

då kan du ju motivera det med ett argument som inte är efterblivet. det finns rätt många vettiga, och rätt få riktigt dåliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

då kan du ju motivera det med ett argument som inte är efterblivet. det finns rätt många vettiga, och rätt få riktigt dåliga.

jag förstår inte vad du babblar om


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Untouchable:

jag förstår inte vad du babblar om

bra argument: honor borde tjäna lika mycket som hanar för samma utförda arbete, pga, varför inte.

bra argument: honor borde tjäna lika mycket som hanar pga, det är en demokratifråga och alla är lika mycket värda.

dåligt argument: honor borde tjäna lika mycket som hanar så att de också har råd att köpa en egen bil när de bor i en stad med väl utbyggd kollektivtrafik.

ser du mönstret?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag har kanske uttryckt mig otydligt, kärnan i min argumentation ligger inte i att kvinnor ska tjäna mer pengar för att de ska kunna köpa bil, kärnan i min argumentation är att kvinnor har svårare att skaffa bil som en konsekvens av att de tjänar mindre

att kvinnor och män ska tjäna lika mycket för samma arbete är för mig en självklarhet och allvarligt talat jag tänker inte lägga tid på personer som tycker nåt annat, visst det är kanske inte intelekutellt hederligt men jag är beredd att vara egoistisk i detta sammanhanget


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vehnk:
Varför lägger artikelförfattaren en könsaspekt som egentligen är onödig i sammanhanget tror du? Är inte det lite vad som avses med att "ha gått för långt"?

om det nu finns en markant skillnad mellan könen i trafikvanor så är kopplingen mellan könsmakt och resursfördelning inom snöröjningen (ahhh vilken pinsam formulering) relevant när man diskuterar det senare. som förklaring, om inte annat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnSnubbe:
"Snöröjningen gynnar män". 

http://www.svd.se/nyheter/stockholm/snorojningen-gynnar-man_8807762.svd

Tjejer r bra i köket 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv: om det nu finns en markant skillnad mellan könen i trafikvanor så är kopplingen mellan könsmakt och resursfördelning inom snöröjningen (ahhh vilken pinsam formulering) relevant när man diskuterar det senare. som förklaring, om inte annat.

Att det finns en skillnad mellan könen betyder inte att det nödvändigtvis finns en korrelation. Den kan vara slumpmässig också, och om jag tillåts gissa så rör det sig nog just om det.

Jag har aldrig sett bilförande som en könsfråga förrän det togs upp i artikeln. Jag hade inte haft någonting emot om man formulerat det som en välmening åt gångare och ett stöd till kollektivtrafiken. Men med de intentionerna han verkar ha lutar man sig nästan lite åt andra hållet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dom skulle kunna skotta gångvägarna för hand och sen låta bilvägarna vara igensnöade. jag htar bilar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: honor borde tjäna

haha, läste "horor" och blev nästan lite provocerad. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints:

haha, läste "horor" och blev nästan lite provocerad. 

en otippad bieffekt av mitt språkbruk. men, "honor" åsyftar biologiskt kön. "kvinnor" kan åsyfta lite vad som helst. det kan omfatta folk av honkön, folk som tillskriver sig någon aspekt av det sociala könet, det kan antyda att det exkluderar folk som inte är en del av berörda könsroller (kolla på begreppet "kvinnlighet" och fundera på vad de har för implikationer). föredrar begreppet hona, med de alternativen, och såvitt jag vet erbjuder inte vårt språk några andra vettiga alternativ. för hela biten med socialt kön är något som jag helst inte tar del av annat än rent akademiskt, och det är inte någon stämpel jag vill sätta på andra heller. det är dumt att bygga sin identitet kring ett kön.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf: honor

Brukar också använda begreppen "honor" och "hanar", så läs inte för mycket in i detta. Tolka det som att jag har feber, synen svek mig och jag råkade se ett "R" istället för ett "N".


   
SvaraCitera