Aviseringar
Rensa alla

Bota dumhet, funkar det?


Ämnesstartare

en tanke har gnagt mig: behöver vi människor förbättras? Hur mycket förstår vi oss på världen egentligen? Är det möjligt att vi är mer välanpassade än vad vi tror, och alla de egenskaper som vi anser vara dåliga kanske bär med sig bättre egenskaper som egentligen väger upp de dåliga?
Eller är det raka motsatsen, är evolutionen satt ur spel eftersom de ”svaga” inte dör en naturlig död utan istället kanske förökar sig mer än de ”starka”? I så fall kanske genmanipulering är det ända humana sättet att rädda det degenererade mänskliga släktet från försvagning.

Kan dumhet verkligen förbättras genom genterapi?


   
Citera
Ämnesstartare

det bästa skulle vara om mänskligheten dog ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Modern medecin har ju satt Darwins "naturliga urval" ur spel, därmed har ju mänskligheten slutat att utvecklas då inte längre endast de mest lämpade fortplantar sig.

I ett kort perspektiv är ju alla tankar om att vissa individer är värda mer än andra inte PK.

Men ser man över en tidsperiod på säg, 100'000år, inser man snabbt att det inte är nyttigt för en art att alla genetiska defekter och svaga individer får för vidare sina gener.

Ju längre man skjuter på problemet ju större blir behovet av genetisk ingenjörskonst för att bromsa förfallet av mänsklighetens genbank.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tkr vi borde adla de fionsaste avv menskan mest dså vi fårt smyggsa männskor i sklutat


   
SvaraCitera

Tråden flyttad från Forum PLUS/Skola och Jobb


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

guardian_angel:

Är det möjligt att vi är mer välanpassade än vad vi tror, och alla de egenskaper som vi anser vara dåliga kanske bär med sig bättre egenskaper som egentligen väger upp de dåliga?

Jag tror faktiskt att vi är mer välanpassade än vi tror. Betänk bara för en stund de kulturer och samhällen vi skapat, de tekniska framsteg vi gjort och allt sådant... vi kan anpassa (not.: inte anpassas som i att evolvera) oss till flera typer av samhällen och en teknikutveckling som är helt otrolig! Säger inte det en hel del?

So what om det finns människor med downs-syndrom och liknande, dessa kommer inte direkt att vara skadliga för vår framtida överlevnad och utveckling.

AndyH:

Modern medecin har ju satt Darwins "naturliga urval" ur spel, därmed har ju mänskligheten slutat att utvecklas då inte längre endast de mest lämpade fortplantar sig.

Förklara hur du mer ingående menar att det naturliga urvalet är satt ur spel! Dessutom finns det något som heter sexuellt urval, som du borde ta och kolla upp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

det bästa skulle vara om mänskligheten dog ut


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Ju längre man skjuter på problemet ju större blir behovet av genetisk ingenjörskonst för att bromsa förfallet av mänsklighetens genbank.

Det är ju antagligen vad som kommer att ske också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gud vilken äcklig tråd.

AndyH:

I ett kort perspektiv är ju alla tankar om att vissa individer är värda mer än andra inte PK.

Av en anledning, säkerligen. En ren utilitaristisk princip.

guardian_angel:

Eller är det raka motsatsen, är evolutionen satt ur spel eftersom de ”svaga” inte dör en naturlig död utan istället kanske förökar sig mer än de ”starka”?

Vad säger att de förökar sig mer? Oftast har genetiskt drabbade svårt att hitta liktänkande partners, och de brukar oftast vara försiktiga med att skaffa barn då de vet att det skulle vara svårt för dem att ta hand om ett. Om du däremot menar genetsikt handikappade som människor med en IQ på 80-90 eller dylikt, så är det inte direkt ett problem i dagens samhälle, intelligensen bara ökar hos människor - vi blir smartare och smartare.


   
SvaraCitera

Den biologiska evolutionen har ersatts av en teknisk och kulturell evolution, och den går mycket snabbare.

Dumhet är till stor del en social konstruktion och kommer förminskas i och med att vår kultur utvecklas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

handikappade som människor med en IQ på 80-90

Personer med ett IQ på 80-90 är inte handikappade. Eller det kanske var det du menade?

Gamla Älgen:

Dumhet är till stor del en social konstruktion och kommer förminskas i och med att vår kultur utvecklas.

Det har du nog rätt i, åtminstone delvis. Dumhet existerar och är så utbredd därför att den accepteras och sopas under mattan, kanske...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hovnarren:

Personer med ett IQ på 80-90 är inte handikappade. Eller det kanske var det du menade?

Ja, nej, jag anser inte att de är handikappade, men de som skapar tråden verkar uppenbart mena att genetiska defekter kommer ta över samhället i slutändan, och det kan jag inte se något som pekar på. Visserligen har urvalet ställts ur spel ganska mycket, men det finns ändå kvar där, även om det inte är lika effektfullt som tidigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Visserligen har urvalet ställts ur spel ganska mycket, men det finns ändå kvar där, även om det inte är lika effektfullt som tidigare.

Finns det verkligen någon forskning som kan styrka sådana här påståenden? Jag har aldrig stött på någon sådan forskning...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

guardian_angel:

Kan dumhet verkligen förbättras genom genterapi?

Det är jag övertygad om att det kan och jag hoppas och tror att det i framtiden kommer att ske.

Anarkandi:

intelligensen bara ökar hos människor - vi blir smartare och smartare.

Källa på det? Intelligens och kunskap är inte samma sak.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

högstadiebiolog


   
SvaraCitera