Aviseringar
Rensa alla

Bra böcker ni har läst?


Vill man ha skönlitteratur så rekommenderar jag Johan Theorins böcker. Tror de går under genren deckare, men känns mest bara som spännande berättelser för mig. Gillar iaf hans sätt att skriva, enkelt men nyanserat. Riktiga sträckläsar-böcker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linneakanske: The power of now, av Eckhart Tolle. Finns även en uppföljare.
Kändes ganska flower power och töntigt när jag lånade den på biblioteket, men den gav mig en jäkla massa perspektiv på både min egen kropp, på livet och hur jag ser på andra. (Kändes rätt hippie att skriva den där meningen också). Men är man intresserad av den sortens filosofi så är hans böcker absolut läsvärda imo 🙂

Jag har läst både den och The new earth. Han har mycket vettigt att lära ut, även om jag inte helt köper hans världsvy.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi: Bhagavad-gita

Hur många sidor är den på? Har velat läsa den ett tag nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

linneakanske: The power of now, av Eckhart Tolle. Finns även en uppföljare.
Kändes ganska flower power och töntigt när jag lånade den på biblioteket, men den gav mig en jäkla massa perspektiv på både min egen kropp, på livet och hur jag ser på andra. (Kändes rätt hippie att skriva den där meningen också). Men är man intresserad av den sortens filosofi så är hans böcker absolut läsvärda imo 🙂

Om du är intresserad av sådan litteratur finns det även en annan författare Adyashanti som jag tycker förklarar det hela ännu bättre än Tolle.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Hur många sidor är den på? Har velat läsa den ett tag nu.

Inte särskilt många, 150 kanske


   
SvaraCitera
Muffin

Spice and Wolf  av Isuna Hasekura (light novel serie) -  http://www.yenpress.com/spice-and-wolf-novel/

Arvtagaren (serie) av Christopher Paolini

Är de böcker som jag har läst flest gånger i alla fall.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR


- The Hitchhiker's Guide to the Galaxy Rodnar



- The Green Mile 



.. var sjukt länge sedan jag läste då böcker och jag sällan kommer överrens, så kommer tyvärr bara på dessa två i skrivande stund Ledsen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klanen om Otori-serien av lian hearn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Greken:
Vi får se hur lång tid det tar innan de djupa börjar droppa Kafka och dylikt. Mycket glad

Låt bli att smutskasta Kafka, din usla grobiantask! Tvärtom vad många tror och säger så är han faktiskt inte endast intressant och givande att läsa när man som tonåring genomlider den svarta och svåra perioden, utan han funkar utmärkt närsomhelst under livets gång. Alla dessa jävla fördomar om Kafka! Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kafka e nice

gillar dock orwell mer. Hans the farm och 1984 e mysiga. Gillar oxå tusen strålande, of mice and men, the help, to kill a mocking bird, doktor glas, det nakna brödet, slutet på historien 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kronotomi: Inte särskilt många, 150 kanske

Okej, inte som Bibeln med andra ord som är på typ 1600 sidor. Blink


   
SvaraCitera
Kaja
 Kaja

Några av de böcker som påverkat och format mig mest de senaste åren är:

  • Tao Te Ching av Lao Tzu
  • Zhuangzi av Zhuangzi
  • Steps to an Ecology of Mind av Gregory Bateson
  • Etiken av Baruch Spinoza
  • Milles Plateaux av Gilles Deleuze & Félix Guattari


   
SvaraCitera

Bläckhjärta


   
SvaraCitera

Carlstensveckan

Som jag vill vara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hitchens memoarer Hitch 22 tyckte jag mycket om att läsa i våras, fascinerande man förstås motstridiga känslor inför men bokjäveln är hur som väldigt läsvärd.
  Sen så kan det vara trevligt att sitta och bara läsa lite Dan Anderssondikter även om jag egentligen inte alls är någon poesimänniska, Andersson är sveriges första svartmetallare på något vis. Många mörka små, fina texter. Har man dessutom Gunde Johanssons vinylare med Anderssontolkningar så är kvällen gjor.


   
SvaraCitera