Aviseringar
Rensa alla

Bra i skolan = impopulär och utanför?


Ämnesstartare

Har tänkt på en sak ett tag, jag har börjat ettan förra året och vill bli arkitekt som kräver bra betyg i allt vilket jag försöker uppnå. Mina betyg ligger högre än snittet i klassen och jag ändå social och har vänner utanför.
Men i klassen känner ja mig inte direkt som en del av den främst för att jag enligt mig anses som en plugghäst, även om det inte sägs öppet, att folk vill va i projektarbete med mig för att få bättre betyg, alltid mig dom frågar med problem osv. Allt detta enligt mig gör att jag känner att jag inte anses som vilken person som helst i klassen utan som någon snäppet utanför, är det något jag inbillar mig eller är det så det ofta är?


   
Citera
Ämnesstartare

Beror på,om du är pluggis OCH ful så blir du troligen utanför,om du är pluggis,ful OCH allmänt konstig så blir du defenetivt utanför.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja vättänte, jag var typ bäst och alla älskade mig [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

du får börja hänga på klubb Populär i gbg så ska du se att du får en bättre status


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tözen:

Beror på,om du är pluggis OCH ful så blir du troligen utanför,om du är pluggis,ful OCH allmänt konstig så blir du defenetivt utanför.

Har flickvän, är social, och inte nördig på något sätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag var typ sämst och ingen älskar mig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visa att du inte tänker göra allt jobb själv då?


   
SvaraCitera

Jag pratar av egen erfarenhet när jag säger att nej, göra bra ifrån sig och jobba upp bra betyg bör inte leda till utanförskap. En kille jag känner har MVG i samtliga ämnen, supergeni och ändå är han riktigt populär och uppskattad av sina klasskamrater (och bland tjejerna [rolleyes]). Att de ger dig uppmärksamhet för att de märker att du är kunnig behöver inte betyda att du blir utstött.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Visa att du inte tänker göra allt jobb själv då?

Då framstår jag som dryg, och ohjälpsam och bossande, har prövat det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KurtKlasKarlsson:

Då framstår jag som dryg, och ohjälpsam och bossande, har prövat det.

Försök att vrida och vända på svaren så att de själva får tänka lite. Du kan ju också tala om hur du känner, men jag vet inte om det fungerar för killar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja, jag vettefan.
fast jag känner en som har MVG i nästan alla ämnen
och pluggar as hell OCH är populär as hell.
är väll personligheten som spelar roll.

har aldrig varit utanför eller inte haft nån vänn eller nått
så jag vet inte hur de är och sånnt.
men vafan jag är bara mig själv och har ett eget
jävla intresse som jag skiter i om folk inte gillar.
och ja, så träffar jag kompisar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KurtKlasKarlsson:

Visa att du inte tänker göra allt jobb själv då?

Då framstår jag som dryg, och ohjälpsam och bossande, har prövat det.

låtsas som personen du hjälper är en liten unge och hjälp lite
på traven bara. låt dem försöka. då lär dem ju sig oxå.


   
SvaraCitera

De kanske känner sig hotade?


   
SvaraCitera

aa så är det nog...man känner ju att om man inte har några kompisar i klassen så blir det att man pluggar mera,i brist på annat, så det kanske blir åt andra hållet också att om man pluggar mycket så snackar man inte så mycket med folk i klassrummet, eller folk vill inte störa en osv.

sen kanske dom som inte pluggar mycket och inte gillar skolan typ (dom flesta) blir en som grupp, eller det blir en "gemenskap" typ att sitta och gnälla på skolan och skolka tillsammans...och då blir du annorlunda liksom som pluggar..även fast det såklart är bättre.


   
SvaraCitera

jag är inne på min sista termin på gymnasiet och än så länge mvg i allt. jag känner inte att det är något problem över huvud taget (var lite grann i grundskolan), utan om jag känner mig utanför beror det i så fall på min personlighet. har det dock rätt bra. det enda jag saknar är en flickvän[wink]. nu går jag iofs i en klass med grymt bra betyg, men många av dem är röjare/roliga/sociala/påhittiga etc. så betygen har inte speciellt stor påverkan på annan social status, men sen att många som har bra betyg är lite nördiga och inåtvända är ju en annan sak.

hoppas det hjälpte[smile]


   
SvaraCitera