Aviseringar
Rensa alla

Buddhismen


Ämnesstartare

Vi pratade om de fyra ädla sanningarna idag när min klasskompis plötsligt sa: "Men om det går ut på att man ska undvika lidande, slutar de producera barn då eller?"

Det var en rolig tanke som slog knut på lärarens mun.


   
Citera
Ämnesstartare

Det var då en jävla korkad fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej den var rolig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det spelar ingen roll, kropparna är bara en slags farkost för själen. Det är inte som att man skapar nya själar när man föder ett barn, bara en ny kropp för själen att hamna i.

Om inga barn skulle födas så skulle ju själarna bara hamna i andra kroppar. Dessutom så går det inte ut på att undvika lidande, det handlar om att övervinna lidande. Lidandet går inte att undvika.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

det spelar ingen roll, kropparna är bara en slags farkost för själen. Det är inte som att man skapar nya själar när man föder ett barn, bara en ny kropp för själen att hamna i.

Men man skulle ju undvika lidande och vad jag vet är det pinigt att föda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det går inte att undvika lidandet, bara att förbise den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Men man skulle ju undvika lidande och vad jag vet är det pinigt att föda.

Nej nej, du förstår inte, bara att leva är att lida. Vi snackar inte om smärta här, vi snackar om lidandet som uppkommer av att man existerar. Man ska sträva efter att bli fri från detta lidande genom att uppnå nirvana, då man inte längre existerar.


   
SvaraCitera

Tycker att det var en fin fråga. Om livet är lika med lidande och lidande bör undvikas känns det fullt logiskt att sluta reproducera för att skona människor som i annat fall skulle lida.

http://www.vhemt.org/ [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Om livet är lika med lidande och lidande bör undvikas känns det fullt logiskt att sluta reproducera för att skona människor som i annat fall skulle lida.

Se mitt första inlägg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Vi pratade om de fyra ädla sanningarna idag när min klasskompis plötsligt sa: "Men om det går ut på att man ska undvika lidande, slutar de producera barn då eller?"

Buddha hade ju barn.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Se mitt första inlägg

det är väl irrelevant om man inte är buddhist (eller tror på reinkarnation i allmänhet)? ifall man köper tanken på att existens är lidande, men inte att tanken är fri från kroppen så borde ju lidande falla ur existens ifall ingen finns som kan uppleva den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vissarionovitj:

ifall man köper tanken på att existens är lidande, men inte att tanken är fri från kroppen så borde ju lidande falla ur existens ifall ingen finns som kan uppleva den.

Kolla vad tråden heter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah= Avgud och ockultism


   
SvaraCitera