Aviseringar
Rensa alla

Borde vi ha dödsstraff för våldtäkt?


Ämnesstartare

Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


Jag måste erkänna att det är kontroversiellt, och jag är inte helt övertygad om att det är en bra ide. Även om jag generellt är emot dödsstraff, så känns våldtäkt som ett möjligt undantag. Vad tycker ni?


   
Citera

Nej. Mord är aldrig okej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, ingen har rätt att avgöra om någon annan skall få leva eller ej


   
SvaraCitera

Sheriffen:
Nej. Mord är aldrig okej.

Du är ju sheriff


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Bilden av våldtäkt som det värsta ödet någonsin grundar sig för övrigt till stor del på quasikristen sexualmoral och borde kraftigt revideras.


   
SvaraCitera

Jag finns nog inte: Nej

är mot alla former av dödsstraff så tycker därmed att det även i detta fall är förkastligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

är mot alla former av dödsstraff så tycker därmed att det även i detta fall är förkastligt

Möjligen, samtidigt kan det vara nödvändigt. Det är förkastligt att använda dödligt våld i självförsvar, även om det är nödvändigt ibland. Man måste utkrävas ansvar för det objektiva våld man gör emot kvinnor som grupp. Det är ibland i undantagsfall nödvändigt att använda dödligt våld även om det är förkastligt. Samma sak går inte säga om våldtäkt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sheriffen:
Nej. Mord är aldrig okej.

Jo, eller om du menar något specifikt med mord så behöver inte dödligt våld alltid vara mord. 

Kronotomi:
Nej, ingen har rätt att avgöra om någon annan skall få leva eller ej

Dödligt våld har man rätt att använda vid självförsvar. Och jag skulle mena att det finns fler situationer där dödligt våld som ett undantagsfall emot den generella tanken att dödligt våld är fel är acceptabelt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:
Nej. Bilden av våldtäkt som det värsta ödet någonsin grundar sig för övrigt till stor del på quasikristen sexualmoral och borde kraftigt revideras.

Det handlar om säkerhetspolitik. En våldtäkt gör alla kvinnor otryggare. Sedan så tycker jag att det är absurt av dig att säga något om hur horribelt en våldtäkt kan vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dummaste jag hört idag


   
SvaraCitera

Nej..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, däremot livstids fängelse vad gäller överfallsvåldtäkter. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tickstart:
dummaste jag hört idag

Möjligen första du hört idag? För jag skulle säga att det är värt att överväga. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag finns nog inte: Möjligen första du hört idag? För jag skulle säga att det är värt att överväga.

jaa natten är ung Rodnar


   
SvaraCitera