Aviseringar
Rensa alla

Bort med slöjorna!


Vilka är muslimer och vilka är kristna?
Image
Image

Det finns alltid två sidor av alla mynt och Islam är egentligen inte värre än någon annan religion. Man ser det man vill se men kan öppna ögonen även för annat.
Om du undrar så är jag mot slöja, men jag känner någon enstaka som valt det själv och då ska de fanimej få ha det precis som att jag ska få ha ett kors runt min hals, täckta axlar, barm och knän i kyrkan och även hjässan efter att jag gift mig om det är det jag vill.

Även om slöjan ofta är ett tvång så är det inte alltid det. Öppna ögonen.


   
SvaraCitera

vanillin:

Muslimska tjejer/kvinnor bär slöja för att lagen/religionen säger åt dem att göra det.

Precis, det är oetiskt att man ska ha en lag som tvingar folk att klä sig på ett sätt, därför ska vi ha en lag som tvingar folk att klä sig på ett sätt!

Dubbelmoral eller vad? [confused]

vanillin:

Vi har faktiskt en lag här i Sverige som säger att alla är lika mycket värda, visst?

Öh... nej? [confused]

Vi har skrivit på den där amnesty grejen som säger att ingen ska behandlas dåligt pga kön, ras, politisk övertygelse, religion och sexuell läggning däremot.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

DeathOrGlory:

Nej. Vissa säger att det står så och vissa inte, detta pga att det är svårt att översätta korrekt.

Okej, hur som helst säger religionen är kvinnor är mindre värda. De dödar ju t.o.m sina döttrar och systrar om de är ihop med en svensk kille/man. Nej tack, sånt ska vi inte ha här.

Buddah:

vi har religionsfrihet

Ja, men vi har öven en lag. Och den ska följas.


   
SvaraCitera

vanillin:

De dödar ju t.o.m sina döttrar och systrar om de är ihop med en svensk kille/man.

Ja alla gör verkligen det. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Islam är egentligen inte värre än någon annan religion.

Jag tycker den verkar väldigt hemsk iaf. Skulle dö innan jag blev muslim

McLuver:

därför ska vi ha en lag som tvingar folk att klä sig på ett sätt!

nej?

McLuver:

Vi har skrivit på den där amnesty grejen som säger att ingen ska behandlas dåligt pga kön, ras, politisk övertygelse, religion och sexuell läggning däremot.

okej,

DeathOrGlory:

Ja alla gör verkligen det

nej


   
SvaraCitera

vanillin:

. De dödar ju t.o.m sina döttrar och systrar om de är ihop med en svensk kille/man.

Det är ju som att jag skulle säga att sådana som du slår ihjäl människor för att de har mörkt hår och mörka ögon. Eller som att jag skulle säga att du var en sådan som kastade sten efter flyktingar, förstörde deras hem och deras enda skydd.

För att några gör så betyder det INTE att alla gör så.
Jag driver inte korståg, trots att jag är kristen, borde jag inte göra det enligt ditt tankesätt?

vanillin:

Ja, men vi har öven en lag.

Så vi ska förbjuda deras, enligt dig, "lag" genom en annan lag som förbjuder ett visst klädesplagg?

Och hur är det med nunnedoken, munkkappan eller de kappor gospelkörer har? Sjunger man i gospelkör ska man ha en sådan, är inte det ett förtryck då?


   
SvaraCitera

vanillin:

Ja, men vi har öven en lag. Och den ska följas.

Vilka följer inte den lagen? Och vilken lag syftar du mer specifikt på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

För att några gör så betyder det INTE att alla gör så.

Nej, har jag sagt det?

Imoon:

Så vi ska förbjuda deras, enligt dig, "lag" genom en annan lag som förbjuder ett visst klädesplagg?

Antar att du menar slöja? Och som svar på frågan, ja, det bör vi.
Slöja är kränkande, och så är det bara. Kvinnorna har inte det för att de vill, de har det för att de vill vara trogna sin (sjuka) religion.


   
SvaraCitera

vanillin:

Jag tycker den verkar väldigt hemsk iaf. Skulle dö innan jag blev muslim

Hur kan du tycka att Islam är hemskt när du inte vet något om det? Fast det är kanske inte så ovanligt att vara rädd för sådant man inte känner till...


   
SvaraCitera

vanillin:

Nej, har jag sagt det?

vanillin:

De dödar ju t.o.m sina döttrar och systrar om de är ihop med en svensk kille/man.

[rolleyes]

vanillin:

Antar att du menar slöja? Och som svar på frågan, ja, det bör vi.
Slöja är kränkande, och så är det bara. Kvinnorna har inte det för att de vill, de har det för att de vill vara trogna sin (sjuka) religion.

Imoon:

Och hur är det med nunnedoken, munkkappan eller de kappor gospelkörer har? Sjunger man i gospelkör ska man ha en sådan, är inte det ett förtryck då?

Nunnorna har inte sin nunnedok för att de vill, utan för att de är trogna sin religion. Hur kan du kalla en religion sjuk när du uppenbarligen saknar kunskap om den?

Har du någonsin talat till en muslimsk kvinna med slöja? Är du medveten om att inte alla muslimska kvinnor bär slöja? Är du medveten om att kristna i många länder, även i Sverige, bär slöja?

Om något är kränkande och förtryckande så är det en lag som bestämmer hur man ska och inte ska klä sig.

Och varför är det så fel av de kvinnor, som själva vill ha slöja, att ha slöja? Varför är det så hemskt att de är trogna sin religion? "Gräset är alltid grönare på andra sidan"? Din syn på saker stämmer kanske inte in på alla andras, de tycker antagligen att de får ut det bästa av livet och livet efter döden medan du inte får det.


   
SvaraCitera

vanillin:

Visst, här har vi religionsfrihet, men vi ska väl förfan inte acceptera en religion som säger att en del människor är mer värda en andra. Eller, ska vi det?

kanske ska sluta ta allt bokstavligt o istället lägger ner tid på att liberalisera muslimerna istället för att kränka dom? bibeln e oxå jävligt vrickad om du tar den bokstavlig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Imoon:

Hur kan du tycka att Islam är hemskt när du inte vet något om det?

Jag vet att de är av den åsikten att kvinnor är mindre värda en män. Invandrare kallar svenska tjejer för horor. Ofta svenska killar gör samma sak.

Buddah:

Vilka följer inte den lagen? Och vilken lag syftar du mer specifikt på?

Sveriges lagar, alla, vilka invandrare sällan följer. Dom har liksom sina egna patetiska lagar, som dom tar med sig hit. Sverige blandar iaf inte ihop religionen med livet i allmänhet, vilket många muslimer gör.


   
SvaraCitera
nrg89

Jag gillar inte någon form av religion alls, men att förbjuda slöjor strider hårt mot våra lagar om religionsfrihet. Om de vill be fem gånger om dagen och ha på sig slöja får de definitivt ha det, till och med till allmän beskådan. Om någon däremot tvingar dem till det har de helhjärtat stöd från lagen att ta av sig slöjan och sedan åtala de som försöker tvinga dem att bära den.

Om de bär sin slöja påverkar de bara sig själva. Vi har inget med det att göra.


   
SvaraCitera

vanillin:

Jag vet att de är av den åsikten att kvinnor är mindre värda en män. Invandrare kallar svenska tjejer för horor. Ofta svenska killar gör samma sak.

jag är till ½ invandrare (japan) och har då aldrig tänkt något sådant.

vanillin:

vilka invandrare sällan följer. Dom har liksom sina egna patetiska lagar, som dom tar med sig hit.

japaner är mindre representerade i brott än svenskar, alltså är svenskar patetiska?


   
SvaraCitera

vanillin:

Jag vet att de är av den åsikten att kvinnor är mindre värda en män.

Vilket inte ALLA, eller ens många, muslimer säger. Koranen är svår att läsa och tolka, precis som alla religiösa böcker.

vanillin:

Invandrare kallar svenska tjejer för horor.

Långt ifrån alla. Några av mina mest ödmjuka, barmhärtiga och allmänt vänliga vänner är invandrare och skulle säga något sådant om någon vare sig etnicitet.

vanillin:

Ofta svenska killar gör samma sak.

Ja?! Som fan att det förekommer men inte alla precis som med invandrarkillarna.

vanillin:

Sverige blandar iaf inte ihop religionen med livet i allmänhet, vilket många muslimer gör.

Inte? Bröllop, dop, förlovning, moralen, påsk, jul, advent, Lucia, pingst... Ska jag fortsätta eller räcker det?


   
SvaraCitera