Aviseringar
Rensa alla

Brukar ni också slänga lite med orden


Ämnesstartare

skriver ej och men säger det 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ibland 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skriver ofta som jag pratar


   
SvaraCitera

Tickstart:
En sak jag stört mig på är att tydligen det är acceptabelt att bygga meningar på det här viset nu. Ja du läste rätt.

Wait, ska det inte så "Tydligen att" istället för "Att tydligen"? xD 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

U0YZMASH: Wait, ska det inte så "Tydligen att" istället för "Att tydligen"? xD

ja, så hade jag kunnat skriva, men då hade jag inte uppmärksammat den nya grammatik som tydligen införts. Såkallad journalist/utlännings-meningsbyggnaden. Där man skriver "jag visste inte att bor hon där?" DETTA ÄR KORREKT SVENSKA NU, OBS, HAR FÅTT BEKRÄFTAT AV "SPRÅKET I P1"


   
SvaraCitera

Tickstart:

ja, så hade jag kunnat skriva, men då hade jag inte uppmärksammat den nya grammatik som tydligen införts. Såkallad journalist/utlännings-meningsbyggnaden. Där man skriver "jag visste inte att bor hon där?" DETTA ÄR KORREKT SVENSKA NU, OBS, HAR FÅTT BEKRÄFTAT AV "SPRÅKET I P1"

WHAT THE ACTUAL FUCK XD 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

U0YZMASH: WHAT THE ACTUAL FUCK XD

XD


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi: ge bättre exempel

En lång text om en kille som var i kontakt med sitt ex, som han förövrigt dyrkade, ca 5 gånger per halvår bara för att säga att det kunde vara värre så det blir som någon tröst eller sympati

man kan tolka meningen på 2 sätt och i skrift går det att korrigera meningen utan att ändra ord (kanske, har ej provat lr tänkt längre på den fronten) men i verkligheten kan man misstolka. Det är är dock ett lite luddigt exempel, finns andra meningar som betyder en sak men lika gärna skulle kunna tolkas på annat sätt för att man inte formulerat dem tillräckligt korrekt/tydligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Grät aldrig som barn" - 1) "Jag grät aldrig som barn gör" eller 2) "Jag grät aldrig när jag var barn"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"pengar man sparat på en resa i en vecka i augusti"


   
SvaraCitera