Aviseringar
Rensa alla

Bort med patriarkatet!


time
 time

Stekaren:

Varför krossa ett system som fått jorden att snurra i alla tider?

Tämligen oupplyst svar. Matriarkat har funnits samt frodats och liknande varianter finns ännu idag.


   
SvaraCitera

time: Tämligen oupplyst svar. Matriarkat har funnits samt frodats och liknande varianter finns ännu idag.

Men inga matriarkat har skapat civilisationer. Matriarkat skulle förvisso kunna leda till lycka, men knappast innovation och framåtskridning.


   
SvaraCitera

Vehnk:
Men inga matriarkat har skapat civilisationer. Matriarkat skulle förvisso kunna leda till lycka, men knappast innovation och framåtskridning.

Deep_in_thought.jpg


   
SvaraCitera

Monokromt: Ja! (Kvinna


   
SvaraCitera
mynona

Vehnk: Men inga matriarkat har skapat civilisationer. Matriarkat skulle förvisso kunna leda till lycka, men knappast innovation och framåtskridning.

Detta är inte klargjort. Det finns en del tecken på matriarkaliska tendenser i forntida högkulturella områden, så som medelhavsområdet, som tål mycket forskning än. 


   
SvaraCitera

time:

Tämligen oupplyst svar. Matriarkat har funnits samt frodats och liknande varianter finns ännu idag.

Jag tycker vi softar lite och låter jorden snurra i den takt och riktning den ska okej? 🙂


   
SvaraCitera

Vilket patriarkat? 


   
SvaraCitera

tlaltecuhtli: om jag frågade dig "ska jag gå ut med hunden?" och du inte hade någon hund hade det varit mer troligt att du ställde motfrågan "vilken hund?" än sade "nej". inte sant?

Fast nu hade jag ju bara skyltarna "Ja" och "Nej" till mitt förfogande.


   
SvaraCitera

Nachac: Fast nu hade jag ju bara skyltarna "Ja" och "Nej" till mitt förfogande.

och blankröst. se svaret hos personen ovan dig.


   
SvaraCitera

tlaltecuhtli: och blankröst. se svaret hos personen ovan dig.

Menade inte att frågan inte var dåligt formulerad, bara att inte "ja" är ett självklart svar oavsett. Dock var blankröst en god poäng.  Å andra sidan har vi nu sex röster på "nej."


   
SvaraCitera
time
 time

Vehnk:
Men inga matriarkat har skapat civilisationer. Matriarkat skulle förvisso kunna leda till lycka, men knappast innovation och framåtskridning.

Fast det där stämmer ju inte riktigt heller. Det beror på vad du menar med innovation och framåtskridning. Erövring av land? Forskning? Uppbyggandet av samhället som det ser ut idag? 


   
SvaraCitera

time:
Fast det där stämmer ju inte riktigt heller. Det beror på vad du menar
med innovation och framåtskridning. Erövring av land? Forskning?
Uppbyggandet av samhället som det ser ut idag?

Vi skulle
kunna översätta det till nytänkande och utveckling också. Ett samhälle
där kvinnor och kvinnlighet är överordnat skulle leda till en stagnation
inom de flesta områden då det är män som skapat och byggt i stort sett
allting. 

Det finns ju egentligen få till inga samhällen som är
matriatkat. De har inte överlevt historien. Vi kan fråga oss varför och
kanske ta viss lärdom utav det?

mynona: Detta är inte klargjort. Det finns en del tecken på matriarkaliska tendenser i forntida högkulturella områden, så som medelhavsområdet, som tål mycket forskning än.

Skulle verkligen vela ta del utav den information du stödjer dig på.


   
SvaraCitera

NiklasW:
Vilket patriarkat? 

väntade på detta haha. 

ONT: självklart. 


   
SvaraCitera

Monokromt: Ja! (Man)

Galen


   
SvaraCitera

Ja, men hur vet man när det är borta exakt?


   
SvaraCitera