Aviseringar
Rensa alla

Brittisk dokumentär om kriget i Afghanistan


Ämnesstartare

Ross Kemp är en brittisk journalist som följt med ett kompani i kampen mot Talibanerna längs fronten i Afghanistan.

En riktigt sevärd dokumentär även om man är för eller emot kriget. Man får se och höra massa ifrån olika synvinklar på saker och ting. Ni som har sett den, vad anser ni om den? Förändrade den bilden av kriget för er?

För er som är intresserade av att se finns första avsnittet här. Resten är inte så svåra att hitta.:


   
Citera
Ämnesstartare

Ah, de där har jag snappat upp förut. Tyckte det var väldigt intressant faktiskt. Nyttigt att få se. Och min syn på kriget förändrades inte mycket, jag är fortfarande för det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Renesmee:

Ah, de där har jag snappat upp förut. Tyckte det var väldigt intressant faktiskt. Nyttigt att få se. Och min syn på kriget förändrades inte mycket, jag är fortfarande för det.

[y]

Det många glömmer när de kritiserar kriget är faktiskt vad afghanerna själva tycker om att de får hjälp med att bekämpa talibanerna.


   
SvaraCitera

Trevlig serie detdär. Alltid kul när kameran kommer väldigt nära händelsernas centrum. Ross Kemp är själv för kriget förresten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu orkar jag inte se videorna men jag anser personligen att den påstådda fredsbevarande kriget i Afghanistan är en stor politisk lögn. Det finns många länder som behöver den påstådda "hjälpen" lika mycket som Afghanistan, men varför är denna land så speciell egentligen? Kontroll över Opium marknaden kanske? Är inte speciellt förvånad över att den där satans Mona Sahlin stödjer denna kapitalistiska profitering som betalas med bland annat svenska soldaters liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack Chryseus.

Mycket intressant dokumentär, blev förvånad över hur illa situationen är för de brittiska soldaterna Afghanistan.
En brittisk soldat sa ju på ett ungefär "I'm never coming back here, if I would have known how bad the situation was.. I would never have left home.."

Arazoid:

Det finns många länder som behöver den påstådda "hjälpen" lika mycket som Afghanistan, men varför är denna land så speciell egentligen? Kontroll över Opium marknaden kanske?

Det var inte att hjälpa det afghanska folket som invasionen handlade om från första början, uppdraget var att få tag på den man som var skyldig till att planerat och finansierat 11-septemberattakerna, å när man väl var där så kan man inte bara lämna landet utan man är då tvungen att stanna kvar och städa upp efter sig och den föregående terror-regimen.

Jag anser att Sverige, USA, och resten av världen ska skicka dit ännu fler soldater, ingenjörer, läkare och annat nödvändigt folk, ju fler folk vi har där desto snabbare blir jobbet klart och desto snabbare kan vi ta hem soldaterna som vi ser i dokumentären.


   
SvaraCitera
Åtta

Intressant dokumentär. Jag sitter och tittar på den nu.

En fråga dock: är inte bajonetter förbjudna?

EDIT: Kollade Wikipedia nu. Tydligen är de inte förbjudna. Undrar var jag hade läst att de var det...?


   
SvaraCitera

Han som gjorde dokumentären verkade ju tycka att krig var ashäftigt. Han satt ju och log och skrattade åt kameran när de blev beskjutna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

:

Jag anser att Sverige, USA, och resten av världen ska skicka dit ännu fler soldater, ingenjörer, läkare och annat nödvändigt folk, ju fler folk vi har där desto snabbare blir jobbet klart och desto snabbare kan vi ta hem soldaterna som vi ser i dokumentären.

Sverige blir bara en i listan av måltavlor för denna provokativa handling. Det är ingen hållbar ursäkt att invadera ett helt land för någon grupp som kan mycket väl ha fått hjälp från samma personer som hjälpte dem bli av med den Sovjetiska ockupationen.
Att lägga hela skulden på någon Osama är inte så självklart. Det var ju CIA som tränade dom här terroristerna som begick terrordåden den 11 september och vi borde känna till den starka kopplingen mellan Bin Laden familjen och Bush. Skulle inte förvåna mig om USAs regering hade medvetet låtit bli att hindra terroristerna från att kapa dom där planen som en barnlek.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha journalist är han väl inte. Mer såpoperaaktör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Intressant dokumentär. Jag sitter och tittar på den nu.

Åsikter efter att ha sett den?

tevepro:

Han som gjorde dokumentären verkade ju tycka att krig var ashäftigt. Han satt ju och log och skrattade åt kameran när de blev beskjutna.

Tror nog alla människor reagerar olika i sådana diskussioner. Han förklarade väl sig? Det gjorde han iaf en annan gång när det hände.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Åsikter efter att ha sett den?

Har inga direkta åsikter om saken. Hade inte några speciellt starka åsikter om saken innan heller.

Dokumentären i sig kändes dock väldigt vinklat - vilket visserligen är förståeligt, med tanke på att han hängde runt med brittiska soldater under en månad. Men jag menar, när de hade lyckats döda någon motståndarsoldat så high-fivade han ju i princip de runt sig, medan när en brittisk soldat blev skadad eller dog så blev det dyster musik, scener med människor som gråter och flaggor som viftas i bakgrunden. Det är klart det är sorgligt när någon dör, men det är ju precis lika sorgligt för motståndarna när någon av deras soldater dör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Det är klart det är sorgligt när någon dör, men det är ju precis lika sorgligt för motståndarna när någon av deras soldater dör.

Jag tror att om Ross Kemp hade fått och kunnat, så hade han nog skildrat talibanernas kamp också. Från deras sida av det hela. Risken då är nog dock ganska stor att han antingen fått huvudet avskuret med machete av talibanerna eller fått en bomb i huvudet av de allierade.

Jag tycker att man får lita på det den lokala befolkningen säger för att få en uppfattning om vem som är bad guys och sedan utgå ifrån det i sin bedömning.


   
SvaraCitera
Åtta

Chryseus:

Jag tror att om Ross Kemp hade fått och kunnat, så hade han nog skildrat talibanernas kamp också. Från deras sida av det hela.

Säkerligen, om inte annat så bara därför att det skulle ge hans journalistkarriär en helt galen boost. Det hade varit väldigt intressant, i alla fall.


   
SvaraCitera