Aviseringar
Rensa alla

brännskada i mun o svalg


Ämnesstartare

Vet inte i vilket forum jag ska skriva detta men jag börjar få smått panik.. För några dagar sen var jag riktigt dum, utan att tänka efter svalde jag skållhet oboy! Gjorde ont.. Igår upptäckte jag en stor blåsa/sår vid halsen/svalget tsm med vita beläggningar på båda sidorna. Jag vet inte hur långt ner detta sitter, men ser ut som det sitter längre ner i halsen också. Jag har svårt att äta, prata och att andas. Vi var hos läkaren igår, jag trodde d va halsfluss eftersom jag glömt att jag bränt mig.. men proverna visade inget så kom sen på detta! att det måste va brännskada..

Kan detta va farligt? Jag e rädd att d ska svullna så mkt att jag kvävs el nåt :(.. e d lönt att åka in till akuten? eller ska man vänta o ringa dit imon, det va ju bara lite varm dryck kan d orsaka så mkt?.. Det jobbiga e att där e så svullet o att d e lite svårt att andas.. jag står ut me det, men om d blir värre :/.. heeelp me!!!


   
Citera
Ämnesstartare

Fick samma sak när jag tog en stooor tugga pizza och den var koookhet.

Men det går över. Försök att inte röra tungan över ställena för mycket.
Det läker på ungefär 4 dagar-en vecka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ring o fråga om det är akut?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

(borde dock tillägga att om du får mer andningssvårigheter ska du uppsöka läkare)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

Fick samma sak när jag tog en stooor tugga pizza och den var koookhet.

Men det går över. Försök att inte röra tungan över ställena för mycket.
Det läker på ungefär 4 dagar-en vecka

Det kändes lite lugnande att läsa det.. min brännskada sitter i svalget så jag nåt inte dit me tungan.. Ja jag har också tänkt att d måste ju läka av sig själv men tänk om halsen svullnar igen liksom [sad]. Fick du också mkt så du kände d hela tiden o hade svårt att andas o så?

värdeuppgift:

ring o fråga om det är akut?!

Shit, ja kanske ska göra d [sad] kommer få panik.. Klarar inte sjukhus o sånt, spec inte när d gäller mig själv..

followthelights:

(borde dock tillägga att om du får mer andningssvårigheter ska du uppsöka läkare)

[sad] shit.. jag e helt rädd nu..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

shit.. jag e helt rädd nu..

Du borde uppsöka läkare om dina andningssvårigheter bli stora (alltså så att du inte får tillräckligt mycket syre för att förbli vid medvetande)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Det kändes lite lugnande att läsa det.. min brännskada sitter i svalget så jag nåt inte dit me tungan.. Ja jag har också tänkt att d måste ju läka av sig själv men tänk om halsen svullnar igen liksom . Fick du också mkt så du kände d hela tiden o hade svårt att andas o så?

Jag fick lite andningssvårigheter, men ändå så att jag kunde andas ordentligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

tillräckligt mycket syre för att förbli vid medvetande)

[chocked] Än så länge kan jag andas så mkt ialf [sad]

followthelights:

Jag fick lite andningssvårigheter, men ändå så att jag kunde andas ordentligt

Ja ungefär så har jag osså, jag tror jag inbillar mig lite pga rädsla osså.. läste lite på internet att d kunde orsaka kvävning så därför jag blev rädd och sen såklart känslan av att där e något konstigt som gör att man inte andas normalt.. Men kan det bli mkt värre när man har haft brännskadan där i 2 dagar? kan d försämras mer liksom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

Du borde uppsöka läkare om dina andningssvårigheter bli stora (alltså så att du inte får tillräckligt mycket syre för att förbli vid medvetande)

[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

Ja ungefär så har jag osså, jag tror jag inbillar mig lite pga rädsla osså..

Ja så kan det vara [smile]

blondieyou:

Men kan det bli mkt värre när man har haft brännskadan där i 2 dagar? kan d försämras mer liksom?

Nej, det är de första timmarna efter man fått brännskadan som det kan förvärras. Därefter blir det inte värre, bara bättre. Såvida du inte gör samma misstag igen xd


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

followthelights:

Därefter blir det inte värre, bara bättre. Såvida du inte gör samma misstag igen xd

haha nej kommer aldrig mer att svälja något varmt utan att tänka efter först :P.. tur att d inte kan förvärras.. men jag har svårare att andas idag än vad jag hade igår d som oroar mig lite.. men d ser lite bättre ut där dock.. men antagligen inget farligt då, ska ringa sjukvårdsupplysningen imon så man e helt säker.. tack för dina svar [love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blondieyou:

haha nej kommer aldrig mer att svälja något varmt utan att tänka efter först :P.. tur att d inte kan förvärras.. men jag har svårare att andas idag än vad jag hade igår d som oroar mig lite.

Jo jag förstår det, men det brukar kännas så 🙂

blondieyou:

ska ringa sjukvårdsupplysningen imon så man e helt säker

Gör så! [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Försök att äta något kallt, typ glass. Kylan gör att svullnaden går ner.


   
SvaraCitera
Hando

Ät något kallt då och då så blir det nog bättre


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

peedrinker:

Försök att äta något kallt, typ glass. Kylan gör att svullnaden går ner.

Hando:

Ät något kallt då och då så blir det nog bättre

Ja jag försöker att göra d.. men hur lång tid ska d ta o läka [sad]


   
SvaraCitera