Aviseringar
Rensa alla

Borde man skärpa straffen för ungdomar?


SLCD
 SLCD

Elli:

Nej, ungdomar ska slippa fängelse (Du röstade på detta alternativ)

S3ON:

Men visst är dödsstraff lämpligt när det gäller psykopater? De kan knappast rehabiliteras och hjärntvättas menar jag.

Om någon är psykopat så upptäcks det oftast av psykologen som gör den rättspsykiatriska undersökningen och är har någon en psykos så är det sluten vård med särskild utskrivningsprövning som gäller (mao ingen tidsbegränsning)


   
SvaraCitera

Elli:

Nej, ungdomar ska slippa fängelse (Du röstade på detta alternativ)

Håller med om vad bland annat japanen och lampan skrivit.


   
SvaraCitera
mynona

Jag har svårt att bilda mig en uppfattning. Att personer under en viss ålder inte får något straff är inte bra för offret, inte bra för samhället, inte bra för människors förtroende för rättssystemet och inte bra för brottslingen själv när hen inte får den varning som ett straff kan vara.

Samtidigt kan fängelse, som jag antar att man menar här, ofta göra en brottsling värre om hen där får kontakt med grövre brottslingar osv, och ser vi på USA och andra länder med hårda straffsystem så brukar hårda straff inte innebära mindre brott, tvärtom brutaliserar det samhället.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Men rehabilitering är vad jag tycker bäst om som påföljd även för vuxna.


   
SvaraCitera

En bekant var på ungdomsvård eller det som motsvarar fängelse för ungeråriga i ett halvt år + nåt mer. När han kom ut därifrån så var han typ mest med dom han träffat där inne... 70% av alla som är på nån sån anstalt begår tydligen brott inom 3 år har jag också läst så det är ju ganska värdelöst.


   
SvaraCitera

beror väl på vad man räknar som ungdom, men om man är typ 18 så tycker jag gott och väl att man är mogen nog att kunna stå för sina handlingar. kanske inte om man är typ 12.


   
SvaraCitera

Elli:

Ja! Ett brott är ett brott oavsett ålder (Du röstade på detta alternativ)

Sveriges sk rättsväsende är ett stort jävla skämt. Det är bara att titta på Kortedalafallet. En människa har fått sitt liv förstört och gärningsmännen går fria utan några som helst konsekvenser. Vi borde ta efter USAs rättssystem och åtala samt straffa barn och ungdomar som vuxna.


   
SvaraCitera

Ganon:

åtala samt straffa barn och ungdomar som vuxna.

Att straffa barn som vuxna är väl ändå lite hårt?


   
SvaraCitera

isola:

Att straffa barn som vuxna är väl ändå lite hårt?

Tycker jag inte. Är man gammal nog att begå ett brott är man också tillräckligt gammal att kunna straffas för det.


   
SvaraCitera

Ganon:

Tycker jag inte. Är man gammal nog att begå ett brott är man också tillräckligt gammal att kunna straffas för det.

Man är väl gammal nog att begå ett brott så fort man är gammal nog att gå själv.
Ettåringar tar saker från varandra, slåss och drar varann i håret, vilket i egentlig mening är stöld och misshandel. Nu tror jag inte att du menar att just så små barn ska dras med till häktet, men var ska gränsen för straffmyndighet gå liksom?


   
SvaraCitera

isola:

Nu tror jag inte att du menar att just så små barn ska dras med till häktet, men var ska gränsen för straffmyndighet gå liksom?

När man bör vara tillräckligt gammal för att förstå att man gör fel. Förslagsvis vid 9-10.


   
SvaraCitera

Ganon:

När man bör vara tillräckligt gammal för att förstå att man gör fel. Förslagsvis vid 9-10.

Fast då är det så mycket annat som spelar in. De är ju inte fördigvuxna än. Men visst kan man ta med dem till häktet och säga att de får sitta där när de gör fel, men att låsa in ett sådant litet barn i ett litet rum alldeles ensam utan mamma och pappa skulle traumatisera och stjälpa långt mycket mer än det ev skulle hjälpa.


   
SvaraCitera

Elli:

Nej, ungdomar ska slippa fängelse (Du röstade på detta alternativ)

självklart är det inte mer okej när man är ung, men tycker inte att hela ens liv ska förstöras pga något man gjorde som ung. Sen är det ju svårt att diskutera kring ungdomar som utför mord (vilket är ovanligt), men gör man sådant som ung behöver man nog hjälp.


   
SvaraCitera

blir alltid ledsen när jag läser om unga människor och brott, tänker "jahapp, där var den personens liv över"


   
SvaraCitera

isola:

men att låsa in ett sådant litet barn i ett litet rum alldeles ensam utan mamma och pappa skulle traumatisera och stjälpa långt mycket mer än det ev skulle hjälpa.

Funkar i USA och England, så jag ser ingen anledning till att det inte skulle hjälpa här. Och de låses ju inte in tillsammans med vuxna utan med jämnåriga på ungdomsfängelser.


   
SvaraCitera

Olycklig:

varför vill man ens chansa? Det finns onda människor i överflöd, Breivik borde ha hängts som det svin han var.

Folk som tycker att dom värsta människorna har rätt att få leva ett bra liv borde seriöst fundera på om dom själva är med på att låta brottsligheten fortsätta..

Dom som blir dödade blir straffade men den som dödar vill ni rädda. De e fan patetiskt

Breivik är inte ond. tror du människor är ond? nåt har gått ordentligt fel med honom.

att döda Brevik är ju inte nån lösning. och vem har sagt att Breivik får ett bra liv? tror inte direkt han njuter eller kommer njuta. han sitter liksom inlåst och har förlorat all frihet. sen så lever han inte säkert heller. tror många andra brottslingar med mer heder vill skada honom

S3ON:

Han kan knappast fixas.. I sådant fall spelar han bara och gör något liknande igen då han släpps.. [cry]

kan alltid prova fixa honom lite och iaf försöka få honom att förstå att han gjort fel. fast vetefan om han kan spela så bra

S3ON:

Ser ingen anledning till att ge dem hårda straff heller, de är väl medvetna om att det dom gör anses som omänskligt och groteskt av majoriteten människor.

Skulle säga att en direkt död via en kula i huvudet i rättsalen känns bäst, de slipper lida, och vi andra kan andas ut..

tror du verkligen det? jag tror många är sjuka och inte är särsklit medvetna. jag tror många vill ha hjälp och vill sluta. sen att avrätta folk är ju bara barbariskt, då är vi lika onda som de är.


   
SvaraCitera