Aviseringar
Rensa alla

Bulimi, psykolog


humlao
Ämnesstartare

Om man berätta för sin psykolog att man kräks dagligen efter att man hetsätit får hon då berätta det för min sjuksköterska? Eller kan hon hålla tyst om jag vill det?
Går på BUP.[shake]


   
Citera

Hur gammal är du?


   
SvaraCitera

hon har tystnadsplikt


   
SvaraCitera

Ja, hon får berätta det.

vem är johanna:

hon har tystnadsplikt

Inte gentemot andra personer som också är delaktiga i hennes vård.


   
SvaraCitera

inte om du är över 18 dock...


   
SvaraCitera

Svaret är ja. Allt journalförs och den psykiatriska journalen kan alla som är kopplade till din psykiatriska vård läsa. Allt för att du ska få en sån bra vård som möjligt.


   
SvaraCitera

humlao:

Om man berätta för sin psykolog att man kräks dagligen efter att man hetsätit får hon då berätta det för min sjuksköterska? Eller kan hon hålla tyst om jag vill det?

Du kan teoretiskt sett spärra din journal så att bara BUP kan se den och ingen utanför, om du tänker på din distriktssköterska på typ vårdcentralen. Men, varför man skall gömma problem för vårdpersonal ser jag inte riktigt: i längden så är det bra om de får veta så mycket som möjligt om ens hälsotillstånd för att man skall få så bra vård som möjligt.


   
SvaraCitera
humlao
Ämnesstartare

Tack för era svar! Japp jag är under 18 år.
Har bestämt mig för att inte säga för mycket under samtalen med psykologen. Inte för att jag vill förbli sjuk utan för att jag inte vågar bli frisk.


   
SvaraCitera

humlao:

Inte för att jag vill förbli sjuk utan för att jag inte vågar bli frisk.

vet vad du menar. men prova att berätta, hon kommer inte att springa och skvallra.


   
SvaraCitera

Knip käft och försök klara problemet på eget bevåg så ska det nog lösa sig. [cheers]


   
SvaraCitera