Forumet - Bränner man mest när man joggar eller promenerar i rask takt

Bränner man mest när man joggar eller promenerar i rask takt

2300 0 35

Spana också in:

TallBall:

Du har pluggat det i 3 år men du tror att jogging inte bränner mer än att promenera?Haha..:) Fail på din utbildning


I dont disagree.

-

madfox:

Du har för lite kompetens inom området, alltså är det ingen idé vi diskuterar något som du inte skulle hänga med i. Inte motiverande att argumentera med noobs.


Hur vet vi inte att du snackar gojja? Jag tog förresten läkarexamen i fredags förra veckan... så jag finner ingen mening att diskutera med dig. Naab. [cheers]

Lägg e-penisen åt sidan och visa lite fakta plx.

madfox:

mer av fettlagret? inte nödvändigtvis


Rätta mig om jag har fel, men är det inte mängden bränd energi som spelar roll i det stora loppet?
Lågintensiv träning förbränner fett, kroppen ställer sig in på att förbereda sig för en lång resa, då måste den hitta en källa som både håller länge men samtidigt ger energi = fett. Det förbränns inte lika snabbt och kroppen kan alltså vara säker på att den kommer orka hela resan.

Vid jogging, högintensiv träning, ställer sig kroppen antagligen på flykt och använder sig av det snabba energilager som finns tillgängligt, t.ex. socker, dvs kolhydrater.

It's all human biologi and logic, or?
iSom:

Rätta mig om jag har fel, men är det inte mängden bränd energi som spelar roll i det stora loppet?


NEJ! Ni förstår ju ingenting här men vad kan man vänta sig?
Energi in- eneri ut principen gäller för viktnedgång/uppgång. Mer energi än vad man gör av med leder till viktuppgång och mindre energi än man förbrukar leder till viktnedgång. Hänger du med eller behöver jag vara tydligare?

Sen vad man äter spelar ju roll, eftersom om man lever på ensidig kost så riskerar man att få näringsbrist. Om kroppen lider av näringsbrist så kan man få olika komplikationer som jag inte orkar skriva ut, men det går att googla fram om du är osäker.

Om kroppen får för lite energi hamnar den snart i svältläge, vilket ger symptomen frusenhet, sänkt ämnesomsättning (långsammare förbrukning av energi) osv. Alltså måste man i svältläge äta såpass lite att det är omöjligt för kroppen att hamna på "balans" dvs att kroppen inte kan lära sig att leva av exempelvis 600 kalorier. Man måste äta så lite att kroppen inte, trots försöken att spara energi, kan hålla nere förbrukningen på den nivån. Annars anpassar kroppen sig vid lågt energiintag.

Nog om det, över till saken.

Springer du i trettio minuter gör du av med mycket energi. Kroppen förbränner många kalorier och det är ju önskvärt vid viktnedgång. Kroppen bränner fler kalorier när man springer än när man går, det stämmer. MEN om du promenerar förbrukar kroppen mer fett än om du springer. När du springer är det precis som honolulu skriver; kroppen förbrukar en annan sorts energi (kolhydrater). Visserligen förbrukar man fett när dessa kolhydrater är slut, men det tar längre tid.

Att promenera är underskattat helt enkelt. Visserligen går du ner i vikt oavsett du promenerar eller springer om du sköter kosten rätt. Frågan är ju vilket resultat man eftersträvar. Viktnedgång i mestadels fett eller mestadels vatten och muskler? Lätt val enligt mig, men det är ju upp till var och en.