Aviseringar
Rensa alla

Bra jobb att satsa på?


Ämnesstartare

Jag är ganska många år ifrån, men tänker ändå på; vilket jobb jag ska satsa på när jag är tillräckligt gammal.

Jag gillar teknik, att bygga saker inom teknik, och datorer, både mjuk och hårdvara.

Jag har tänkt välja teknikprogrammet i gymnasiumet, eftersom jag tycker det har mest med det jag gillar att göra.

Tänkte förut på spel/webbside programmerare, men det kanske blir för tråkigt i längden, och jag vet inte hur hög lönen är...

Någon sorts ingenjör kanske? 

Det ska i alla fall ha nånting med teknik och datorer att göra, och gärna ha skaplig lön.

Tack på förhand:)


   
Citera
Ämnesstartare

Du kan alltid bli *nix-sysadminCool


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:
Du kan alltid bli *nix-sysadminCool

Låter ju sjukt kul...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Civilingenjör inom datateknik? Det är jag sugen på.


   
SvaraCitera

Teknik (och även natur för den delen) är en bra grund. Speciellt om du läser matte 4 bör du ha behörighet för i princip allt som har med teknik att göra.

Egentligen behöver du ju inte riktigt planera längre än så än, men efter det finns ju massa olika alternativ. T.ex. finns ju systemutvecklare eller olika civilingenjörsutbildning (som teknisk fysik, datateknik, informationsteknik, elektroteknik, maskinteknik etc). 


   
SvaraCitera

För min del lutar det mot teknisk datavetenskap, eller möjligtvis teknisk fysik


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2:

Låter ju sjukt kul...

Det kan vara rätt kul beroende på dina ambitioner och hur bra du är. Det finns ofta möjligheter att resa, man kan tjäna helt ok, finns en hel del bolag att välja bland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Teknik (och även natur för den delen) är en bra grund. Speciellt om du läser matte 4 bör du ha behörighet för i princip allt som har med teknik att göra.

Egentligen behöver du ju inte riktigt planera längre än så än, men efter det finns ju massa olika alternativ. T.ex. finns ju systemutvecklare eller olika civilingenjörsutbildning (som teknisk fysik, datateknik, informationsteknik, elektroteknik, maskinteknik etc). 

Ja, det är några ut av anledningarna till att jag vill välja teknik. 

Natur verkar lite för stressigt, och den verkar ha mycket mer matte inblandat, och språkval, vilket jag inte är intresserad av alls.

aristoteles:

Det kan vara rätt kul beroende på dina ambitioner och hur bra du är. Det finns ofta möjligheter att resa, man kan tjäna helt ok, finns en hel del bolag att välja bland.

Ok, jobbar du som det?

Getrekt:
Civilingenjör inom datateknik? Det är jag sugen på.

Kanske det:)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

applekakanshaj2: Ok, jobbar du som det?

Jag gör lite allt möjligt men bland annat det ja.


   
SvaraCitera

applekakanshaj2:

Ja, det är några ut av anledningarna till att jag vill välja teknik. 

Natur verkar lite för stressigt, och den verkar ha mycket mer matte inblandat, och språkval, vilket jag inte är intresserad av alls.

Om du ska läsa civ ing behöver du matte 4, så det blir lika mycket oavsett. Men ja, teknik kanske ändå är bättre för dig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blo industritekniker, jobb dagen efter studenten.


   
SvaraCitera
Kudhos

applekakanshaj2: gärna ha skaplig lön.

vad är skaplig lön i dina ögon? Nästan allt tekniskt som kräver universitetsutbildning är bra betalt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det spelar ingen roll vad du tjänar så länge du är folkbokförd i det här landet.. Inget lönar sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag går IT programmet (EL och energi) och där lär mig sig sjukt mycket om datorer. I teknik är det mer matematik, fysik och kemi...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Getrekt:
Civilingenjör inom datateknik? Det är jag sugen på.

Har pluggat det men bytte från Civ. till Kandidat. Fortfarande data dock


   
SvaraCitera