Aviseringar
Rensa alla

Bra böcker att läsa


ida
 ida
Ämnesstartare

Brukar nästan aldrig läsa böcker, men om man nu ska göra det så kan det väl vara bra att läsa en bok som någon annan tycker är bra. Så ge mig boktips! Allt mellan himmel och jord tycker jag om, inget speciellt.


   
Citera

ida: någon annan tycker är bra

En Man Som Heter Ove av Fredrik Backman är underbar och rekommenderas varmt! Den är lättläst och rör upp en massa olika känslor samtidigt, svår att släppa ifrån sig. Glad

En-man-som-heter-Ove-av-Fredrik-Backman.


   
SvaraCitera

Om du nästan aldrig läst böcker så kan det vara bra att börja med något lättsmält. Böcker som är intressanta och fångar ens intresse, men som inte nödvändigtvis kräver alltför mycket tankeverksamhet. Dorothy Koomson skriver bra drama/romantik, exempelvis "God natt, finaste" tycker jag är jättebra. 

Vill du läsa något mer självbiografiskt vill jag verkligen rekommendera Klas Ove Knausgård som skriver väldigt utlämnande och naket om sitt liv i "Min Kamp"-serien. Det är ett ganska enkelt språk och lätt att följa med i, och han är helt genialisk i sättet han beskriver de svåraste sakerna som döden, kärleken och att hitta sin identitet.

Om du vill läsa en chick flick är Martina Haag skön. Hon skriver på ett roligt sätt och hennes karaktärer är lite som de där bästa vännerna man alltid velat ha. Det är verkligen feel good-känsla på hennes böcker, och min favorit av henne är "Underbar och älskad av alla"

Science fiction kan vara lite svårt att ge sig in på om man är helt ny inom läsningen, eftersom det kan krävas en förmåga att stänga ute verkligheten på ett annat sätt. Jag skulle dock ändå vilja rekommendera "Cloud Atlas" av David Mitchell. En sån där bok som verkligen fascinerar. Även "1984" av George Orwell är häftig att läsa, den kan dock vara lite tyngre och jag skulle rekommendera dig att du läser den när du blivit mer läsvan.

Neil Gaiman är min Fantasygud, så om du diggar sånt vill jag starkt rekommendera honom. "American Gods" är min favorit av honom, annars är även "Stardust" och "Neverwhere" underbara. Annars är ju "Sagan om Ringen" av J.R.R. Tolkien en fantasyklassiker!

Andra bra böcker utan fokus på genre:

  • "Siddharta" och "Stäppvargen" av Hermann Hesse
  • "Liftarens Guide till Galaxen" av Douglas Adams
  • "Idioten" av Fjodor Dostojevskij
  • "På Drift" av Jack Kerouac
  • "En Dag" av David Nicholls

   
SvaraCitera

Buddah:

En Man Som Heter Ove av Fredrik Backman är underbar och rekommenderas varmt! Den är lättläst och rör upp en massa olika känslor samtidigt, svår att släppa ifrån sig. Glad

En-man-som-heter-Ove-av-Fredrik-Backman.

håller med om detta, den är lättläst (vilket är bra om du ej brukar läsa böcker) och väldigt, väldigt rolig och mysig. har inte hört någon som inte gillar den


   
SvaraCitera

Zymba:
 Annars är ju "Sagan om Ringen" av J.R.R. Tolkien en fantasyklassiker!

åh fy vad jag tycker att de böckerna är överskattade! 

Zymba:
 Även "1984" av George Orwell är häftig att läsa, den kan dock vara lite tyngre och jag skulle rekommendera dig att du läser den när du blivit mer läsvan.

läste den när jag var 13 Rodnar den är väl knappast särskilt tung? tycker typ sagan om ringen-triologin är tyngre isf


   
SvaraCitera

Oliver Twist, Harry Potter edition,  Twilight... 

http://www.boktipset.se/lists/show_list.cgi?context=list&type=book&key=1


   
SvaraCitera

Blivande_japan: åh fy vad jag tycker att de böckerna är överskattade!

Ledsen 

Blivande_japan: läste den när jag var 13  den är väl knappast särskilt tung? tycker typ sagan om ringen-triologin är tyngre isf

Jag tycker inte heller det men jag har hört folk i min ålder som tycker den är jobbig att ta in osv, men jag vet inte Ledsen


   
SvaraCitera

Zymba:

Ledsen 
   

förlåt Rodnarfilmerna är rätt bra dock... och bilbo är bra!
iofs vet jag att min storebror läst triologin, och det är typ de enda böcker han läst så kanske är mig det är fel på Rodnar

Zymba: Jag tycker inte heller det men jag har hört folk i min ålder som tycker den är jobbig att ta in osv, men jag vet inte

haha VA? 😀 nästa gång ngn säger det kan du ba "jag vet 1 tjej som läste dem när hon va 13, så du är sämst......." 


   
SvaraCitera

Zymba: "Idioten" av Fjodor Dostojevskij

är den bättre än brott och straff? pga är lite sugen på att läsa den, och gillade brott och straff


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

är den bättre än brott och straff? pga är lite sugen på att läsa den, och gillade brott och straff

Ja, det är min favorit av Dostojevskij. Brott och Straff är ju dock också awesome! Hjärta


   
SvaraCitera

Blivande_japan: förlåt filmerna är rätt bra dock... och bilbo är bra!
iofs vet jag att min storebror läst triologin, och det är typ de enda böcker han läst så kanske är mig det är fel på

Det är väl så att man antingen älskar eller hatar det typ? Vet många som ogillat men personligen älskar jag LOTR. Rodnar Gillar du fantasy i övrigt? 

Blivande_japan: haha VA? 😀 nästa gång ngn säger det kan du ba "jag vet 1 tjej som läste dem när hon va 13, så du är sämst......."

Hahahaha, ja, det ska jag Hjärta


   
SvaraCitera

Zymba:

Det är väl så att man antingen älskar eller hatar det typ? Vet många som ogillat men personligen älskar jag LOTR. Rodnar Gillar du fantasy i övrigt? 
   

hatar det inte, men tyckte inte böckerna var bra skrivna. läste i princip bara fantasy i de yngre tonåren (vilket var du jag läste sagan om ringen) nu är det inte lika mycket dock, men tycker helt klart det finns bra sådan. skulle säga att exempelvis game of thrones är bättre än sagan om ringen


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

hatar det inte, men tyckte inte böckerna var bra skrivna. läste i princip bara fantasy i de yngre tonåren (vilket var du jag läste sagan om ringen) nu är det inte lika mycket dock, men tycker helt klart det finns bra sådan. skulle säga att exempelvis game of thrones är bättre än sagan om ringen

Ah okej... Jag läste iofs LOTR när jag var typ 12 eller 13, så då hade jag nog inte så höga krav. Har inte läst om dem sedan dess, ba sett filmerna efteråt, så kan hända att jag skulle hålla med dig om jag läste om dem nu när jag läst mycket mer.

Jag har svårt för GoT. Ledsen Såaah.. Du och jag ska helt enkelt inte ha en fantasybokklubb. Blink


   
SvaraCitera

Men ja, LOTR är typ enda gången jag faktiskt tyckt att filmatisering av böcker gått bra! Filmerna är jättejättejättebra. 


   
SvaraCitera

Zymba: Jag har svårt för GoT.  Såaah.. Du och jag ska helt enkelt inte ha en fantasybokklubb.

hur mycket har du läst? de två första böckerna kände jag bara blö inför, men 3:e och nu 4:e boken tkr jag är ganska bra


   
SvaraCitera