Aviseringar
Rensa alla

Bra ämne till "informerande" tal!


Ämnesstartare

På måndag ska jag hålla ett ca 5min långt tal på min tala och framträda-kurs och jag har absolut ingen aning vad jag ska snacka om.

-Powerpoint tillåts
-Intresseväckande inledning
-Bra övergångar
-Runt 5 minuter

De är de enda riktlinjerna vi fått sen är det fritt fram. Har ni några tips på vad jag kan prata om? Jättemånga har valt länder så det vill jag inte prata om. Något roligt/intressant vore bra, alltså inte att rabbla fakta om någon historisk händelse.

Det är ju ett informerande tal men det är ju en ganska luddig beksrivelse. När man pratar är det oftast informerande. Men det ska inte vara demonstrerande eller argumenterande iaf.


   
Citera
Ämnesetiketter

är du inte medlem i någon organisation
finns det ej någonting du brinner för

om ej så bör du göra så här:



   
SvaraCitera
Tyrael

så här:


   
SvaraCitera

Global uppvärmning.
Regnskogen huggs ner.
Biogas
Feminism
Urbanisering på 1800-talet
Apatiska barn
Psykiska sjukdomar
Ätstörningar
Tibet
osv.


   
SvaraCitera

Du kan ju alltid skriva om "onanisten" och vilka biverkningar man får av att onanera som nervskador, koncentrationssvårigheter, blek hy och mindre hjärnkapacitet. Du vet allt det där vanliga[tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skriv om ex. Juggan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du kan ju alltid prata om hur stor del av en grans volym som utgörs av dess barr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gick kursen "Konsten att tala" i tvåan på gymnasiet, och fick också i uppgift att hålla ett informerande tal. Vet du vad jag tog för ämne? Jo - Scrubs! Jag fick MVG på talet och MVG i slutbetyg!

Det är bara att köra efter magkänslan: det du kan bäst är det du kan bäst. Ska du hålla ett riktigt bra informerande tal, krävs det att du vet vad du pratar om, du har koll, du tycker om ämnet och kan prata fritt kring det utan eventuella stödord.

Ta någonting du gillar och är intresserad av, som du kanske är bra på eller vill bli bättre på! Det är ett stort tips.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ah tack för hjälpen 🙂 jag pratade faktiskt om skräckfilmer och fick mvg på talet eftersom läraren tyckte att jag kunde mitt ämne väldigt bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera