Aviseringar
Rensa alla

Brott och terror från botten leder till brott och terror från toppen


Ämnesstartare

Som frihetskämpe, eller vad man nu ska kalla sig om man, som jag förargas över att vi lever i ett konsumtionssamhälle idag där vi spenderar våra liv framför teve och på gym istället för ute i det verkliga livet, där vi får höra från media och reklam vad vi ska tycka och vad som ska vara mode, istället för att gå ut och grunda sig en egen uppfattning, så har jag ett råd.

För att få ut din poäng. Använd dig aldrig, aldrig, av någon form av terror eller våld. Det räckte med en bomb i england för att täcka hela städer med övervakningskameror, och i skolor räcker det med lite klotter för att debatten ska dyka upp. Genom att ta till våld för att få igenom sitt budskap, om det så handlar om frihet eller vad det kan tänkas vara, bidrar man automatiskt till en utveckling mot samhället 1984. Mot övervakning, kontroll och hårdare straff.

Många undrar vad problemet med "lite övervakningskameror är" och att man måste väga det mot andra problem. Är det värt en kamera, för att rädda ett liv? Är det värt att minska våran frihet för att öka våran trygghet?

Problemet märker du bara genom att vara i samma rum som en polis. Jag, och de flesta andra hamnar i en situation då man börjar fundera - har jag gjort något fel? gör jag något fel just nu? Ökad övervakning, kontroll och kameror bidrar till en utveckling där vi istället för att utvecklas och vara fria, anpassar oss till mängden - av rädsla för att bli utsötta eller för att någon ska komma och säga att vi "är fel."

Vi vill alltså vara goda samhällsmedborgare, om det så innebär att vi får ge upp våra egenheter som kan röra sig om allt från hur vi klär oss, hur vi går, och hur vi pratar.

Därför, därför går det inte att vara något annat än för att våran integritet ska värnas, om man tror på frihet så måste man också värna människors rätt att vara sig själva, och där kommer min huvudhypotes. Anarkister, vänstermänniskor och alla vi frihetliga som tror på denna värld - vad uppnår vi genom bomber, vad uppnår vi genom våld och genom förstörelse? Uppnår vi frihet, eller bidrar vi till den samhällsutveckling som redan håller på att ske, där vi långsamt närmar oss 1984, år 2009.


   
Citera
Ämnesstartare

Anarkandi:

som jag förargas över att vi lever i ett konsumtionssamhälle idag där vi spenderar våra liv framför teve och på gym

hahahhahaha snacka om att missbruka stora ord utan att veta vad dom betyder


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Kan du sluta vara pseudointellektuell snart?

Jag ser inte att du skriver så mycket vettigt heller. [cute]

schism:

hahahhahaha snacka om att missbruka stora ord utan att veta vad dom betyder

Verkligen, jag vet inte vad det betyder [zzz]

NUJÄVLARR:

Det är inte bara en hobby, det är en livsstil.

Lika mycket som det är en livsstil att palla äpplen. [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[bigsmile][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Nej, men jag försöker inte låtsas vara intellektuell heller.

Nä, jag anser ju att det är jävligt synd, att det är så få som försöker sätta sig in eller bry sig om samhället och hur det är utformat. Jag ser inte heller vad du tycker är pseudointellektuellt, det här är en tanke jag har, och jag ventilerar mina tankar.

NUJÄVLARR:

NEJ ÄPPLEN KÖPER MAN I DET HÄR KONSUMTIONSSAMHÄLLE SOM DU SLÅ FLITIGT ANVÄNDER.

Jag själv gör både och. Äpplen är goda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

Nä, jag anser ju att det är jävligt synd, att det är så få som försöker sätta sig in eller bry sig om samhället och hur det är utformat.

Jag vill hävda att jag är tillräckligt insatt för att bilda mig en uppfattning.

Anarkandi:

Jag ser inte heller vad du tycker är pseudointellektuellt, det här är en tanke jag har, och jag ventilerar mina tankar.

Förutom att du försöker bedriva någon form av socioantropologisk studie av den nuvarande realpolitiska situationen, så inte så mycket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Raubtier:

Förutom att du försöker bedriva någon form av socioantropologisk studie av den nuvarande realpolitiska situationen, så inte så mycket.

Ja, jag tycker det är intressant. [cute][cute] Gör sådant ofta. Läser mycket socialpsykologi och psykologi överhuduvudtaget så.

Raubtier:

Jag vill hävda att jag är tillräckligt insatt för att bilda mig en uppfattning.

Det är de flesta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror du borde skaffa dig en ny hobby.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Funebo:

Jag tror du borde skaffa dig en ny hobby.

Är du säker? Vad får dig att tro det? Har det något att göra med dina föräldrar eller hur de behandlar dig?
Berätta!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm, så man ska inte protestera mot makten i rädsla för att råka ut för ännu mer förtryck?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

vi spenderar våra liv framför teve och på gym istället för ute i det verkliga livet

Vad är det för fel på att kolla på TV och att träna på gym? Och vad gör andra saker mer verkliga?

Anarkandi:

Är det värt en kamera, för att rädda ett liv?

Ja, utan att tveka.

Anarkandi:

Är det värt att minska våran frihet för att öka våran trygghet?

Självklart.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anarkandi:

eller bidrar vi till den samhällsutveckling som redan håller på att ske

Det är ju extremister som driver samhällsutvecklingen. Istället för att själva leva som ni lär försöker ni med terror/hot/manifestationer tvinga andra att göra det. Dömt att misslyckas, patetiskt och allmänt pinsamt.

Anarkandi:

Är du säker? Vad får dig att tro det?

Du blir inte lycklig av att stånga dig blodig för ett ideal du ändå inte kan "övertala" människor till, antingen går ljuset upp för dem eller inte.

Bättre gå ut i solen och spela brännboll och dricka öl [bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mjölk:

Hm, så man ska inte protestera mot makten i rädsla för att råka ut för ännu mer förtryck?

Nä. Jag tycker dock det är okej att bryta mot lagen, ifall man är beredd att ta sitt straff för det efteråt, men grunden är att man inte skadar någon.

Mumble:

Vad är det för fel på att kolla på TV och att träna på gym? Och vad gör andra saker mer verkliga?

Jag tycker det är en skrämmande samhällsutveckling när man går på gym för att fylla de samhällsideal idag om hur man ska se ut, där man i sin vilja till effektivitet spenderar 30 minuter framför några maskiner samtidigt som man tittar på teve, för att hinna göra så mycket som möjligt.

Poängen: Man blir inte lyckligare. Det är snarare så att det är vidrigt, att många spenderar mer än tio timmar om dagen framför teven. Det man är som teve-tittare är en tyst mottagare, som på intet sätt bidrar eller får möjlighet att utveckla sin kreativitet. Man blir passiviserad, och man får fråga vem som har makten över ens liv - tevebolagen eller en själv?

Mumble:

Ja, utan att tveka.

Där förstår jag faktiskt tankegången. Men ifall man lever precis som samhället vill att man ska leva, är det samhället som lever, eller är det en själv som lever?

AndyH:

Istället för att själva leva som ni lär försöker ni med terror/hot/manifestationer tvinga andra att göra det.

Ni?
Det är väl snarare så att man reagerar på det förtryck som finns i dagens samhälle, blir arg över att folk blundar för det, och manifesterar mot det? Det handlar inte om att tvinga andra till något, utan att öppet arbeta för en värld där alla har lika rättigheter.


   
SvaraCitera

Anarkandi:

Jag tycker det är en skrämmande samhällsutveckling när man går på gym för att fylla de samhällsideal idag om hur man ska se ut,

Tror det är väldigt inviduellt om varför man väljer att gå på gym....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Konsumtionshets:

GK? [crazy]

Ah, började undra det. Varför nytt namn? :O

Jucka:

Tror det är väldigt inviduellt om varför man väljer att gå på gym....

Ja, jag tycker dock det är ett typiskt exempel på hur samhället ser ut att man väljer att använda sig maskiner i intensiva träningspass istället för att jogga och så på naturliga vägar istället 😛


   
SvaraCitera