Aviseringar
Rensa alla

Bortfallen mens


Ämnesstartare

Hej.
Ni som haft anorexi så pass att mensen försvunnit - hur länge var den borta? Jag har nu ett bmi på 16.5 och min mens har nyligen slutat funka. Jag ska dock var på behandling i två veckor så jag kommer gå upp väldigt ssnabbt från och med onsdag.

Men som sagt, hur länge var er mens borta och vad vägde ni när den kom tillbaka?


   
Citera

Min var borta i över ett år tror jag, och jag hade ett BMI på 17-någonting när den började komma igen (i vintras-våras). Dock hade jag haft mycket lägre innan... Av någon anledning dröjde det över ett halvår efter att jag börjat få i mig näring tills den kom igen.

Att mensen kommer igång är viktigt, för annars blir man benskör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jo mitt bmi är ju knappast lågt, förstår egentligen inte hur den kan försvinna. menmen that's it.

Mårran:

dröjde det över ett halvår efter att jag börjat få i mig näring tills den kom igen.

det är det där jag har hört av flera! kroppen verkar vilja komma igen rejält innan den sätter igåång :S


   
SvaraCitera

tomhand:

Jo mitt bmi är ju knappast lågt, förstår egentligen inte hur den kan försvinna. menmen that's it.

Det BMI är väldigt lågt. Under 17 räknas som alarmerande, om du får behandling så snabbt så är det väldigt allvarligt. Om man är normalviktig och har ätstörda tankar kan man få vänta upp i ett halvår på vård.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt BMI är på 16.6 nu och jag tror min mens håller på att försvinna, den är helt cp[tard] .. Vid vilket BMI brukar mensen försvinna??


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min mens försvann när jag hade BMI 17,8 och har nu varit borta i 9 månader. Krävs ingen större viktnedgång för att den ska försvinna, räcker att man missköter sin kropp ett tag så påverkas hormonbalansen i kroppen..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mitt BMI är 14.3 och min mens har inte försvunnit. Fast iofs så har den blivit oregelbunden vilket den inte var förut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att mensen försvinner har ingenting att göra med bmi i sig. Det är ju näringsbristen som gör att mensen försvinner. Så hur länge det dröjer innan man förlorar mensen beror på vad man äter och hur mycket man äter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vintagenights:

Det är ju näringsbristen som gör att mensen försvinner.

Nej.

Kvinnors hormonbalans är direkt och indirekt styrd av mängden kroppsfett.

Det har hänt att elitidrottare i stil med Carolina Klüft blivit permanent infertila eller steriliserade pga sin kropp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min mens försvann i juni o jag har ett bmi på 15,5..


   
SvaraCitera

Jag är 164 cm och väger 41, så mitt BMI är på 15
Min mens försvann i Januari, och det var också då jag började gå ned i vikt
Har inte gått ned något i vikt sedan i början av sommaren, men inte upp heller. Har sedan början av sommaren också börjat äta mer regelbundet och mer, och idag fick jag tillbaka min mens!

Det känns lite konstigt då de flesta jag hört som haft problem med vikten fått vänta väldigt länge sedan de blivit 'friska', men jag klagar inte!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Playitloud:

Det känns lite konstigt då de flesta jag hört som haft problem med vikten fått vänta väldigt länge sedan de blivit 'friska', men jag klagar inte!

Bra att du fått tillbaka den.
Vad jag vet så brukar det ta ett par månader med ok matintag på en ok vikt och med ett ok psyke för att få den.

(Tyvärr) är det många som använder den som måttstock för vem som är sjukast. Det suger´, dels eftersom att det såklart inte är något positivt att vara just sjukast men också eftersom att alla har sin individuella set-point på olika vikter och olika nivåer.

Du verkar ha en låg genetiskt och får gratulera.


   
SvaraCitera

jag sitter med ett bmi på 16.2 o inte f n har min mens försvunnit för det.
jag vill inte ens ha den. Aja, det är väll bra att det funkar, antar jag. (:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag äter p-piller så jag har den fortfarande trots bmi 16,7. Dock har den försvunnit en gång för ca 2 år sen, då låg mitt bmi ändå på 17,5 typ. Knepigt.


   
SvaraCitera

Det finns ju många som får uppehåll i mensen pga av strss och sådant oxå. När jag hade mkt ångest tappade jag mensen under 12 mån, och jag har aldrig haft ätstörningar. Den kom tillbaka när jag började sova ordentligt.


   
SvaraCitera