Aviseringar
Rensa alla

Buddhism och hinduism


Ämnesstartare

Många religioner påverkar samhället idag men jag kommer inte på något som visar att buddhismen och hinduismen påverkar samhället idag och religionerna måste väl påverka samhället på något sätt? Vet ni hur dessa religioner påverkar samhället idag?


   
Citera

Anna142:

Vet ni hur dessa religioner påverkar samhället idag?

Du får gärna utveckla lite? [confused]

Vilket samhälle? Indien, Sverige, USA, Världen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Du får gärna utveckla lite? [confused]

Vilket samhälle? Indien, Sverige, USA, Världen?

Västvärlden även Serige, alltså i dem länderna där religionerna inte är så vanliga.


   
SvaraCitera

Anna142:

Västvärlden även Sverige, alltså i dem länderna där religionerna inte är så vanliga.

Förutom att Hare Krishna är lite störande, fast mindre korrupta än dem andra hinduiska ledarna i Indien, och min stora respekt till Buddha.

Så tror jag det är ganska minimal. Just nu är det muslimer som har rampljuset, på gott och ont. Mest ont då muslimer anses som roten till allt ont, och blivit en syndabock för många problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Förutom att Hare Krishna är lite störande, fast mindre korrupta än dem andra hinduiska ledarna i Indien, och min stora respekt till Buddha.Så tror jag det är ganska minimal

Är du buddhist eller hindu? i så fall hur tycker du att att hinduismen eller buddhismen påverkar samhället i Sverige idag?


   
SvaraCitera

Anna142:

Är du buddhist eller hindu?

Inte religiös, kanske någonting för framtiden. Ne inget av dem blir jag religiös så tillhör jag sikhism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajwa:

Inte religiös, kanske någonting för framtiden. Ne inget av dem blir jag religiös så tillhör jag sikhism.

Intressant en blandning av hinduism och islam [y]


   
SvaraCitera

Anna142:

Intressant en blandning av hinduism och islam [y]

Nej [cool]

jag förstår det resonemang men det är en egen religion. Tack så mycket [wink].


   
SvaraCitera

Jag är Buddhist, och är svensk. Jag anser inte att min tro påverkar samhället.

Hinduismen kan ju påverka, med deras kastsystem, men eftersom det bara används i små delar i Indien, så lär det inte påverka vårat samhälle.

Både Hinduismen och Buddhismen är väldigt respekterande religon, enligt dem är det viktigt att respektera andra.
Speciellt inom Buddhismen då man enligt religonen inte ens behöver vara/kalla sig Buddhist för att få ett bra nästa liv.


   
SvaraCitera

Bajwa:

och blivit en syndabock för många problem.

Inte en syndabock då de gett upphov till de problemen.

Finns en anledning till att inte buddister utpekas till terrorister, och det är inte för att de bombar mer "sällan" än muslimer.


   
SvaraCitera

Rent allmänt vill väl Buddhister lägga sig i så lite i politiskt liv som möjligt? De vill väl bli av med sina begär, inte odla nya och lyxigare?


   
SvaraCitera