Aviseringar
Rensa alla

Brösttafsande på bästa sändningstid


Ämnesstartare

player one:
jag kan utan att överdriva konstatera att man inte fick så mycket kontext från det bifogade klippet, så för oss som betraktar melodifestivalen som olämplig i sig finns inte särskilt mycket att utgå från.

Du får kolla på melodifestivalen på svt play om du vill se hela skämtet pga det där verkar vara det enda lilla klipp som finns på det. De låtsades vara siamesiska tvillingar och hoppade runt till en låt när Björn började peta runt på hennes bröst och svarade att det kliade på hans bröst när hon frågade vad han höll på med.


   
SvaraCitera

isola:

Du får kolla på melodifestivalen på svt play om du vill se hela skämtet pga det där verkar vara det enda lilla klipp som finns på det. De låtsades vara siamesiska tvillingar och hoppade runt till en låt när Björn började peta runt på hennes bröst och svarade att det kliade på hans bröst när hon frågade vad han höll på med.

det kommer nog inte att hända.

det verkar ju vara en rätt lam sketch, men jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig från melodifestivalen. är problemet att det rent generellt inte är okej att skoja om folk som tar på varandras bröst, eller vad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

player one:

det kommer nog inte att hända.

det verkar ju vara en rätt lam sketch, men jag vet inte riktigt vad man ska förvänta sig från melodifestivalen. är problemet att det rent generellt inte är okej att skoja om folk som tar på varandras bröst, eller vad?

Tror att det var mest att hon till synes verkade trött och ba jaja Björn.. som om det var något man måste stå ut med, men vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: Kille: Vet inte/osäker

Det får man väl skämta om man tycker det är roligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

blejbi: Det var ganska olämpligt, främst eftersom det är många barn som tittar på festivalen. Sen det här med hur barn nuförtiden så enkelt exponeras för sex på internet kan ju omdiskuteras på andra sätt, men nu gäller det ju faktiskt riks-TV. Sex är ju bra och viktigt för barn att lära sig, men då tycker jag inte brösttafsande är okej att visa. Visserligen tror jag att många barn inte tänker i termer av sex, utan ett barn tänker bara "Haha, han tror att det är hans egna bröst!". Men ändå... sen så handlar det ju även mycket om de tonåringar som tittar samt vi vuxna.

det förstör knappast barn mer än religion som visas på tv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

det förstör knappast barn mer än religion som visas på tv.

om vi pratar normalisering av brösttafs så gör det ju det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: om vi pratar normalisering av brösttafs så gör det ju det

islam håller nog inte med


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

islam håller nog inte med

 brösttafsande ses nog inte med blida ögon inom någon religion


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola: brösttafsande ses nog inte med blida ögon inom någon religion

om kvinnan klär sig utmanande


   
SvaraCitera

isola: Tjej: Den var olämplig

fick det att framstå som okej... och så har vi ju det där med barnen också och vad det säger samhället. 
Men gillar att det var Nours idé iaf! om hon vill bli tafsad på så är det helt okej 🙂 men kanske inte i TV vid just det tillfället, när man dessutom inte visste om det var hennes idé eller ej


   
SvaraCitera

isola: som om det var något man måste stå ut med

fick också den känslan


   
SvaraCitera

blejbi: och de flesta tjejer tittar ofta på sina bröst och andra tjejers bröst och jämför. Det är naturligt.

skulle inte kalla det naturligt... har blivit så pga sexualiseringen och samhällets emfas på att bröst ska se ut på ett visst sätt.


   
SvaraCitera

aristoteles:
Det borde normaliseras. Att ta en man eller en kvinna på brösten bör vara samma sak.

tycker att det är fel att tafsa på en mans bröst också. tycker det är fel att röra vid någon alls utan tillstånd, iaf på ett tafsande vis.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

röstade blankt eftersom att sketchen kändes satirisk men att jag också inte tycker att sådant ska främjas.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker det Wicksell har skrivit angående tafsandet är vettigt; 

"MELODIFESTIVALEN Det spelar mindre roll att det var programledaren själv som låg bakom bröstskämtet i lördagens schlagertävling. SVT borde tänka på vilka signaler de sänder ut till sin miljonpublik. 

För två år sedan toppades löpsedlarna av sensationsrubriker som ”Thorsten Flinck tar Gina Dirawi på rumpan”. Tv-programmet detta skedde i var Melodifestivalen och Flinck var en av de tävlande. I veckan kan vi läsa liknande rubriker, men denna gång om en händelse inskriven i manus.

Under en mellanakt i lördagens delfinal var programledaren Nour El-Refai och sidekicken Björn Gustafsson utklädda till siamesiska tvillingar, och vid ett tillfälle klämde Gustafsson på El-Refais ena bröst. ”Vad gör du?” frågade hon, och Gustafsson svarade ”Det kliar på mitt bröst”. Kritiken lät sig inte vänta och det hela har de senaste dagarna blivit en snackis.

Fort påpekades dock att det hela var Nour El-Refais idé, och att kritiken därmed skulle vara obefogad. ”Om det hade varit min idé hade det nog inte känts så bra” sa Gustafsson i en intervju direkt efter programmet.

Att resonera såhär är dessvärre vanligt – ”hon ställde ju själv upp på fotot” används ofta som ett argument mot de som kritiserar sexistisk och kvinnoförnedrande reklam. Detta utgår från att kritiken enbart skulle handla om Nour El-Refais eller om fotomodellens upplevelse, snarare än de signaler programmet sänder ut till sina miljoner tittare.

Att som kvinna röra sig i det offentliga rummet är ofta långt ifrån enkelt. Att få en hand på sin rumpa, eller att få en främmande mans kropp tryckt mot sin egen helt utan förvarning är något man helt enkelt får räkna med om man vill gå ut och dansa en lördag. Säger man ifrån är man torr och förstör stämningen. ”Ta det som en komplimang” eller ”Jag skämtade ju bara” tycks vara de säkra korten för att fritt kunna ta sig rätten över en annan människas (kvinnas) kropp.

När Thorsten Flinck klämde tag i Gina Dirawis rumpa reagerade hon instinktivt med att skämta och med att säga ”det är okej för den här gången”. Hon har förmodligen varit med om liknande situationer så många gånger att hon lärt sig att det är det bästa sättet att hantera det på.

Att ifrågasätta eller bli arg är lönlöst just på grund av hur normaliserat det är. Jag har så många gånger talat med kvinnor och tjejer som blivit sexuellt trakasserade men som inte reflekterat över att det handlat om sexuella trakasserier.

Att i bästa sändningstid bagatellisera den här sortens integritetskränkning bidrar inte bara till denna normalisering – det är också väldigt tröttsamt.

Om jag vore man skulle jag vara urless på den bild som media ständigt målar upp av män.

För vad var egentligen det roliga i sketchen med Björn Gustafsson och Nour El-Refai? Varför passade Thorsten Flinck på att greppa tag om Gina Dirawis rumpa när han fick en kram?

Det handlar om en översexualiserad mansnorm, men också om makt. En man måste helt enkelt ta chansen att röra vid en kvinnas bröst eller rumpa om han får tillfälle – han är inte tillräckligt sofistikerad för att kunna låta bli. Och framförallt så har han, på grund av både sitt fysiska och strukturella övertag, makten att göra det – och då bör han också visa detta övertag.

Låt gå för att det kan tyckas oskyldigt och lite busigt när man sitter och spånar manusförslag. Vi är ju, som sagt, väldigt vana vid de här stereotyperna.

Men som tv-kanal, och kanske framförallt i public service regi, måste man sätta den här sortens skämt i ett sammanhang och ställa sig själv några kritiska frågor.

Normaliseras tafsande av skämt som dessa? Befäster vi en osund mansnorm genom en sån här scen? Vad sänder vi ut för signaler till alla de tjejer och kvinnor som dagligen tvingas bita ihop och acceptera att få sin integritet kränkt?

Argumentet ”det är bara ett skämt” fråntar inte SVT etiskt ansvar. Melodifestivalen är familjeunderhållning och ses av en tredjedel av Sveriges befolkning.

För många var detta säkert ett lyckat skämt som lockade till skratt – men för oss med vetskapen om att skämtet leder till ytterligare normalisering av sexuella trakasserier så fastnade skrattet i halsen."


   
SvaraCitera