Aviseringar
Rensa alla

bröd utan jäst?


Ämnesstartare

Tänkte bara höra om någon vet om det finns något bröd man kan baka som inte innehåller jäst?


   
Citera

Bakpulver!


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Strömförande_Sladden:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Scones?

Scones är tyvärr vitt bröd.. tyvärr så kan jag inte äta det pga min elaka mage.. ._.


   
SvaraCitera

tokigflicka:

Scones är tyvärr vitt bröd..

Beror väl på vad man använder för mjöl iofs [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Strömförande_Sladden:

Beror väl på vad man använder för mjöl iofs [rolleyes]

Det har du helt rätt i..


   
SvaraCitera
Tyrael

tokigflicka:

bröd..

tokigflicka:

i..

tokigflicka:

mage..

[bigsmile] Addicted to dots? [n]


   
SvaraCitera

tokigflicka:

Tänkte bara höra om någon vet om det finns något bröd man kan baka som inte innehåller jäst?

Osyrat bröd är det samma son knäckebröd.

[cool]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gör bröd på bikarbonat+bakpulver+rågsikt+rågkross+sirap+salt. Blanda till en lössmet och häll ut i bleck, baka av i ugnen. Grattis där har du ditt mörka bröd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tokigflicka:

Tänkte bara höra om någon vet om det finns något bröd man kan baka som inte innehåller jäst?

Det finns mängder av jäst-substitut i affären. Men personligen tycker jag att det mesta ger brödet en rätt kass smak. Jäsning ger inte bara volym utan också smak till brödet och därför blir det oftast inte lika bra när man använder mer snabbjäsande medel såsom bikarbonat, bakpulver osv.

Annars kan du ju göra "riktigt" surdegsbröd, det är både mörkt och har inte "jäst" i sig. Eller det har snarare hemmagjord jäst. Om inte det funkar kan du alltid göra tunnbröd som inte behöver jäsa särskilt.


   
SvaraCitera

Oki.


   
SvaraCitera

knäckebröd


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera