Aviseringar
Rensa alla

Breivik - Vansinnig eller dum i huvudet?


smisk

Nachac:

Dum i huvudet (Du röstade på detta alternativ)

killen är ju norsk, eller vad han nu är. norsk, eller hur? har dålig koll 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vet inte hur rättspsykiatrin fungerar i norge, men är den något som i sverige så är kriterierna skapligt mycket mer specifika än "vansinnig", och utan att veta vad man uttalar sig om så bör man förmodligen inte uttala sig från första början.


   
SvaraCitera
ohjens

han påminner om en kille som gick i min klass på lågstadiet som en gång hotade en annan kille i klassen med kniv uppe i skogen. när jag såg Breivik "rörligt" på nyheterna igår liknade han min gamla klasskompis ännu mer. lite läskigt nästan.. känner mig hemsk!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Dum i huvudet (Du röstade på detta alternativ)

Men med kraftiga inslag av megalomani å grandios självuppfattning. Vansinnig är han däremot inte, det är att göra det lätt för sig att säga så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Vansinnig är han däremot inte, det är att göra det lätt för sig att säga så.

"Vansinnig" är ett annat ord för psykisk sjukdom, må vara nedvärderande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Vansinnig (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hann är dumm gube


   
SvaraCitera
Åtta

Nachac:

Vansinnig (Du röstade på detta alternativ)

Har svårt att tro att någon som bara är dum i huvudet skulle lyckas bekosta en sådan operation, införskaffa vapen, blanda ihop sprängmedel och sedan genomföra sin plan framgångsrikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men blööh, jag vet ju inte vad intelligens är. Orkar inte tänka på det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

MissAnox:

Men blööh, jag vet ju inte vad intelligens är. Orkar inte tänka på det.

Det är ett tecken på intelligens att förstå att begreppet är diffust. 🙂


   
SvaraCitera
mynona

Jag är inte nöjd med någon av alternativen. Varför inte alternativet: Inte vansinnig, men med vansinniga åsikter?

Nachac:

Första psykprofilen: Vansinnig.

Var drar man gränsen mellan vansinne och vansinniga värderingar och åsikter?

Nachac:

Andra psykprofilen: Dum i huvudet.

Han var dum som trodde att massmordet skulle leda till en ny världsordning, vilket jag tror att han uppgav att han förväntade sig i början. Han var dum som trodde att hans handlingar skulle gynna hans åsikter. Jag tycker att han var rätt dum. Det utesluter inte galenskap. Man kan vara både galen och smart och galen och dum.

Nachac:

Vad tycker

Generellt landar jag lätt i att vad som bedöms som vansinne beror på våra värderingar. Det han gjorde är så fruktansvärt att alla vill markera avstånd, och ett sätt att göra det är att avfärda honom som galning. Då slipper man förklara och förstå. Men hemska saker måste man förstå för att kunna motarbeta, och hur ska man kunna motarbeta dem om man bara avfärdar dem som galna? Det han gjorde var fasansfullt, men att säga att människor som gör fasansfulla saker är vansinniga känns som att göra det för lätt för sig. På det sättet tycker jag att man går miste om en chans att förstå och därmed lösa problemet. Det känns helt enkelt inte konstruktivt.

Nachac:

respektive tror du?

Han kan vara dum, han kan vara vansinnig, men själv tror jag att han kan vara en normalt dum person med vansinniga åsikter. De vansinniga åsikterna kan också ha utvecklat dumhet.


   
SvaraCitera
Exner

mynona:

De vansinniga åsikterna kan också ha utvecklat dumhet.

Hur tänker du dig detta?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja


   
SvaraCitera
mynona

Exner:

Hur tänker du dig detta?

Man präglas av sina åsikter. Om dina åsikter omskapar din bild av världen och säger dig att vissa handlingar får vissa konsekvenser, kan du tro dem även om de uppenbart inte stämmer. Jämför sektmedlemmar som kan tro på vad som helst om de blivit tillräckligt indoktrinerade av sin tro. Säkert har de inte alla samma intelligensnivå. Ändå kan de tro på vilket vanvett som helst. En människas intellektuella kapacitet kan fördummas och sänkas likväl som utvecklas och höjas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Inte vansinnig, men med vansinniga åsikter?

"Dum i huvudet."

mynona:

Var drar man gränsen mellan vansinne och vansinniga värderingar och åsikter?

Ja, det är det tråden handlar om, grattis till insikten.

mynona:

Det han gjorde var fasansfullt, men att säga att människor som gör fasansfulla saker är vansinniga känns som att göra det för lätt för sig.

Det är väl mer att man anser att människor som anser sig vara tempelriddare i ett krig mot mångkulturalismen där AUF är utbildade fiender, och agerar på denna övertygelse är vansinniga.


   
SvaraCitera