Aviseringar
Rensa alla

Bra att oljan tar slut?


Ämnesstartare

Parallellt
med att växthuseffekten tilltar kommer ett annat sammankopplat problem: oljan i
berggrunden tar successivt slut. Det innebär att vi inte kan fortsätta att
fylla luften med mer CO2 även om vi önskar, och växthuseffekten kan då
svåreligen förvärras. Tycker ni att det är bra att oljan i berggrunden tar slut
om några decennier, skulle den ta slut tidigare eller senare om ni kunde
bestämma.


   
Citera
NEMI
 NEMI

vore bra att den tar slut så att alla vaknar upp och inser att det var en ohållbar ide. Tyvärr lär väll den insikten inte inträffa då heller i och för sig men det går ju att hoppas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow: Var drastiskt mindre, dvs. tar slut mycket snart

Att en av planetens naturresurser helt tar slut tycker jag inte är bra alls, men att den tar slut mycket snart hoppas jag skyndar på utvecklingen av mer miljövänliga alternativ.

Men pengar styr, och så länge oljeindustrin har den makt den har så kommer nog detta inte att ske.

Visst finns hybrid- och elfordon, till och med hydrogen (om än i mycket liten skala), men hur liten är inte denna industri jämfört med... ja, sånt som drivs på olja överlag och inte bara fordon?

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow: Var så stor som den är idag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

 Som den är idag.


   
SvaraCitera
Kudhos

En del av mig vill ju att oljan ska till slut så folk och företag inser att det ät den råvaran som inte är hållbar. Men andra delen av mig vill inte det, för det kommer betyda ännu fler kriser och globala ekonomiska besvär. Jag är trött på det. Är trött på att alla födda mellan 80-00 talet i västvärlden fått sämst förutsättningar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det vore bra om alla kunde sluta använda den innan den tog slut.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Den kommer säkerligen illegaliseras el dyl innan den hinner ta slut. Begränsat då till industrier som verkligen verkligen behöver den. Så bekymra er inte, det dröjer många decennier kanske sekler innan det här blir ett bekymmer. Om inte annat finns det ju gott om tid att hitta en reservplan...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

känns som att diskutera klimatförändringar var coolt 2008 till 2010, idag hör jag nästan ingen snacka eller bry sig om det, bara en reflektion    

när oljan borde ta slut har jag ingen koll på men det skulle orsaka stora ekonomiska svårigheter om den försvann snart och snabbt, en ekonomisk depression skulle kunna riskera att en hatfylld enväldig härskare tar makten så jag hoppas att oljan ersätts i takt med att den blir oekonomisk, vilket den inte riktigt är än         


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag skulle nog välja att den var obegränsad. Eftersom att då kan man låta bli att borra i arktis, och det skulle ju vara bra.  http://savethearctic.org/


   
SvaraCitera