Aviseringar
Rensa alla

Borgerlig Vigsel, någon som vet hur det funkar?


Ämnesstartare

God afton, jag tänkte bara höra om det är någon som varit med om en borgerlig vigsel eller vet hur det går till iaf?

Jag vet att det behövs en vigselförrättare (från stadshus/tingsrätt?) samt två vittnen över 18 år.

Jag undrar lite över vad som sker när man väl är där?
Vad gör vittnena, vad gör paret, och vad gör förrättaren?
Skrivs det på några papper?
Vad händer efter att allt är klart?

Jag planerar inte att gifta mig, utan jag vill bara veta vad som sker på plats, och vad som händer med pappersarbetet typ.

Ge gärna länkar till hemsidor där man kan läsa mer, eller skriv det ni vet. Gör inget om något upprepas 😛

Tack på förhand!


   
Citera
Ämnesstartare

du planerar våldgiftemål? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du planerar våldgiftemål? [chocked]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråd låst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

google


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

variabel:

du planerar våldgiftemål?

Planerar inget giftermål alls, men eftersom jag inte har en aning om hur en borgerlig vigsel går till så tänkte jag att jag kunde fråga?

Daybreak: Tack för länkarna[y]

Så om jag förstått rätt så ska man fixa en hindersprövning som visar att det inte finns några hinder att gifta sig

Sen så kan man träffa en vigselförrättare i stadshuset tex där han/hon säger några ord, frågar om man vill bli make/maka

Efter det skriver vigselförrättaren ett protokoll och ett vigselbevis, som ska skrivas under och bevittnas av två vittnen

Vigselbeviset får paret, och alla uppgifter lämnar vigselförrättaren till Skattemyndigheten?

Vad är då den stora skillnaden mellan kyrkligt och borgerligt egentligen, förutom det andliga och att det kostar pengar?
Jag antar att ist för vigselförrättaren så lämnar prästen uppgifterna till Skattemyndigheten?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den Vise:

Vad är då den stora skillnaden mellan kyrkligt och borgerligt egentligen, förutom det andliga och att det kostar pengar?

Den stora skillnaden är att den ena är en religiös rit inför en präst och man blir vigd inför "Gud".

Rent juridiskt är det ingen skillnad [party] Men det kanske inte känns så kul att gifta sig kyrkligt om man inte är troende.


   
SvaraCitera

Den Vise:

Vad är då den stora skillnaden mellan kyrkligt och borgerligt

Dom som trätt ur kyrkan eller inte döpts i svenska kyrkan har ju ingen "rätt" att få genomföra en vigsel- eller begravningscermoni samt gudstjänster. (har jag för mig). Ganska självklart.

Så ja, dom som inte är kristen troende har ju en möjlighet att gifta sig. Själv vill man gifta sig borgligt (både jag och min sambo har gått ur kyrkan och betalar därheller ingen kyrkoskatt). Men istället för att stå vid stadshuset, tingsrätten eller kommunalhus så kommer man anordna utomhusbröllop, allting själv och sedan ta dit en vigselförrättare för en extra slant. Det står på de flesta ställena att vigselförrättaren viger vigselparet gratis sålänge det sker i deras lokaler, men att de kräver ersättning om man tänker planera någon annanstans. Har för mig att jag såg sånt på teve också.

Vad/hur funderar du själv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Vad/hur funderar du själv?

Nja jag är faktiskt inte i giftastankar för att vara ärlig, och om jag hade varit det så hade jag helst gift mig i kyrkan då jag är troende 😛

Jag bara funderade på om borgerlig vigsel hade massa pappersarbete man som par var tvungen att ta del av jämförelsevis med det kyrkliga[crazy]


   
SvaraCitera

Den Vise:

pappersarbete

Du ska inter intervjua dom då? Ringa till kommunen och bli kopplad? Hehe det är faktiskt också gratis att fråga dom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Daybreak:

Du ska inter intervjua dom då? Ringa till kommunen och bli kopplad? Hehe det är faktiskt också gratis att fråga dom

Haha true, det kanske jag gör 😛 där lär man ju få alla svar iaf ^^


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera