Aviseringar
Rensa alla

Bra levnadsstandard utan att jobba, skulle du ändå jobba?


Ämnesstartare

Om ni hade bra levnadsstandard men inte behövde arbeta, skulle ni ändå arbeta med något?


   
Citera
Ämnesstartare

Razor: Ja, jag skulle ändå arbeta DELTID

Men då hade jag nog ägnat mig åt min egna firma och inte hos en arbetsgivare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Klart inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det känns som om du förvanskar folks uttalanden och skapar pollar om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dock nöjer jag mig nog inte med god standard, blir aldrig nöjdGalen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Det känns som om du förvanskar folks uttalanden och skapar pollar om det.

Känn hur du vill, jag är intresserad av vad folk tycker. På vilket sätt har jag förvanskat något?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det beror ju på om jag kunde tjäna mer eller inte. Dock skulle jag väl inte vilja göra ingenting hela livet så det hade kanske kvittat. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Känn hur du vill, jag är intresserad av vad folk tycker. På vilket sätt har jag förvanskat något?

Först ifrågasätter jag sanningens egenvärde (ska inte behandlas här) och då skapar du en poll om vad man väljer mellan ideologi och fakta, en uppenbart simplifierad version av problematiken. Sedan framhåller Rödingadjäveln att man i ett kommunistiskt samhälle inte skulle behöva jobba i lika hög utsträckning och att förvärvsarbete skulle vara avskaffat, och då skapar du den här pollen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Det beror ju på om jag kunde tjäna mer eller inte. Dock skulle jag väl inte vilja göra ingenting hela livet så det hade kanske kvittat.

Man kan alltid göra någonting, men frågan är om man vill arbeta eller ha hobbyverksamhet när och hur man vill.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Först ifrågasätter jag sanningens egenvärde (ska inte behandlas här) och då skapar du en poll om vad man väljer mellan ideologi och fakta, en uppenbart simplifierad version av problematiken. Sedan framhåller Rödingadjäveln att man i ett kommunistiskt samhälle inte skulle behöva jobba i lika hög utsträckning och att förvärvsarbete skulle vara avskaffat, och då skapar du den här pollen.

Det är inte på något sätt förvanskat. Jag är mer intresserad av vad folk tycker än vad du och Rödinga tror att folk tycker. Samt, Rödingajäveln skrev om att man inte ska behöva arbeta alls i ett optimalt kommunistiskt samhälle, inte att man bara ska minska på arbetstiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor: Samt, Rödingajäveln skrev om att man inte ska behöva arbeta alls i ett optimalt kommunistiskt samhälle

Han skrev bestämt att mycket skulle automatiseras, många jobb skulle avskaffas och det lilla som var kvar skulle vi dela på.

Razor: Det är inte på något sätt förvanskat. Jag är mer intresserad av vad folk tycker

Efter att du formulerat frågan så det passar din uppfattning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Razor:

Man kan alltid göra någonting, men frågan är om man vill arbeta eller ha hobbyverksamhet när och hur man vill.

 Frågan är ju om man vill göra någonting trots att man redan har en ickeprestationsbaserad  inkomst, inte om man kan göra någonting. Nu snurrar du väl ändå till det.
Jag de flesta skulle nog jobba, åtminstone deltid, om de fick lön för det. Och kanske mer om de fick ännu mer för det. Den detaljen glömde du.


   
SvaraCitera
b1son

Razor: Ja, jag skulle ändå arbeta DELTID

alltså man skulle ju vilja sysselsätta sig med något konstruktivt en del av tiden, typ fem-sex timmar om dagen kanske. finns det något jobb som behöver utföras då så hade man ju känt sig behövd och sånt.

hade man haft den här situationen under kapitalism hade man förstås försökt uträtta saker utan att ta betalt för det.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Skulle ha som ambition att hitta ett arbete. Annars skulle jag dö tristessdöden och mentalt må alldeles för kast av att inte ha den sociala stimulans kolleger ändå kan ge. Plus må alldeles för dåligt av att jag inte bidrog med ett skit till samhället utan bara lallade runt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Han skrev bestämt att mycket skulle automatiseras, många jobb skulle avskaffas och det lilla som var kvar skulle vi dela på.

Fel! Han skrev, kan vi dela på vilket betyder att det är frivilligt. För övrigt Nachac finns det ingenting sådant som har ett egenvärde då det ej existerar objektiva värden så sluta jävlas med dina ifrågasättanden, tack.


   
SvaraCitera