Aviseringar
Rensa alla

breivik va paranoid schizofren


är alla fanatiker psykotiska?


   
SvaraCitera

var går gränsen


   
SvaraCitera

Artie:

var går gränsen

beror väl på hur fanatisk man är.. fast ah var sätter man gränsen...

föga förvånande iof men jag fattar inte hur man inte kan feja en sådan undersökning.. egentligen. det är ju bara att bete sig så galet som möjligt och plugga in en massa symptom.
fast ja det går väl inte inför ett tränat öga ofc.


   
SvaraCitera
Issen

Tror inte han fejkar något.

Det som är däremot hela fenomenet med psykiskt sjuk som är skevt. Psykisk sjukdom är ju bara något som vi människor hittat på själva.

Förmodligen vill dom ha honom psykiskt sjuk och valt läkare därefter som dömt honom dän vägen. Anledningen är inte svårare än att då finns det ingen maximal tid att sitta inne. Klokt, om inte annat för hans skull.


   
SvaraCitera

isola:

beror väl på hur fanatisk man är.. fast ah var sätter man gränsen...

man sätter gränsen när det slår över till bisarrt. Man uppfyller vanförställningskriteriet om man tror att FBI kartlägger ens hjärnaktivitet genom ett inplanterat chip i hjärnan, man uppfyller det inte om man tror att polisen avlyssnar en och bedriver realistiskt polisarbete. men ja, var går egentligen gränsen, vad är bisarrt nog? Allting måste ju ses i relation till vilka belägg personen har för sina föreställningar och om de stämmer med verkliga upplevda erfarenheter.

Jag blev skitförvånad att man anser att Breivik uppfyller tillräckligt med kriterier för schizofrenidiagnos. Han beskrivs ju som sansad och rationell, uppvisar inte desorganiserat tänkande och kan väl redogöra för sitt handlande osv, så om det inte finns mycket mer om hans person än vad media talat om som gör att han uppfyller fler kriterier än vanföreställningar tycker jag det låter som om de som utrett honom inte tagit del av det material och de konspirationer han konsumerat och som skapat hans världsbild, eller är väldigt måna om att han ska klassas som psykskt sjuk nog att inte ta juridiskt ansvar för sitt handlande av någon annan anledning än att han faktiskt är det. Kanske för att de vill spärra in honom för gott?


   
SvaraCitera

det kanske va att han trodde han var med i en armé som gjorde att det gick över gränsen?
om det inte finns någon armé på riktigt


   
SvaraCitera

Ogillar beslutet.


   
SvaraCitera

Lounge:

vadå, man kan inte fejka en rättspsykiatrisk undersökning HELLÖ

Säger vem?


   
SvaraCitera

Storchen84:

Ni vet väl vad detta betyder va? Det betyder bara att alla SDare, rasister, nazister etc. etc. alla bara lider av olika grader av psykisk störning

Ingen nyhet direkt.[wink]


   
SvaraCitera

som en vanlig sd:are då [crazy]


   
SvaraCitera

NEMI:

Ingen nyhet direkt.

Hamlet:

som en vanlig sd:are då

[bigsmile][love]


   
SvaraCitera

Artie:

det kanske va att han trodde han var med i en armé som gjorde att det gick över gränsen?
om det inte finns någon armé på riktigt

Nej, det gör det inte. Han har vanföreställningar i form av att han tror han är medlem i en i realiteten ickeexisterande organisation. Om inte det är "psykiskt sjuk" så vet jag inte vad.


   
SvaraCitera