Aviseringar
Rensa alla

Bulimisk Anorexi??


Ämnesstartare

Tja, bara undra om man kan få diagnosen Bulimisk anorexi? [tard]

Eller får man kanske båda diagnoserna? [rolleyes]

Har själv bulimi, men har gått ner nu från bmi21 till 16.5, alltså för mig är jag väldigt underviktig, har storbenstomme [cool]

det jag undrar e lixom, om jag nu har "anorexi" eftersom jag blivit underviktig?

Äter aldrig något utan att spy. Äter normala portioner 3 ggr perdag ca. Och spyr. Är det bulimisk anorexi?


   
Citera
Ämnesstartare

Spela roll vad det heter? Det är idiotiskt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nah, du har förmodligen någon form av UNS.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Spela roll vad det heter? Det är idiotiskt?

det spelar ingen roll igentligen, helt rätt, jag bara tycker det är intressant att veta vad sjukdomen heter som jag lider av, är det så fel?[confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

som om man inte går ner av bulimi[rolleyes]
man behåller ju ingenting av det man ätit

elkerondaroof:

det jag undrar e lixom, om jag nu har "anorexi" eftersom jag blivit underviktig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, du får "UNS".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Nej, du får "UNS".

alright,trots att jag vart diagnostiserad bulimi förut?[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elkerondaroof:

alright,trots att jag vart diagnostiserad bulimi förut?

Troligen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

elkerondaroof:

Äter aldrig något utan att spy. Äter normala portioner 3 ggr perdag ca. Och spyr. Är det bulimisk anorexi?

UNS är det nog inte, är nog snarare bulimi isf. varför skulle man inte kunna ha bulimi bara för att man är underviktig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*StarNoStar*:

varför skulle man inte kunna ha bulimi bara för att man är underviktig?

nä jag hörde det ngnstans bara .. därför blev jag lite tveksam 🙂 men jag tror som du, bulimi,


   
SvaraCitera

ÄS-BARN

Dold text: det är så kul att kalla andra för det


   
SvaraCitera

jag svarade i bmi-för-anorexi tråden.


   
SvaraCitera

elkerondaroof:

Tja, bara undra om man kan få diagnosen Bulimisk anorexi?

Eller får man kanske båda diagnoserna?

Om du läser på kriterierna för anorexia nervosa så står det såhär:

A. Viktnedgång som leder till att kroppsvikten konstant är mindre än 85% av den förväntade.

B. Personen har en intensiv rädsla för att gå upp i vikt eller bli tjock, trots att han eller hon är underviktig.

C. Störd kroppsupplevelse avseende vikt eller form, självkänslan överdrivet påverkad av kroppsvikt eller form , eller förnekar allvaret i den låga kroppsvikten.

D. Amenorré hos menstruerande kvinnor, d v s minst tre på varandra följande Menstruationer uteblir. (En kvinnas menstruation anses ha upphört om hon endast menstruerar till följd av hormonbehandling, t e x östrogen.)

Specificera typ:
Med enbart självsvält: under den aktuella episoden av anorexia nervosa har personen inte regelmässigt hetsätit eller ägnat sig åt självrensande åtgärder (dvs självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang).

Med hetsätning/självrensning: under den aktuella episoden av anorexia nervosa har personen regelmässigt hetsätit eller ägnat sig åt självrensande åtgärder (dvs självframkallade kräkningar eller missbruk av laxermedel, diuretika eller lavemang).

Enligt det jag har läst så har du anorexia med hetsätning/självrensning.
Jag fick själv bulimi för 4 år sedan. Efter några månader hade jag tappat mycket i vikt och då fick jag anorexia som diagnos. På senaste behandlingshemmet gick jag upp mina 20kg som jag hade tappat, men då ändrades min diagnos till bulimi.
ALLTSÅ [crazy] Trots att du beteer dig som en bulimiker (hetsäter och kompenserar), men ändå fyller alla kriterier för anorexia så är det anorexi du har. Nu har vi rett ut det [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Spela roll vad det heter? Det är idiotiskt?

Jo, hon vill kunna springa runt och skryta och få uppmärksamhet?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Budolicious:

Spela roll vad det heter? Det är idiotiskt?


   
SvaraCitera