Aviseringar
Rensa alla

Burger King i Ullared har anmälts för Diskriminering


Exkrement:

Säg att jag tycker färgen grön är fruktansvärt ful

En religion är inte en smaksak. Du skrev förut att "religion är en privatsak". Det är mer än en privatsak. Det är så privat, så personligt att om du kränker min Gud, så kränker du mig. Förstår du?
Och visst, om de alltid hade haft de uniformerna, hade hon kanske tagit sig en funderare om hon verkligen ville jobba där, men det handlar om en kortlivad alternativ uniform till den som redan finns. Jag vet inte vad som kränker dig. Säg att arbetsplatsen du jobbar på har en kortlivad kampanj med en alternativ uniform som säg... stödjer Pride 2010. En chockrosa, tight latextröja med texten "jag tar den i rumpan". Skulle du bära den då? Kan du helt ärligt säga att du skulle svalt din stolthet och tagit på dig den?


   
SvaraCitera

Sming:

Skippa spammet tack.

Är inte detta en spamtråd?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Jag är kristen och jag hade också blivit kränkt av att tvingas bära en sådan tröja under hot om uppsägning.

I Hennes ögon ja.

Ingen vettig människa här i väst, inte ens en troende kristen hade höjt ögonbrynen över en sådan fjantig sak, men musslor, dom är hetsigare än en bulldog.


   
SvaraCitera

Sming:

Ingen vettig människa här i väst, inte ens en troende kristen hade höjt ögonbrynen över en sådan fjantig sak, men musslor, dom är hetsigare än en bulldog.

Läste du inte vad jag skrev? Jag håller med henne. Jag är en vit kristen och jag hade också vägrat ta på mig den tröjan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

En religion är inte en smaksak. Du skrev förut att "religion är en privatsak". Det är mer än en privatsak. Det är så privat, så personligt att om du kränker min Gud, så kränker du mig. Förstår du?

Jo, det är det. Du har själv valt att tro på Gud. Alltså är det en smaksak.

Venfort:

Och visst, om de alltid hade haft de uniformerna, hade hon kanske tagit sig en funderare om hon verkligen ville jobba där, men det handlar om en kortlivad alternativ uniform till den som redan finns.

Den gamla uniformen gjorde inte reklam för den aktuella kampanjen, alltså var den mindre passande i sammanhanget. Om ett företag gör reklam för en aktuell nyhet inom företaget vill man ju såklart att det ska nå ut på bästa möjliga sätt.

Venfort:

Säg att arbetsplatsen du jobbar på har en kortlivad kampanj med en alternativ uniform som säg... stödjer Pride 2010. En chockrosa, tight latextröja med texten "jag tar den i rumpan". Skulle du bära den då? Kan du helt ärligt säga att du skulle svalt din stolthet och tagit på dig den?

Nu är det förvisso en markant skillnad mellan "jag tar den i rumpan" som inte gynnar företaget på något sätt och en reklamkampanj för ett av företagets varumärken. Men ta bort just den texten och ersätt den med ett enkelt "pride 2010" med samma färg så hade jag tagit på mig den utan att konstra trots att jag personligen avskyr pride, homosexuella etc. Hade jag upplevt att jag ansåg att tröjan var alltför obehaglig så hade jag sagt upp mig utan att gnälla om "diskriminering" och "kränkning".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Läste du inte vad jag skrev? Jag håller med henne. Jag är en vit kristen och jag hade också vägrat ta på mig den tröjan.

Ja jag läste och förstod dig första gången. mitt påstående kvarstår.


   
SvaraCitera

Exkrement:

Du har själv valt att tro på Gud.

Ja, jag har valt att tro på Gud. Men det gör det inte till en smaksak. Även om jag inte gillar dansbandsmusik, finner jag det inte kränkande att någon spelar den i min närhet.

Exkrement:

Om ett företag gör reklam för en aktuell nyhet inom företaget vill man ju såklart att det ska nå ut på bästa möjliga sätt.

Den enda nyheten var skämtet, vilket det inte är värt att bråka över. Om EN anställd har på sig den vanliga uniformen gör det ingen skillnad för kampanjen.

Exkrement:

Nu är det förvisso en markant skillnad mellan "jag tar den i rumpan" som inte gynnar företaget på något sätt och en reklamkampanj för ett av företagets varumärken.

Okej, för att ta nått som motsvarar den riktiga situationen. Säg att du jobbar på en hönsfarm och texten på tröjan hade varit "I want your cock!"

Exkrement:

Hade jag upplevt att jag ansåg att tröjan var alltför obehaglig så hade jag sagt upp mig utan att gnälla om "diskriminering" och "kränkning".

Om du ansett dig kränkt, varför skulle du inte anmält det? Speciellt om det var ett jobb du trivdes med och som fungerade felfritt fram tills du fick ultimatumet att bära tröjan eller dra.


   
SvaraCitera

Sming:

mitt påstående kvarstår.

Så vadå? Jag är inte vettig? Eller du kanske inte anser att jag är västerlänning..? Eller va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Ja, jag har valt att tro på Gud. Men det gör det inte till en smaksak. Även om jag inte gillar dansbandsmusik, finner jag det inte kränkande att någon spelar den i min närhet.

Jo, allt som har med ens egna åsikter att göra är en smaksak.

Venfort:

Den enda nyheten var skämtet, vilket det inte är värt att bråka över. Om EN anställd har på sig den vanliga uniformen gör det ingen skillnad för kampanjen.

Nyheten var hamburgaren och som sagt. Det går inte att kräva särbehandling på sin arbetsplats.

Venfort:

Okej, för att ta nått som motsvarar den riktiga situationen. Säg att du jobbar på en hönsfarm och texten på tröjan hade varit "I want your cock!"

Vad har "I want your cock" med en hönsfarm att göra?

Venfort:

Om du ansett dig kränkt, varför skulle du inte anmält det? Speciellt om det var ett jobb du trivdes med och som fungerade felfritt fram tills du fick ultimatumet att bära tröjan eller dra.

För att det handlar om mina personliga åsikter som jag inte anser mig vara i en position att kräva särbehandling för.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Så vadå? Jag är inte vettig? Eller du kanske inte anser att jag är västerlänning..? Eller va?

Precis, antigen är du inte vettig, eller så vill du bara försvara en Musliman (av ren principsak då, muslimer är det synd om)


   
SvaraCitera

Exkrement:

Jo, allt som har med ens egna åsikter att göra är en smaksak.

Lyssna på nån som faktiskt kan svenska nu. Smak, åskikt och tro är helt skilda saker.

Exkrement:

Nyheten var hamburgaren och som sagt. Det går inte att kräva särbehandling på sin arbetsplats.

Whopper lanserades 1957, så det var knappast en nyhet. Jo, det ska gå att kräva särbehandling om det inte gäller något vitalt. En t-shirt är knappast vital.

Exkrement:

Vad har "I want your cock" med en hönsfarm att göra?

*facepalm*

Exkrement:

För att det handlar om mina personliga åsikter som jag inte anser mig vara i en position att kräva särbehandling för.

Så bara för att du nite skulle gjort det, får ingen annan göra det heller?


   
SvaraCitera

Sming:

Precis, antigen är du inte vettig, eller så vill du bara försvara en Musliman (av ren principsak då, muslimer är det synd om)

Just det, för du är helt klart i stånd att avgöra vad som är vettigt och inte. Dipshit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Lyssna på nån som faktiskt kan svenska nu. Smak, åskikt och tro är helt skilda saker.

Du har valt det själv, det gör det till en smaksak, oavsett vad det handlar om.

Venfort:

Whopper lanserades 1957, så det var knappast en nyhet. Jo, det ska gå att kräva särbehandling om det inte gäller något vitalt. En t-shirt är knappast vital.

Nej, inte när det gäller ens personliga åsikter. Det hade varit en sak om det hade gällt något som hon inte kan hjälpa, som att hon hade brutit foten och var tvungen att gå på kryckor och därför inte kunde utföra vissa arbetsuppgifter under en viss tid.

Venfort:

*facepalm*

Nu är ju visserligen det korrekta engelska ordet för tupp "Rooster", men i vilket fall som helst skulle jag väl förutsätta att folk hade såpass mycket IQ att förstå att det var tupp och inte kuk som det syftades på, precis som att man borde ha tillräckligt mycket IQ för att förstå att de inte menade "Gud" i bokstavlig mening.

Venfort:

Så bara för att du nite skulle gjort det, får ingen annan göra det heller?

Nej, ingen ska få gnälla över "diskriminering" för att de inte får låta sina personliga åsikter gå ut över jobbet.


   
SvaraCitera
zIGGE

Sming:

vinner hon innebär det att anpassa regelverket lite extra åt muslimerna och att vi närmar oss jänkarnas regelverk.

Det hon isåfall vinner på är arbetsgivarens kränkning emot hennes tänkande. Han skulle respekterat hennes religion även om han inte delar hennes åsikt eller uppfattning om den, istället kränker han henne. Någon skulle kränkt honom istället.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Venfort:

Just det, för du är helt klart i stånd att avgöra vad som är vettigt och inte. Dipshit.

Alla kan det genom att använda sitt sunda förnuft.

Det är inte sunt och förnuftigt att vägra ha på sig sina arbetskläder med att hänvisa, helt godtyckligt, att det som står på den inte helgar ens Religion.

I Sverige har vi klarat oss länge och väl genom vårt sunda förnuft, detta håller på och luckras upp och regelverket måste ändras, anpassas och "tweakas" till den grad att vi är en god bit på väg mot hur det är i staterna, du vet, där du kan få flera hundratusen genom att spilla ditt eget kaffe, eller några miljoner för att ett företag inte förvarnat om att man inte kunde värma katter i deras microvågsungnar.

Om jag av min religiösa övertygelse skulle vilja slippa närkontakt med feta människor och betala skatt, hade det varit acceptabelt enligt dig då, trots allt, jag skulle bli så förbannat kränkt och diskriminerad annars.


   
SvaraCitera