Aviseringar
Rensa alla

Bor i husvagn - cool eller bara loser?


Ämnesstartare

Hej! Svårt att placera frågan, men eftersom det handlar mycket om hur andra uppfattar en så lägger jag det i Relationer.

Okej, this is the deal. Jag är svensk, men har bott i ett tropiskt land med min familj i större delen av livet och bara kommit till Sverige på besök under somrarna. För ca 1 och 1/2 år sen flyttade jag till Stockholm och hoppade in i tvåan på gymnasiet, estetisk inriktning, väldigt accepterande och öppen skola. Har bott på många olika ställen under dessa två år pga bostadsbristen i Sthlm, men alla har varit lägenheter - senast var det vid Mälarhöjden, hyrde nedervåningen av en villa. Sen bestämde sig min pappa för att han inte stod ut med att bo i andra hand längre (det har varit en del problem med hyresvärdar osv). Så han köpte en husvagn för drygt 200 000, större än en standard och med riktigt kök och ugn, dusch och stort badrum osv. Jag har sovrummet själv och han sover på soffan, vi har 3 stora mac-datorer, vi har en TV - alltså, vi har det bra, trots myten om folk som bor i husvagn. Jag trivs, och det är ändå bara tills jag går ut gymnasiet om ett år.

Värt att nämna är att min pappa valt en ny yrkesinriktning - han vill bli musikproducent och studerar på heltid, vilket är coolt eftersom jag går musikinriktning. Men alltså, inga pengar rullar in utöver de som redan finns, så ja, det finns väl en anledning till att vi bor här. Han jobbade med att sälja hus tidigare och Real Estate betalade bra utomlands, så det finns fortfarande en del att ta av därifrån.

När jag flyttade in på campingen berättade jag det bara för min bästa vän i klassen, som höll det för sig själv. Hon har varit här flera gånger och är helt OK med det. Jag har inte sagt något till någon annan i klassen. Men för ett tag sen var det en annan klasskompis som kom hem till mig tillsammans med min bästa kompis för att spela in i min lilla "musikstudio" i mitt sovrum. Hon blev förvånad över att jag bodde i husvagn men kommenterade inte något speciellt.

Nu börjar skolan imorgon och min hemlighet kommer snart att vara avslöjad. Förmodligen. Min fråga är - vad tycker folk egentligen om någon som bor i husvagn? Jag är inte uppvuxen i Sverige som sagt, så jag har inte helt koll på hur folk ser på att man bor i husvagn (även om den är sjukt fin). Kommer de tycka att jag är en loser, eller vad skulle ni tycka?

Det här är en sak som jag funderat på länge, skapade en användare här bara för att fråga detta. Tacksam för hjälp!


   
Citera

Finns ju klara fördomar men sålänge du mår bra och trivs så får väl folk tycka vad de vill. Det är ju tillfälligt liksom.


   
SvaraCitera

Låter som en cool husvagn [smile][bigcheers][party][y]


   
SvaraCitera

Alltså nog ser svensken ner på folk som lever i husvagn året runt. Och köper man en husvagn för 200 000 finns det lägenheter för liknande priser 😛 Dock ej i sthlm [tard]

Men hur som helst, isola säger det jag tycker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Varför bryr sig folk om sociala "regler" så mycket, Det kan inte vara hälsosamt.

VILL du bo i en husvagn, Gör det.

Det är bara pinsamt om du tycker det är pinsamt, tex om nån frågar varför du bor i husvagn och du svarar....

1)eeh..jag har inte råd med en lägenhet så jag bor där nu sålänge men ska flytta snart..

2) Jag ÄLSKAR bo i husvagn, har alltid velat bo i en sen jag var yngre[bigsmile]

Vilket svar tror du är bäst? 1) visar att du är osäker och skäms över husvagnen 2) visar att du står för vad du gör.

Eller något liknande, men du fattar poängen.


   
SvaraCitera

tror folk ej bryr sig om du inte bryr dig

om du tycker att det är pinsamt och vill hålla det hemligt är det större risk att folk gör narr av det.


   
SvaraCitera

Så länge du inte bor i en zigenarpark är det nog lugnt [party]


   
SvaraCitera

Det är ganska coolt om det är en gammal fet amerikansk femtiotalshusvagn i kromat utförande annars är det väl varken eller.


   
SvaraCitera

låter amerikanskt


   
SvaraCitera
njsbo

Jag tycker det låter riktigt coolt! Sen att du ska bli musiker och din pappa producent gör allt ännu coolare! Jag tror dina klasskamrater kommer tycka att det låter spännande och intressant! Det skulle jag göra i alla fall! [smile]


   
SvaraCitera

coolt


   
SvaraCitera

Tycker varken eller. Trivs du så är det väll bra.


   
SvaraCitera

SaphireEyes:

mac-datorer

loser


   
SvaraCitera

Jag hade nog tyckt att det var ganska konstigt, men jag hade ej kommenterat det eller så.

Är ärlig.


   
SvaraCitera

Om du visar att du inte skäms över det tycker de förmodligen inget speciellt [bigsmile]


   
SvaraCitera