Aviseringar
Rensa alla

BRF där man får betalt för att bo.


frukt
Ämnesstartare

http://www.di.se/artiklar/2015/2/26/har-far-du-betalt-for-att-bo/

"Bostadsrättsföreningen kammade hem 7,6 Mkr på försäljningen av en hyresrätt med renoveringsbehov. Nu sänks avgiften till noll och de boende kan se fram emot en utdelning i miljonklassen."

Byggnadens sista hyresrätt såld till en summa som möjliggör noll kronor i månadsavgift i år framöver och en utdelning av intäkten till föreningsmedlemmarna i byggnaden. De lyckliga vackra som bor där får nu betalt för att de bor där, trevligt att höra. 🙂


   
Citera
Ämnesetiketter

Fan så är de i STHLM.


   
SvaraCitera
reben

åh, så länge sen man läste en glad nyhet. detta gjorde mig genast på bättre humör!

grattis kungsholmsgatan 32 hoppas ni lever lyckliga i alla era dagar!


   
SvaraCitera

vad menas med:
En sådan utdelning behöver inte beskattas, enligt Erixon. Men de boende måste räkna ner sitt anskaffningsvärde inför en eventuell försäljning.


   
SvaraCitera

nu kan jag sova gott :)))


   
SvaraCitera

7,6M var inte så farligt. Finns dyrare lägenheter här :$ 


   
SvaraCitera

rika rövhål


   
SvaraCitera
Exner

S3ON:
7,6M var inte så farligt. Finns dyrare lägenheter här :$ 

Inte per kvadratmeter.


   
SvaraCitera
Kudhos

Skönt för dem!


   
SvaraCitera

blärghhh


   
SvaraCitera
Draug

Kul för dem...


   
SvaraCitera

Rodnar


   
SvaraCitera

Exner:

Inte per kvadratmeter.

Nehe finns i göteborg de är dyraste i sverige tror de ligger på 18.000kr per kvadrat meter i hyra så ska du köpa lär de nog minst vara 12~17mille för typ en 45~68kvadratate 


   
SvaraCitera

Exner:

Inte per kvadratmeter.

106k per kvm står dt!


   
SvaraCitera

dinkompis:
vad menas med:
En sådan utdelning behöver inte beskattas, enligt Erixon. Men de boende måste räkna ner sitt anskaffningsvärde inför en eventuell försäljning.

jag visste inte alls att bostadsrätter kunde göra utdelningar, men i vanliga fall ska en utdelning i ett direktägt bolag beskattas som inkomst av kapital. jag trodde att detta även gäller ekonomiska föreningar, men borde kolla upp saken. tror inte att reglerna borde vara så annorlunda från en vanlig ekonomisk förening, men det är möjligt att det räknas som någon slags avyttring som helt sonika minskar värdet i föreningen och återbetalar detta till medlemmarna. 

sen så är det knappast billigt att bo i en bostadsrätt för 7 miljoner oavsett om avgiften är noll, om man inte räknar på konstant nära nollränta och stigande bostadspriser, vilket är orimligt. har man däremot ägt bostaden länge och således betalat billigt för den är det ju najs, men då är knappast nollavgift en del av ekvationen ändå. pengarna kommer ju någonstans ifrån, liksom.


   
SvaraCitera