Aviseringar
Rensa alla

Borde det vara billigare att fika?


Ämnesstartare

Det blir allt vanligare för ungdomar att träffas på caféer istället för att åka hem till någon. Men priserna och öppettiderna är något som man vill få ändring på. Det skriver Svenska Yle.

I enkäten svarade 9 av 10 ungdomar i åldern 13-18 att de sitter på caféer för att umgås med kompisar. [...] Då vi frågade om vad som kunde förbättras angående Vasas caféer svarade väldigt många att de önskade lägre priser för ungdomar.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Jag är straight fikar inte


   
SvaraCitera
Smilen

Dyrt är ordet. 


   
SvaraCitera
mens
 mens

Det borde väl slå tillbaka på servicebranschens redan låga löner om det blir billigare? Någonstans måste ju ägarna få in sin deg liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja

/tråd låst pga bristande diskussionsunderlag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

haha vem fan bryr sig om att fika, otroligt

köp riktig mat i en riktig affär så är det inte svindyrt. problem solved ungjävlar.


   
SvaraCitera
Exner

Perfektion/Gud:
Jag är straight fikar inte

: D


   
SvaraCitera

Skatten bekostar småföretagare 50-60%. Det kan börja med skattesänkning så att fika/snabbmat blir billigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Någon måste betala lån, löner, hyra etc. Då blir det lite dyrare.. 


   
SvaraCitera
Exner

bl:
Skatten bekostar småföretagare 50-60%. Det kan börja med skattesänkning så att fika/snabbmat blir billigare.

Om jag vore småföretagare skulle jag hellre ta ut den marginalen i lön än att sänka priserna. Skulle inte du?


   
SvaraCitera

Exner: Om jag vore småföretagare skulle jag hellre ta ut den marginalen i lön än att sänka priserna. Skulle inte du?

Självklart. Det är nackdelen med detta men jag tror ungefärliga standardpriser kan mota detta bakslaget.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Möjligtvis är det dyrt men så ska det väll vara om en tycker om företag som kan betala sina omkostnader, avtalsenlig lön bland annat.


   
SvaraCitera
time
 time

Är osäker. Minns själv hur kul det var att hänga på fik men priserna drog ju ner lite, samtidigt måste caféerna ju gå runt. Kanske en elevrabatt kunde införas under vissa timmar, som typ Happy hour men för barn och ungdomar?! Fast då måste man ju kunna bevisa att man går i en viss skola också. Mecenatkort för högstadiekids kanske, hehe.


   
SvaraCitera
Exner

time: Happy hour men för barn och ungdomar?!

(Y)


   
SvaraCitera

Lätt att klaga på att det är för dyrt när man inte äger caféet och tvingas stå för alla dess utgifter


   
SvaraCitera