Aviseringar
Rensa alla

Budget (spartips)


Ämnesstartare

Hur kan man spara pengar? Hur lyckas ni spara pengar och vad är era spartips? Hur sparar ni så mycket som ni kan? Förklara hur ni kunnat spara på de poster som ni gör. Alltså, var har ni hittat priserna/fått tipsen?


   
Citera

Köper inga onödiga saker. Fungerar bra för min del.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Genom att tjäna mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vanligtjej:
Hur kan man spara pengar? Hur lyckas ni spara pengar och vad är era spartips? Hur sparar ni så mycket som ni kan? Förklara hur ni kunnat spara på de poster som ni gör. Alltså, var har ni hittat priserna/fått tipsen?

10% av bruttoinkomst brukar väl ekonomer säga?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:

10% av bruttoinkomst brukar väl ekonomer säga?

nu förstod jag inte riktigt Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Punda:
Genom att tjäna mer

hur tjänar du mer då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Köper inga onödiga saker. Fungerar bra för min del.

Ja det är nog smart. Hur vet du att någonting är onödigt eller inte?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vanligtjej:

nu förstod jag inte riktigt Rullar ögonen

10% av lönen innan skatt så om du tjänar 20000kr så sparar du 2000kr


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu framgår det inte om du pluggar eller om du jobbar. Men oavsett, skippa att röka och att dricka alkohol, slopa att köpa nya kläder bara för att du "måste" följa med allt mode och så lagar du all mat själv. Vips har du tjänat/sparat en mindre förmögenhet. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:

10% av lönen innan skatt så om du tjänar 20000kr så sparar du 2000kr

Asså förlåt men känner mig hur trög som helst nu.. Vet att brutto är lönen innan man har dragit bort skatten, men vad menar du? Sorry.


   
SvaraCitera

vanligtjej:

Ja det är nog smart. Hur vet du att någonting är onödigt eller inte?

Mat, hus och liknande går ju först. Nu bor jag visserligen inte själv, men när jag väl gör det lär jag i princip aldrig äta ute, betala för underhållning eller köpa diverse saker som jag inte verkligen behöver. 

Lev så spartanskt som man klarar av helt enkelt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude: 10% av bruttoinkomst brukar väl ekonomer säga?

Hon frågade inte hur pengar mycket hon borde spara som i sparande, hon frågade hur man kan se till så att man får mer pengar över. 


   
SvaraCitera

Om jag verkligen vill ha nåt så är de inte så värst , hänger bara på dig själv och mycket du vill ha prylen . De värt de när man har saken . Suger att se pengarna på kontot men de bara bita ihop .


   
SvaraCitera

Köpstopp på kläder och prylar man inte skulle behöva. Skaffa en frys.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror den allra bästa ekonomin jag hade var när jag hade min första bil. Billig i drift, billig och fixa - både tack vare billiga delar men också tack vare att farsan fixa så fort det var något fel på den. Detta gjorde att jag varje månad kunde lägga runt hälften av min lön. Numera när det är verkstadsbesök som gäller får jag vara glad om det är 20-25% per månad.

Det jag försöker komma till är att försök prioritera. Vad behöver du? Hur mycket behöver du av vad, vad kan du skära ner på? Kan du få folk att ringa dig så att 60 samtal räcker per månad, samt surfa så pass lite på din telefon att 2 gb data räcker? Då kanske du ska ha ett mobilabonnemang som ger dig just detta för 99 kr i månaden i stället för ett med obegränsat med samtal och jag vet inte hur mycket data för 250 kr.

150 kr skillnad på en månad kanske låter lite, men tänk om du kan tillämpa denna nedskärning på säg tre olika saker, så att du kanske kommer upp i att ha 300 eller 400 kr mer i månaden?

Har din smartphone kostat minst 5 000 tjänar du ganska mycket på att bara byta den säg vart tredje år i stället för en gång om året.

Det jag i princip försöker komma till är detta:

Ruttenfisk: Köper inga onödiga saker.

Fast med betydligt längre invecklad text. Prioritera, skilj på saker du verkligen behöver och "bara vill ha" om du förstår hur jag menar.

Hjärta


   
SvaraCitera