Aviseringar
Rensa alla

Brexit.


Smilen
Ämnesstartare

Ingen kan väl missat nyheten, UK har gått ur EU nu.

Påverkar det dig?


   
Citera

Smilen: UK har gått ur EU nu.

Nej det har de inte.


   
SvaraCitera

De har inte ens startat förhandlingarna så vitt jag vet. Med andra ord kan de fortfarande välja att göra absolut ingenting.


   
SvaraCitera

Det är som sagt inte officiellt ännu. David Cameron har inte lämnat in önskan om utträde ännu, men det kommer väl att göras.  


   
SvaraCitera

Jag är inte säker på om britterna har bollar nog att lämna eu.


   
SvaraCitera

dom kunde väl fått fram ett annat ord för skiten. brexit fan blir ju dum i huvet av allt


   
SvaraCitera

Finanskris är alltid kul... -.-


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Hoppas dom lämnar EU så snabbt som möjligt


   
SvaraCitera
Smilen
Ämnesstartare

UT ur EU nu!


   
SvaraCitera

En effekt av Brexit vid tullen i Nederländerna. Från UK får de inte längre ta med sig kött och fisk, så mannens mackor tas i beslag. 

https://www.dumpert.nl/toppers?selectedId=8043797_cf0cd239


   
SvaraCitera

Fram till årsskiftet 2020/2021 har man ju kunnat handla "fritt" från the UK dvs man har sluppit PostNords vansinniga straffbeskattning på införselavgifter mm. Tänker då mest på tull och moms. Vad är det som gäller nu? Gäller samma regler från the UK som när man handlar från länder utanför EU eller är det något "undantagstillstånd" så att man även fortsättningsvis kan få in allt helt "gratis" (UTAN införselavgifter) till Sverige?

Jag handlar mycket, främst musik (vinyl) och elektronik rent allmänt, från the UK och har inte satt mig in i vad som gäller i framtiden.  Rodnar

Även klockor har man ju kunnat fynda i the UK. Glad


   
SvaraCitera

Du vill inte veta. Det handlar bl a om ursprungsförfalskning som avgör vilka regler som ska tillämpas. Så om en vara består av delar med ursprung i EU men varan har tillverkats av manifaktu-rats i UK anses varan ha sitt ursprung i EU och då är det lugnt, det är made in Taiwan. 


   
SvaraCitera

Dindoonuffin:
Du vill inte veta. Det handlar bl a om ursprungsförfalskning som avgör vilka regler som ska tillämpas. Så om en vara består av delar med ursprung i EU men varan har tillverkats av manifaktu-rats i UK anses varan ha sitt ursprung i EU och då är det lugnt, det är made in Taiwan. 

Där hängde jag inte riktigt med.  Rodnar  Vadå ursprungsförfalskning?

Om vi bortser från musik, dvs skivor/vinyl som är pressade i the UK så är ju ursprungslandet the UK.

Men man har ju kunnat köpa allt ifrån elektronik till klockor och kläder väldigt förmånligt från the UK och dessa har ju garanterat inte the UK som ursprungsland utan de kommer ju med nästintill 100% säkerhet från Asien. Liksom allt i elektronik, klockor och kläder som säljs i Sverige.

Handlar mycket på engelska EBAY.CO.UK men nu funderar jag på hur det blir i framtiden? Liksom från några av Europas största musikshoppar (vinyl) som ligger i i the UK. Sedan har ju inte jag någon aning om vinylen är pressad i USA, Canada, Japan... eller i the UK?


   
SvaraCitera

stoner:

Där hängde jag inte riktigt med.  Rodnar  Vadå ursprungsförfalskning?

Om vi bortser från musik, dvs skivor/vinyl som är pressade i the UK så är ju ursprungslandet the UK.

Men man har ju kunnat köpa allt ifrån elektronik till klockor och kläder väldigt förmånligt från the UK och dessa har ju garanterat inte the UK som ursprungsland utan de kommer ju med nästintill 100% säkerhet från Asien. Liksom allt i elektronik, klockor och kläder som säljs i Sverige.

Handlar mycket på engelska EBAY.CO.UK men nu funderar jag på hur det blir i framtiden? Liksom från några av Europas största musikshoppar (vinyl) som ligger i i the UK. Sedan har ju inte jag någon aning om vinylen är pressad i USA, Canada, Japan... eller i the UK?

Läs resten av texten också. 

Jag vet inte exakt hur det blir, men det blir olika regler beroende på ursprung, det  blir olika tullavgifter och andra administrativa avgifter, tulldeklarationer och olika momsregler. Du får betala moms i UK eller EU. Ibland. Kanske. Så de flesta som sysslar med import/export ligger lågt tills de själva vet vad som gäller. Deras hemsidor är inte anpassade efter de nya reglerna, och då stoppar de varor till och från UK.


   
SvaraCitera