Aviseringar
Rensa alla

Boktips psykologi


Lounge
Ämnesstartare

Hittade inte vad jag läser nu tråden. Men jag läser Social ångest av Anna Kåver. Alla med social ångest (fobi) borde läsa den. Den innehåller så klockrena beskrivningar av personen med social ångest. Är just nu inne på ett kapitel om tankar man dras med som social fobiker. Är läskigt igenkännande.

Min stora favoritgenre är psykologi och det är i princip det enda jag läser. Eller ja.. idag försökte min behandlare bussa på mig en bok om negativ självkänsla med gud som hjälp 😛

Har ni några inspirerande och motiverande boktips i genren?

Kram


   
Citera

vann "alla får ligga", skriven av henrik fexeius, via UM för några år sedan, den har rätt bra poänger om inställning och dylikt!

men annars läser jag mest på internet men jag ska ta upp bokläsning snart, boken du rekommenderar verkar intressant!


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

space kitty:
vann "alla får ligga", skriven av henrik fexeius, via UM för några år sedan, den har rätt bra poänger om inställning och dylikt!

men annars läser jag mest på internet men jag ska ta upp bokläsning snart, boken du rekommenderar verkar intressant!

Gulligt att du vann en tävling på Uuuu eeem! Får kolla upp den. Har tagit upp läsningen igen och det ger mig så mkt.. rekommederar verkligen boken om du själv kan känna social ångest eller vill förstå folk med social ångest mer. Hon skriver på ett väldigt lättläst och lättförstått sätt vilket är sååå välkommet när det handlar om rätt abstrakta saker ändå.


   
SvaraCitera

Lounge: Gulligt att du vann en tävling på Uuuu eeem! Får kolla upp den. Har tagit upp läsningen igen och det ger mig så mkt.. rekommederar verkligen boken om du själv kan känna social ångest eller vill förstå folk med social ångest mer. Hon skriver på ett väldigt lättläst och lättförstått sätt vilket är sååå välkommet när det handlar om rätt abstrakta saker ändå.

aa jag har emellanåt social ångest/fobi, men absolut mest när jag har rökt weed, fast vet inte om det är social ångest eller paranoia, fast det känns lite som samma sak typ, skulle vara intressant att läsa boken utifrån detta. Eller egentligen har jag bara social ångest när jag upplever att jag inte kan agera som jag vill, i halvformella miljöer(formella är nice och oformella är asnice) mest tycker jag att det är jobbigt att förhålla mig till främlingars närvaro, alltså sådana som det inte är "okej" att prata med.. men man integrerar fortf med kroppsspråk osv..

(nu röker jag dock inte weed vilket "tar bort"(skapar inte...) mkt av mina problem)


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

space kitty:

aa jag har emellanåt social ångest/fobi, men absolut mest när jag har rökt weed, fast vet inte om det är social ångest eller paranoia, fast det känns lite som samma sak typ, skulle vara intressant att läsa boken utifrån detta. Eller egentligen har jag bara social ångest när jag upplever att jag inte kan agera som jag vill, i halvformella miljöer(formella är nice och oformella är asnice) mest tycker jag att det är jobbigt att förhålla mig till främlingars närvaro, alltså sådana som det inte är "okej" att prata med.. men man integrerar fortf med kroppsspråk osv..

(nu röker jag dock inte weed vilket "tar bort"(skapar inte...) mkt av mina problem)

intressant! man kan ju tänka sig att weed skulle ha en motsatt effekt. du tycker alltså på arbetet med chefen/på myndigheter typ är onice?


   
SvaraCitera

Två tips:

  • Panikångest & depression av Christian Dahlström (recenserade den nyligen här)
  • Normalt? – från vansinnesdåd till vardagspsykoser av David Eberhard

   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

André Vifot Haas:
Två tips:

  • Panikångest & depression av Christian Dahlström (recenserade den nyligen här)
  • Normalt? – från vansinnesdåd till vardagspsykoser av David Eberhard

Tack! Uppskattas 🙂


   
SvaraCitera

Panikångest & depression är bra.

Läs INTE "Fri från ångest, oro och fobier". Tyckte inte den var särskilt bra alls och jag upplevde inte att den hjälpte överhuvudtaget.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Zymba:
Panikångest & depression är bra.

Läs INTE "Fri från ångest, oro och fobier". Tyckte inte den var särskilt bra alls och jag upplevde inte att den hjälpte överhuvudtaget.

Nä den verkar inte fått särskilt bra betyg heller.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Tips: Självkänsla på djupet av Martha Cullberg Weston. Beskriver en terapiform som heter symboldrama som används för att förändra djupt rotade negativa självbilder. Väldigt fascinerande och lite hokus pokus. Skulle vilja gå denna terapi.. men verkar bara finnas privat.


   
SvaraCitera

Ditt kompetenta barn: på väg mot nya värderingar för familjen av Jesper Juul
Med känsla för barns självkänsla av Petra Krantz Lindgren
Vi är våra relationer: om anknytning, trauma och dissociation av Tor Wennerberg
Anknytningar i praktiken: tillämpningar av anknytningsteorin
Psychology of gender differences av Sarah P. McGeown
Understanding non-monogamies av M. Barker och D. Langdringe
Psychology: the science of mind and behavoir av M. W Passer
Social beings: Core motives in social psychology av Susan T. Fiske
Conversations on consciousness av Susan Blackmore
Essentials of social psychology av M A. Hogg och G. Vaughn
Introduction to psycholohy av J. W. Kalat
Biological psychology av J. W. Kalat
The neurosciende of autism spectrum disorders av Joseph D. Buxbaum


   
SvaraCitera

Lounge:

intressant! man kan ju tänka sig att weed skulle ha en motsatt effekt. du tycker alltså på arbetet med chefen/på myndigheter typ är onice?

tror det är pga fick en psykos på lsd en gång så hänger det kvar när jag röker weed pga besläktade preparat, ska inte röka förrän tidigast i december nu får se hur det är då

aa myndigheter är nice men jobbet med chefen är =/ fast det blir bättre för varje dag sen jag slutade för snart 2 veckor sen


   
SvaraCitera

under det rosa täcket av nina björk


   
SvaraCitera