Aviseringar
Rensa alla

BUP? Varit där? Hur går det till?


Ämnesstartare

Hej, jag funderar på att gå till bup men är det ett sjukhus typ som man bara går till och säger hej jag mår dåligt? Haha asså fattar inte riktigt hur jag ska ta mig tillväga.

Och det känns som att jag inte mår "tillräckligt" dåligt för att få prata med en psykolog där, trots att jag tänker på självmord ganska mycket och tror jag har social fobi så mår inte alls bra.

Hur fungerar dom där? Sätter man sig bara ner och ska berätta allt man mår dåligt över eller? Har jätte svårt att öppna mig och blir att jag ljuger mig till en bättre historia för jag orkar/vågar inte gå in på de känsliga delarna, dumt ja vet!

Jag undrar allmänt om BUP lixom. Tacksam för svar!! [smile]


   
Citera
Ämnesstartare

http://bup.se/ [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Och det känns som att jag inte mår "tillräckligt" dåligt för att få prata med en psykolog där, trots att jag tänker på självmord ganska mycket och tror jag har social fobi så mår inte alls bra.

Du mår tillræckligt dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du lär behöva en remiss får att få gå till bup, det underlättar mycket i alla fall. Så ta kontakt med ungdomsmottagningen/skolkurator/vårdcentral och så kan de medla vidare en kontakt till bup, om de anser att det behövs.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

ungdomsmottagningen

Går till ungdomsmottagningen nu och hon började nästan skratta när jag sa att jag tror jag har social fobi så därifrån lär jag inte få nån remiss


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Går till ungdomsmottagningen nu och hon började nästan skratta när jag sa att jag tror jag har social fobi så därifrån lär jag inte få nån remiss

Ring till din läkare/vårdcentral, de är kunnigare

Skulle de ifrågasätta dig så SKA du ändå kräva en remiss. Fan, det är ju helt idiotiskt egentligen. Ska man behöva sitta och böla för att få hjälp? Det syns inte på alla att de mår dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Går till ungdomsmottagningen nu och hon började nästan skratta när jag sa att jag tror jag har social fobi så därifrån lär jag inte få nån remiss

Kurtaron? [surprised] Stört. Men, skolkuratorn då? Annars så går det ju att ta kontakt direkt med bup, men det står ju på deras hemsida att alla inte får hjälp och att de måste prioritera de som de tror behöver hjälp mest, så om du får en remiss dit så ökar det chansen att du får hjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angeleyes:

Skulle de ifrågasätta dig så SKA du ändå kräva en remiss. Fan, det är ju helt idiotiskt egentligen. Ska man behöva sitta och böla för att få hjälp? Det syns inte på alla att de mår dåligt.

"Beräkningar visar att cirka 15-20% av alla barn behöver psykosocialt stöd under uppväxten. Vi på BUP möter 5% av alla barn i länet och det är vår uppgift att se till att det är de barn och unga som har störst behov av just vår kompetens och våra insatser."

De vill ju knappast "välja bort", men de har inte resurser nog att hjälpa alla, tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Men, skolkuratorn då?

Hon pratade jag med i 8an, det ända hon frågade var typ "hur bra mår du på en skala 1-10?" Och "har du självmordstankar?" sen var det inte så mkt mer. När hon fått klämma ur mig att jag hade självmordstankar så ringde hon hem. Inget mer typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

De vill ju knappast "välja bort", men de har inte resurser nog att hjälpa alla, tyvärr.

Fast måste man gå till BUP om man är femton? Kan man inte få remiss till t.ex kuratorn/psykolog på vårdcentralen (om de har sådan där hon bor)? Eller måste man vara myndig? [shake]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

szara:

Inget mer typ.

[cry] Dåliga.
Men hur är dina föräldrar då? Tror du att de orkar tjata sig till att du ska få hjälp? [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bup, låter faktiskt ganska svängigt.
Kanske ska skriva en låt om det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angeleyes:

kuratorn/psykolog

jag vill helst få komma "in" på bup faktiskt.. eller iaf få prata med en riktigt psykolog. Är trött på alla puckon som inte tar mig på allvar och får mig att känna mig ännu världelösare.. tänker på skolan och kuratorer då. Fast skolan har nästintill tvingat mig å mina föräldrar att ta mig till bup, de har skrivit de i min speciella skolgrejs på idrotten typ. Om du förstår va jag menar ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Angeleyes:

? Kan man inte få remiss till t.ex kuratorn/psykolog på vårdcentralen

Det borde man ju kunna få, men de är säkert överbelastade de med [sad] Men jag tror att det vanligaste sättet är skolkurator --> ungdomsmottagning --> bup, hm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Men hur är dina föräldrar då?

asså dom har alltid stöttat å sånt allt med skolan, har sagt till mamma att jag vill gå till en riktig psykolog å då har hon sagt att vi måste ta kontakt med bup eftersom ja dom tycker det och skolan tycker oxå det, är väl mest jag som inte vågat riktigt! Men om jag inte får "komma in" på bup för det finns andra viktigare så vet jag inte riktigt va jag gör :s känner verkligen att jag inte vill leva mer lixom


   
SvaraCitera