Aviseringar
Rensa alla

Borde staten skärpa kraven för/förbjuda alkohol?


Michee:

Borde staten skärpa kraven för/förbjuda alkohol?
Ja, vad tycker ni? Varför/Varför inte?

Tvärt om så borde alkoholmonopolet och alkoholskatten avskaffas.

Däremot skulle jag inte ha något emot om att straffen för alkoholrelaterade brott som rattonykterhet blev betydligt hårdare.

Sedan så bör naturligtvis folk själva få stå för kostnaden för de eventuella skador deras alkoholkonsumtion orsakar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlemannen:

Tvärt om så borde alkoholmonopolet och alkoholskatten avskaffas.

Varför det?

Gentlemannen:

Däremot skulle jag inte ha något emot om att straffen för alkoholrelaterade brott som rattonykterhet blev betydligt hårdare.

Att de som utfört brotten får hårdare straff hjälper knappast de som blivit dödade/invalida pga rattfyllerister.


   
SvaraCitera

fistforfight:

Nej! Varför kollektivt bestraffa?


   
SvaraCitera
JLm
 JLm

Michee:

Att de som utfört brotten får hårdare straff hjälper knappast de som blivit dödade/invalida pga rattfyllerister.

Bilkörning i alkohol-påverkat tillstånd är ett typfall på brott, som minskar i frekvens, då påföljderna blir värre.

[mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag ser gärna att det totalförbjuds med tanke på hur mycket elände det ställer till med. De "positiva" effekterna når inte ens upp till alla de negativa.

Tyvärr kommer det aldrig totalförbjudas, men man önskar det iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allt som kan få bort högljudda ungdomar från gatorna är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

JLm:

Bilkörning i alkohol-påverkat tillstånd är ett typfall på brott, som minskar i frekvens, då påföljderna blir värre.

Fine, jag motsätter mig inte att höja straffen. Jag tycker bara inte att det är tillräckligt.

LightInDarkness:

Tyvärr kommer det aldrig totalförbjudas, men man önskar det iaf.

Jag hoppas att folk släpper sin egoism[n]

Iofs har de som svarat nej i den här tråden varit mellan åldrarna 16-20. Rätta mig gärna om någon är äldre/yngre av er som inte visar ålder.


   
SvaraCitera

Sänk skatten, håll åldersgränsen bättre och straffa de som missbrukar alkoholen hårdare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Hur man skulle skärpa kraven på alkohol? Kanske genom höjd alkoholskatt, skärpta kontroller, minskad alkoholhalt i drycker? Några förslag.

Det hjälper väl inget när det gäller skärpa saker?
ganska vanligt ta minibussen till tyskland köpa där.
Det är u så ungdomar får sina grejer och alla andra som dricker mycket. Systembolaget säljer ju till dem som dricker för det mesta kontrollerat. att a-laget dricker systemet spelar ingen roll för dem är desperata.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anklever:

Sänk skatten, håll åldersgränsen

Detta kommer knappast få folk att dricka mindre... särskilt inte den sänkta alkoholskatten (om det är den du menar)

-----------------------------------------

Vore nog bättre om man visade mer vilka konsekvenser alkoholen kan ge en person som dricker alldeles för tidigt.. och vilka konsekvenser det kan ge överhuvudtaget när man dricker.
Visa upp siffror vad det kostar att betala alla skador som alkoholen ställer till med etc. Kanske avskräcker folk och får dem att besluta att sluta dricka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fakotza:

Det hjälper väl inget när det gäller skärpa saker?

Men det skulle det göra att sänka alkoholskatten? Jag ser inte relevansen i hur det skulle få befolkningen att minska alkoholkonsumtionen genom att göra alkoholen billigare i Sverige.

Bättre isf att förbjuda import av alkohol samt att förbättra tullarna, om du menar att problemet är att unga köper alkohol i utlandet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

och vilka konsekvenser det kan ge överhuvudtaget när man dricker.
Visa upp siffror vad det kostar att betala alla skador som alkoholen ställer till med etc. Kanske avskräcker folk och får dem att besluta att sluta dricka.

Det känns som att de flesta har koll på det där redan, men skiter it. Jag tror fortfarande att problemet säkerligen är egoism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Michee:

Jag tror fortfarande att problemet säkerligen är egoism.

Hu menar du med egoism i detta fallet?

Sen tror jag knappast att de flesta ungdomar som super vet det mesta om alkoholens dåliga sidor


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Hu menar du med egoism i detta fallet?

Han som på föregående sida tog upp kollektiv bestraffning är väl ett ganska bra exempel. Man är medveten om en stor del av de negativa sidor som alkoholen bistår med i samhället. Men att behöva skippa sina små helgsup för det är inget som man vill göra: "varför ska jag behöva sluta dricka bara för att andra inte klarar av det" typ. Det är det jag menar med egoism.

LightInDarkness:

Sen tror jag knappast att de flesta ungdomar som super vet det mesta om alkoholens dåliga sidor

Jag kan bara svara med egna erfarenheter på det. Vi hade tema missbruk i pluhhet förra året. Var en grupp som skrev om alkoholens påverkan. 90% av den gruppen var några av de i klassen som dricker mest. När jag sedan frågade efter deras redovisning om de fortfarande skulle fortsätta supa var svaret ett självklart ja.

Folk tycks ha inställningen: Palla bry sig. Jag antar att du har lite rätt ändå, befolkningen tycks inte vara medveten om vad alkoholen egentligen ställer till med. Eller skiter i att vara medveten om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Conny:

Förbjud det här då, fascist!!

Hahhaha [bigcheers]


   
SvaraCitera